Неколико речи о псалмима и
како се употребљава Псалтир. Псалам 90 или 91 (МТ нумерација) је заштитни псалм
од негативних сила
„Не, Љоша, нису демони јаки, него су људи без Бога
слаби. Апостол Павле у Посланици Филипљанима пише: „Све могу у Исусу Христу
који ми снагу даје“.
Тако и сваки хришћанин који живи у Христу, има од
Њега благодатну заштиту и снагу да се супростави замкама и нападима демона.
Таквом рабу Божијем демон не може да придје – сила Божија својим пламеном прља
нечистога. А до безбожника – пут је широк, навали, искушавај! Тај неће ни
приметити да је већ пао у ропство некој демонској страсти …
Роман „Флавијан“ – протојереј
Александар Торин, страна 71.
Света књига Псалтир и стихови Цара
Давида се свакодневно читају у Цркви, а требало би да се свакодневно
прочита макар и по један Псалм из Псалтира у дому сваке хришћанске
породице.
„Нико у другим књигама не слави Бога тако као Псалтир, књига корисна за душу, који слави Бога заједно са анђелима, узноси и пева високим гласом подражавајући анђеле. Овде се ђаволи куну и прогоне, нагоне на плач и рањавају, за цареве и кнезове и за цео свет моли Бога. Псалтири сами од себе моле Бога више од свих других књига. …
Псалтир је смело и храбро обраћање Богу за спасење душе, велика је корист у посту, клањању и читању Псалтира. …
Зато немој ни један дан остати да не читаш Псалтир. …
Када су
браћа упитала великог Јована Златоуста. Да ли је добро оставити Псалтир,
он рече: боље је да сунце остави пут свој, него оставити Псалтир, јер
више је користи учити се у псалмима и пажљиво читати Псалтир. Све су,
вели, књиге на корист човеку и на тугу дјаволу, али ни једна није као
Псалтир.“
Свети Василије Велики
Постоје две нумерације Псалтира и
бројева Псалама у њима – Септуагинти или Мазоретски текст (МТ), тако да
се немојте збунити јер зависно од издања Псалтира, број Псалама се
разликује за један. На пример, Псалм 90 који вам данас представљамов је
Псалам 91 по МТ нумерацији у неким издањима Псалтира и наћићете на
пример, да је тако обележен када се чита Псалтир у преводу Дјуре
Даничића.
Псалм 90 се у руској традицији зове Псалам Живе помоћи
и врло је поштован у руском народу. Руске сељанке и руски војници су
исписан Псалам 90 (или псалам 91 по МТ нумерацији) носили на појасу или
ушивали у шињеле као заштиту од враџбина, урока, чинодјества, лоших
снова, негативних помисли. Иста традиција је постојала и код Срба.
Сматра се да је Псалм 90 заштитни псалам „Да ђаво буде истеран када се пројави у човеку и када га застрашује“
… и чита се када се осети негативно дејство од људи или појава, јер се у
њему позива Свемогући Бог да нам буде заштита у свим опасностима.
На пример, када имате необјашњиве ноћне
море, страхове или немире, када осећате да вам неко није наклоњен, када
на вас и ваш дом нападају секташи и јеретици, када вас изазивају
богоборци, када се према вама устремљују синови таме, када вам се
јављају утваре, духови и оностране појаве. Тада треба свакодневно читати
Псалам 90 (МТ: Псалам 91).
Псалам 90.
Похвална песма Давидова.(МТ: Псалам 91)
Похвална песма Давидова.(МТ: Псалам 91)
- КОЈИ живи у помоћи Вишњега,
под кровом Бога Небескога настаниће се. - Рећи ће Господу: Заступник мој јеси Ти, и уточиште моје,
Бог мој, и уздаћу се у Њега. - Јер ће те Он избавити од замке ловачке,
и од речи метежне. - Плећима Својим заклониће те,
и под крилима Његовим надаћеш се;
као оружјем окружиће те истина Његова. - Нећеш се бојати страха ноћнога,
од стреле која лети по дану, - од ствари која проходи у тами,
од сусрета и демона подневнога. - Пашће поред тебе хиљада,
и десет хиљада с десне стране теби,
а тебе се неће дотаћи; - ипак ћеш очима својим сагледати,
и расплату грешника видећеш. - Јер си Ти, Господе, надање моје;
Вишњега си поставио за уточиште своје. - Неће те зло дотаћи,
и ударац се неће приближити стану твоме. - Јер ће Анђелима Својим заповедити за тебе,[1]
да те сачувају на свим путевима твојим. - На руке ће те узети,
да се не спотакне нога твоја о камен. - На аспиду и змију отровну наступаћеш,
и згазићеш лава и змаја. - Јер се на Мене поуздао, и избавићу га;
покрићу га, јер је познао Име Моје. - Призваће Ме, и услишаћу га;
са њиме ћу бити у невољи,
избавићу га, и прославићу га. - Дугим данима (живота) испунићу га,
и показаћу му спасење Моје.
1. Мт. 4, 6
„Изузетно по Карејском Типику
(правило монашког живота) Светог Саве у његовој Испосници (у Кареји,
Света Гора, Грчка), Псалтир се прочитава целином сваки Божији дан, ево
већ 700 година (свих 150 псалама се процита сваки дан).
Тако је заповедио свети отац Сава да
се чини за спасење народа, и тако се држи. Све до у другу половину 19.
века учила су деца у посебним школама руским и српским читање Псалтира и
часослова. И било је мање зала у свету.“
Епископ Николај Велимировић, Њујорк 1955. године
Додаћемо још и тумачење 90 Псалма од Светог Василија Великог
Псалам 90
Похвална песма Давидова; ненатписан код Јевреја
Садржај
Представивши у 89. псалму преобраћање јеврејског народа, природно је следило да у овај псалам уведе оне, који су достигли савршенство у Христу[1] и који Њиме побеђују духовне непријатеље, тј. начала и власти, кнежеве света (космократоре) таме, духове злобе и најомраженијег сатану. Ти непријатељи се у овом псалму именују на различите начине: као (5) страх ноћни, стрела која лети по дану (6) ствар која проходи по тами, демон подневни, (7) хиљада и десетина хиљада, (13) аспида и змија (василиском), лав и змај. Псалам обзнањује победу човека Божијег над свим тим непријатељима.
(1) Који живи у помоћи Вишњега. Пророкујући Дух блаженим назива човека, тј. онога којем је помоћ и заштита Христос, јер је Он Вишњи. Зар није блажен онај, који се удостојио да за свог Покровитеља има Бога небеског? Под кровом Бога небеског настаниће се. Ко обитава у овој помоћи, свагда ће бити покривен и сачуван.
(2) Рећи ће Господу: Заступник мој јеси Ти, и уточиште моје. Ко би то рекао Господу, осим човека који је на Њега положио своју наду и који се на Њему утврђује у делу свог спасења?
(3) Јер ће те Он избавити од замке. Унапред поучава да се тиме означавају противничке силе.
(4) Плећима Својим заклониће те. Будући да је човек Божији рекао да ће га Сам Бог избавити од замке ловачке и од речи метежне, пророчки Дух, крепећи га и помазујући за духовну одважност, одговара: Плећима Својим заклониће те. Јасније речено, заклониће те под сенку Својих крила, заштитиће те оружјем, након чега ти ниједна противничка сила неће нашкодити.
(5) Од стреле која лети по дану. Стрелом је овде назвао неку нечисту силу.
(6) Од сусрета и демона подневнога. Подневним демоном назива демона лењости (немара, нехата, грч. ακηδια).
(7) Пашће поред тебе хиљада. Речима поред тебе означава заправо леву страну, јер с те стране, како каже, зло смишља хиљада, а са десне - десет хиљада. Наиме, на оно, што је право (десно) у нашим делима, што је снажно, врлинско и чудесно, устремљује се мноштво лукавих сила да би га уништило.
(8) Ипак ћеш очима својим сагледати. Нећеш, каже, претрпети ни најмању штету од злонамерника, и видећеш пад својих непријатеља.
(9) Вишњега си поставио за прибежиште цвоје. Дух човека Божијег и пророкујући Дух, одговарајући један другом, показују колика је корист од уздања у Бога.
(10) Неће те зло дотаћи, зато што зло долази споља, а врлине имају темељ унутар нас. Бог створи човека доброг, али је он, тражећи рђаве (лукаве) помисли, споља привукао зло (в. Књ. проп. 7; 29). И ударац се неће приближити стану твоме. Заповеда му да буде одважан, јер му се неће догодити ништа непријатно, као и да верује да се онима, који верују у Бога, за помоћника шаље ангео.
(11) Јер ће ангелима Својим заповедити за тебе. Ово је рекао и у тридесет трећем псалму: Ангео Господњи је око оних, који Га се боје, и избавиће их (Пс. 33; 7). Послушајмо шта каже и патријарх Јаков: Ангео који ме избављао од свакога зла (1. Мојс. 48; 16). И велики Авраам је, храбрећи свога слугу, рекао: Господ Бог ће... послати ангела Својега пред тобом да отуда доведеш жену сину мојему Исааку (1. Мојс. 24; 7). Отуда, дакле, дознајемо да Бог сваке твари посредством ангела чува оне који се уздају у Њега. Да те сачувају на путевима многим. Онај, који се ни у чему не спотиче, биће сачуван на свим путевима својим.
(12) Да се не спотакне нога твоја о камен. Речју нога означава душу, а речју камен грех.
(13) На аспиду и змију отровну (василиска) наступаћеш. Ти, човече Божији, не само да нећеш претрпети никакво зло, него ћеш чак и све мноштво духова видети под својим ногама, због чега ћеш сасвим неустрашиво газити њихове главе.
(14) Јер се на Мене поуздао, и избавићу га. Овде говори у име Самог Бога, Који као награду за веру обећава спасење. Ово је на крају изговорио Бог сваке твари, поучавајући какав је плод уздања. Избавићу га, каже Бог, од свих видљивих и невидљивих злонамерника, оградивши га уздањем у Мене. Због тога ћу га сачувати, услишати кад Ме призива и примити његову прозбу. Покрићу Га, јер је познао Име Моје. Слуге Своје нећу само избавити од злонамерника, него ћу им подарити и бесконачни живот и удостојићу их Мог спасења. А наше спасење је Исус Христос, Који нас уводи у нови подвиг и припрема да се с Њим зацаримо.
(15) Призваће Ме, и услишићу Га. Онај, који ме призове громогласношћу душе, задобиће Моју пажњу и благонаклоност према његовој прозби, јер ја сам свагда с њим, чак и кад је у искушењу.
(16) Дугим данима (живота) испунићу Га, и показаћу му спасење Моје. Ово спасење је Сам наш Господ Исус Христос, Који нас уводи у нови век и припрема да се зацаримо с Њим.
Додаћемо још и тумачење 90 Псалма од Светог Василија Великог
Псалам 90
Похвална песма Давидова; ненатписан код Јевреја
Садржај
Представивши у 89. псалму преобраћање јеврејског народа, природно је следило да у овај псалам уведе оне, који су достигли савршенство у Христу[1] и који Њиме побеђују духовне непријатеље, тј. начала и власти, кнежеве света (космократоре) таме, духове злобе и најомраженијег сатану. Ти непријатељи се у овом псалму именују на различите начине: као (5) страх ноћни, стрела која лети по дану (6) ствар која проходи по тами, демон подневни, (7) хиљада и десетина хиљада, (13) аспида и змија (василиском), лав и змај. Псалам обзнањује победу човека Божијег над свим тим непријатељима.
(1) Који живи у помоћи Вишњега. Пророкујући Дух блаженим назива човека, тј. онога којем је помоћ и заштита Христос, јер је Он Вишњи. Зар није блажен онај, који се удостојио да за свог Покровитеља има Бога небеског? Под кровом Бога небеског настаниће се. Ко обитава у овој помоћи, свагда ће бити покривен и сачуван.
(2) Рећи ће Господу: Заступник мој јеси Ти, и уточиште моје. Ко би то рекао Господу, осим човека који је на Њега положио своју наду и који се на Њему утврђује у делу свог спасења?
(3) Јер ће те Он избавити од замке. Унапред поучава да се тиме означавају противничке силе.
(4) Плећима Својим заклониће те. Будући да је човек Божији рекао да ће га Сам Бог избавити од замке ловачке и од речи метежне, пророчки Дух, крепећи га и помазујући за духовну одважност, одговара: Плећима Својим заклониће те. Јасније речено, заклониће те под сенку Својих крила, заштитиће те оружјем, након чега ти ниједна противничка сила неће нашкодити.
(5) Од стреле која лети по дану. Стрелом је овде назвао неку нечисту силу.
(6) Од сусрета и демона подневнога. Подневним демоном назива демона лењости (немара, нехата, грч. ακηδια).
(7) Пашће поред тебе хиљада. Речима поред тебе означава заправо леву страну, јер с те стране, како каже, зло смишља хиљада, а са десне - десет хиљада. Наиме, на оно, што је право (десно) у нашим делима, што је снажно, врлинско и чудесно, устремљује се мноштво лукавих сила да би га уништило.
(8) Ипак ћеш очима својим сагледати. Нећеш, каже, претрпети ни најмању штету од злонамерника, и видећеш пад својих непријатеља.
(9) Вишњега си поставио за прибежиште цвоје. Дух човека Божијег и пророкујући Дух, одговарајући један другом, показују колика је корист од уздања у Бога.
(10) Неће те зло дотаћи, зато што зло долази споља, а врлине имају темељ унутар нас. Бог створи човека доброг, али је он, тражећи рђаве (лукаве) помисли, споља привукао зло (в. Књ. проп. 7; 29). И ударац се неће приближити стану твоме. Заповеда му да буде одважан, јер му се неће догодити ништа непријатно, као и да верује да се онима, који верују у Бога, за помоћника шаље ангео.
(11) Јер ће ангелима Својим заповедити за тебе. Ово је рекао и у тридесет трећем псалму: Ангео Господњи је око оних, који Га се боје, и избавиће их (Пс. 33; 7). Послушајмо шта каже и патријарх Јаков: Ангео који ме избављао од свакога зла (1. Мојс. 48; 16). И велики Авраам је, храбрећи свога слугу, рекао: Господ Бог ће... послати ангела Својега пред тобом да отуда доведеш жену сину мојему Исааку (1. Мојс. 24; 7). Отуда, дакле, дознајемо да Бог сваке твари посредством ангела чува оне који се уздају у Њега. Да те сачувају на путевима многим. Онај, који се ни у чему не спотиче, биће сачуван на свим путевима својим.
(12) Да се не спотакне нога твоја о камен. Речју нога означава душу, а речју камен грех.
(13) На аспиду и змију отровну (василиска) наступаћеш. Ти, човече Божији, не само да нећеш претрпети никакво зло, него ћеш чак и све мноштво духова видети под својим ногама, због чега ћеш сасвим неустрашиво газити њихове главе.
(14) Јер се на Мене поуздао, и избавићу га. Овде говори у име Самог Бога, Који као награду за веру обећава спасење. Ово је на крају изговорио Бог сваке твари, поучавајући какав је плод уздања. Избавићу га, каже Бог, од свих видљивих и невидљивих злонамерника, оградивши га уздањем у Мене. Због тога ћу га сачувати, услишати кад Ме призива и примити његову прозбу. Покрићу Га, јер је познао Име Моје. Слуге Своје нећу само избавити од злонамерника, него ћу им подарити и бесконачни живот и удостојићу их Мог спасења. А наше спасење је Исус Христос, Који нас уводи у нови подвиг и припрема да се с Њим зацаримо.
(15) Призваће Ме, и услишићу Га. Онај, који ме призове громогласношћу душе, задобиће Моју пажњу и благонаклоност према његовој прозби, јер ја сам свагда с њим, чак и кад је у искушењу.
(16) Дугим данима (живота) испунићу Га, и показаћу му спасење Моје. Ово спасење је Сам наш Господ Исус Христос, Који нас уводи у нови век и припрема да се зацаримо с Њим.
.
Бројеви Псалама – објашњење Свети Атанасије Велики
О Псалмима
У јеврејској књизи псалама, сви су они
написани без додавања броја и у другачијем облику: неки су састављени у
један, а неки су раздвојени. Тако су, на пример, према јеврејском тексту
1. и 2. псалам спојени у један док је, напротив, псалам девети, који је
код нас јединствен, у јеврејском тексту подељен на два псалма.
Целокупна књига Псалама дели се на пет делова.
Мора се такође приметити да поредак
псалама није усаглашен са историјским временским редоследом, и да, како
то показују Књиге о царевима, по много чему одступа од временског
поретка. Уколико је међу јеврејским народом јачало идолопоклонство,
утолико су више заборављали отачке списе. Временом им је постала
непозната чак и књига Мојсејевих Закона, док се у њима ни најмање није
сачувала отачка побожност. Убијали су пророке који су разобличавали
њихово безбожништво, због чега су били предавани у ропство, и то најпре
Асирцима. Током времена је један пророк, који се старао о њиховој
синагоги, заједно са осталима сабрао и Књигу псалама. Он их није
пронашао све одједном, него их је налазио у разна времена, тако да је на
почетак ставио оне псалме, које је најпре пронашао. Због тога и
откривамо да нису сви Давидови псалми поређани по поретку и да се између
њих у књизи налазе и псалми синова Корејевих, и Асафови, и Соломонови, и
Мојсејеви, и псалми Израиљаца Етама и Емана, па онда опет псалми
Давидови, не зато што су тим редом били написани, него зато што су тим
редом проналажени.
За псалме, који долазе после првог и
дванаестог и немају натпис или пак имају натпис али није означено чији
су, Јевреји кажу да припадају ономе чије је име поменуто у оним псалмима
који претходе псалмима без натписа.
За први и други псалам, који чине једну
целину, сматрам да су Давидови, јер су и сви псалми, који у првом делу
следе за њима, Давидови. Због тога ми се чини да Давиду припадају и први
и други псалам. Такво мишљење оправдавају Дела апостолска, у којима се
каже: Господе, Ти који си створио небо и земљу и море и све што је у
њима, Ти си устима Давида, слуге својега, рекао: Зашто се буне
незнабошци, и народи помишљају залудне ствари (Дела ап. 4; 24-25)? Тиме
се јасно потврђује да други псалам припада Давиду. Вероватно да је
Давидово име у овом случају прећутано због тога, што се у овом псалму
садржи јасно пророштво о Господу, јер је речено: На Господа и на
Помазаника (Христа) Његовог (Пс. 2; 2), након чега је у име Самог Христа
додато: Господ рече Мени: Син Мој јеси Ти (Пс. 2; 7).
Постоји укупно сто педесет псалама. Неки
сматрају да сви они припадају блаженом Давиду. Међутим, ништа не
указује на то. Иако су сви псалми познати под именом Давидових
(псалама), натписи јасно показују коме неки псалам припада. Наиме, Давид
је изабрао четири певачка начелника и двеста осамдесет осам појаца који
су им служили (в. 1. Дневн. 25; 7). Због тога налазимо и псалме те
четворице начелника, као што се види из натписа. Када се каже: псалам
синовима Корејевим, Асафу, Етаму или Еману, то значи да они, тј. синови
Корејеви, Асаф, Етам или Еман певају псалам. Међутим, када се каже
псалам Асафов, то показује да је псалам изговорио сам Асаф. И када се
каже: псалам Идитунов, то значи да га пева сам Идитун. Када се каже:
псалам Давидов, то значи да га је изговорио сам Давид, а када се каже:
псалам Давиду, то означава да други изговара о Давиду. Постоји укупно
сто педесет псалама. Међу њима, седамдесет два припадају Давиду, девет
су псалми Давиду, дванаест су псалми Асафови, дванаест је псалама
синовима Корејевим, један је Идитунов, један Етамов, један Еманов, један
Соломонов, два припадају Агеју и Захарији, тридесет девет их је без
натписа и један је Мојсејев. Укупно их је, дакле, сто педесет.
Због тога се мора проникнути у
тајанствени узрок због којег су сви псалми, чак и кад су појци различити
и кад псалми нису Давидови, приписани Давиду. Тај натпис је начињен
због тога, што је сам Давид томе био узрок. Он је изабрао појце због
чега је, као утемељивач, удостојен те части да и оно, што су изговорили
други појци, буде приписано Давиду.
Будући да је Давид био пророк, његове
унутрашње очи биле су отворене и он је знао да се зли духови радују
човековом паду и да, насупрот томе, јадикују кад их човек савлађује.
Несумњиво је да се духовно наоружао против њих и да се молио за човеково
поправљање, примењујући на зле духове оно што је рекао о видљивим
непријатељима. Уколико не будемо на тај начин тумачили намере пророка,
нећемо стећи никакву поуку за задобијање кроткости. Напротив, уколико се
будемо често молили за уништење непријатеља и ако их не будемо љубили,
задобићемо неко сурово расположење, противно еванђелском учењу, јер
Давид више пута понавља: „Нека се постиде и посраме сви непријатељи
моји, а ја да се не постидим.“ Нећемо мислити да су то пророци и остали
људи Божији говорили у неком другом, а не у поменутом смислу. Такво
разумевање доликује марљивом истражитељу чим пронађе да се пророци моле
за пропаст својих непријатеља, односно, оно што је речено о видљивим
непријатељима, мора применити на невидљиве непријатеље. Осим тога,
подвижник би требало да се труди да разуме сваку изреку.
A da li možete na isti način objasniti i psalam 108, odnosno 109?
ОдговориИзбришиМогу вам наћи тумачење псалма 108, као што је овде протумачен псалам 90 али мораћете да мало причекате док нађем времена, можда то урадим данас, можда сутра али ћу да урадим што пре . Слава Богу.
ИзбришиАко сте мислили на нешто друго онда бих вас замолио да појасните ваше питање.
Избриши