Стихови:
Христос сам сиђе да се бори с адом,
и изиђе с обилним пленом победе.
На свету и велику недељу Пасхе празнујемо најживоносније
васкрсење Господа и Бога и Спаса нашега Исуса Христа.
Овај празник називамо и Пасхом, што на јеврејском значи прелажење, јер то је дан у којем је Бог у почетку привео свет из непостојања (у постојање); тог истог дана превео је израиљски народ преко Црвеног мора и тако га истргао из фараонових руку; истог тог дана сишао је с неба, уселио се у утробу Дјеве. На данашњи дан је истргао сав људски род из ада, извео на небо и привео у првобитно достојанство непропадљивости. Но кад је сишао у ад, Господ, ипак, није васкрсао све, него само оне који су хтели да поверују у Њега. А душе светих, које је ад од века држао, Он је ослободио и свима отворио приступ небесима. Ето зашто, преиспуњени највећом радошћу, светло празнујемо Васкрсење и потврђујемо радост којом се обогатила наша природа богатим даровима Божијег милосрђа. Исто тако, исказујући и прекид непријатељства и сједињење с Богом и самим анђелима, поздрављамо (једни друте) уобичајеним целивањем.
Васкрсење Господа се десило овако: док су војници чували
гроб, земља се око поноћи затресла јер је анђео сишао с неба и одвалио камен од
гробних врата; запањени стражари су се разбежали, и тиме се, чим је минула
субота, негде у освит првог дана седмице, отворио пут и женама. Пре свих
васкрсење постаје познато Мајци Божијој, која је, по казивању светог Матеја,
седела према гробу с Магдалином. Али да не би било места за сумњу у васкрсење
због сродства са Мајком, јеванђелисти говоре: јави се најпре Марији Магдалини.
Она је видела и анђела на камену, а кад је пришла ближе, видела је и у гробу
анђеле, који и јављају васкрсење Господа. Устаде, говоре они, није овде; ево
места где га положише. Кад је чула ово, она је похитала према најватренијим
ученицима, Петру и Јовану, и саопштила им радосну вест о васкрсењу. А када се
она враћала са другом Маријом, срео их је Христос, и рекао: Радујте се! Управо
онај род, који је раније слушао: с мукама ћеш децу рађати, требало је први да
чује ту радост. Ношене незадрживом љубављу, оне се приближавају Христу, и
желећи да се стварно увере, додирују Његове ноге. Гробу прилазе и апостоли:
Јован се само надвирио над гробом и отишао, а Петар је ушао унутра и веома
брижно разгледао, додиривао плаштаницу и убрус који је био на Христовој глави.
Магдалина је рано ујутру поново дошла са другим женама да би
се подробније уверила у виђено. Стајала је напољу код гроба и плакала, а кад се
надвирила (над гроб), видела је два анђела, сва у светлости, који јој, као да
је смирују, говоре; Жено, што плачеш? Koгa тражиш? Исуса тражите Назарећанина
распетога? Није овде,јер устаде. Тог истог трена оне су устале јер су приметиле
Господа. Она се окрену и угледа Христа како стоји, па, мислећи да је градинар,
(јер је гроб био у врту), рече: Господине, ако си ia ти однео, кажи ми где си
гa положио, и ја ћу га узети. А када се Магдалина још једном нагнула према
анђелима, Спаситељ јој је рекао: Mapuja! Кад је чула Христов мили и познати
глас, она је хтела да се приљуби уз Њега, но Он јој је рекао: Не дотичи ме се,
јер још нисам узишао Оцу својему, као што сама признајеш, чим још сматраш да
сам човек, него иди браћи мојој и кажи им све што си видела и чула. Магдалина
је то учинила, а у зору поново је с осталима била крај гроба. Жене које су биле
с Јованом и Саломијом дошле су кад је већ грануло сунце. Морамо рећи да су
жене, међу којима је била и Богородица, долазиле на гроб у разно време; јер она
и јесте Марија коју Јеванђеље назива Јосијевом мајком – тај Јосија је био
Јосифов син. Није познато, дакле, у ком (тачно) часу Господ васкрсава: једни
говоре: кад су петлови први пут запевали, други: кад се земља затресла, а трећи
говоре још другачије.
Док се све ово дешавало, неки стражари су дошли првосвештеницима
и јавили им све што се догодило. Ови су дали стражарима довољно новца и тако су
их приморали да кажу да су Његови ученици дошли ноћу и украли га. А увече,
истог дана, када су се ученици сакупили у страху од Јудејаца и када су врата
била чврсто затворена, ушао је Исус, будући у непропадљивом телу, и, по
обичају, благовестио: Мир вам! Кад су видели Христа, они су се преизобилно
обрадовали и кроз надахнуће (Васкрслог) у савршенијем степену примили су силу
Свесветог Духа.
Како је васкрсење Господа тродневно? Ноћ између четвртка и
петка и петак до заласка сунца је један дан (Јевреји тако рачунају дан); затим
ноћ између петка и суботе и субота до заласка сунца је други дан, затим ноћ
између суботе и недеље и недеља до заласка сунца (јер се део почетка узима као
целина) је трећи дан. Или чак и овако: у трећем часу петка Христос је распет;
затим је од шестог до деветог часа била тама – рачунај то као ноћ, и од трећег
до деветог часа – то је један дан; затим после таме опет обданица и ноћ између
петка и суботе – то су два дана; затим субота до заласка сунца и ноћ између
суботе и недеље – то су три дана – по речима јеванђелисте: и субота освиташе.
Кад Спаситељ, који је обећао да ће нам трећег дана указати милост, на најкраћи
начин учини (то) добро дело, Њему слава и сила у векове векова. Амин.
#васкрс, #васкрсење, #vaskrs, #vaskrsenje,
Нема коментара:
Постави коментар