Ако ли коме од вас недостаје премудрости, нека иште у
Бога који даје свакоме без разлике и не кори никога, и
даће му се
(Јак. 1: 5)
(Јак. 1: 5)
Божији човек мора бити мудар, не сме бити наиван. Под
„мудрим“ овде, наравно, не мислим на мудрост овог света, већ на духовну
мудрост. Мора бити паметан, пажљив, његове очи , као што се каже, морају бити
широм отворене како би могао да изађе на крај са разним искушењима и изазовима
и свим што стане пред њим. Јер у животу наилазимо на многе замке, разне
околности и искушења сваког минута искрсавају на путу и ако се због своје
наивности или небриге излажемо опасности, онда упадамо у клопку и штетимо себи
духовно, трпимо зло.
У „Отачнику“ се наводи да човек који се подвизава треба да буде мудрији од демона како би избегао њихово лукавство. Могу се видети многи људи који трпе зло не само у духовном, већ и у свакодневном животу због своје наивности. Ако знаш да је опасно, ако ћеш се преварити, упетљати, зашто јуриш тамо? Зато морамо бити благоразумни.
На пример, говоримо: „Идем тамо и тамо“. Добро, ти ћеш
отићи, али знаш да ћеш тамо видети лоше ствари и да ћеш нанети себи штету.
Зашто онда идеш? Не иди. „Не, поћи ћу и бићу пажљив“. Добро, можеш ићи и бити
пажљив уколико имаш такву силу. Али зашто да подмећеш себи, зашто да се излажеш
искушењима без преке потребе? Боље би било да уопште не идеш, да не би било
искушења, нити повода и провокација.
То јест, треба да пребивамо у мудрости, како се каже на
другом месту у Светом Писму. Божији човек треба да поступа са великом мудрошћу
и трезвеношћу јер постоје клопке, искушења, наше немоћи, страсти и зато морамо
да бдимо.
Ко може молити Бога да му Он подари премудрост? Онај ко
осећа да нема мудрости. Како ћеш молити Бога за оно што мислиш да имаш? И тај
наш осећај, то духовно задовољство самим собом је огромна опасност у коју ми,
црквени људи, често упадамо. Сматрамо за датост да знамо све, да немамо
недостатака у духовном знању, благоразумности и мудрости и да су наша знања
довољна за победу у духовној борби.
Јер да би нам Бог нешто дао, морамо Га молити са болом,
морамо осетити Његово одсуство. То је као када смо здрави, тада не умемо да
ценимо своје здравље. Здрави смо, ни око чега се не бринемо, чини нам се да је
природно, не водимо рачуна нити ревнујемо за здравље. Али када се разболимо,
одмах узвикујемо: „Најважније је здравље!“ Многи тако говоре. Зашто и када они
то говоре? Када се разболе, тада и говоре. Од здравог човека се то не може
чути, он ни не сања да се икада може разболети, вероватно ни не зна шта значи
болест. Прележали смо грип и прехладу, али од озбиљних болести нисмо боловали.
А болестан човек, који зна колико је здравље драгоцено благо, жуди за њим и
сваки дан се бори да га поврати. Он се подвизава пред Богом, тражи га, јер зна
његову неодложност.
Да би човек могао да моли Бога за мудрост, прво мора
схватити да нема мудрости, да није мудар, нити благоразуман, да прави грешке,
да мало зна. То јест, као што су говорили стари Грци, мора да схвати самог
себе, да схвати да му је то неоходно, и онда ће спознати да се не може својим
силама изборити. У секунди ће осетити патњу, срце ће му постати скрушено и са
великим болом и сузама затражиће мудрост од Бога.
Као неки човек, који док се обраћа молитвом „Господе Исусе
Христе, помилуј ме!“, ако у молитви не осети неодложност Божије милости, не
осети да је основна потреба у његовом животу то да га Бог помилује, неће
изговорити ове речи са болом, већ овако: „Господе Исусе Христе, помилуј ме“.
Али када осети одсуство Бога у себи, своју окајаност, грех, осети да је отуђен
од Бога, онда ће произносити молитву са великим унутрашњим болом и осетиће
огромну потребу за Божијом милошћу.
Тако се моли човек, тако тражи милост од Бога. У супротном,
Бог му ништа неће дати, уколико не буде тражио срцем. А он не тражи свим срцем,
не зато што не жели да тражи, већ јер мора прво да осети потребу за тим.
Зашто су свети говорили свим срцем својим: „Господи, возвах к Тебје, услиши мја?“ Тако и ми певамо свако вече на вечерњој: „Господи возвах к Тебје, услиши мја! Услиши мја, Господи. Господи возвах к Тебје, услиши мја. Вонми гласу моленија мојего, внегда возвати ми к Тебје. Услиши мја, Господи!“ Разуме се, када је све добро, ми то не говоримо, оно тече као песма, али када осетимо одсуство Бога у себи и почињемо да тражимо, али не проналазимо Њега у себи, тумарамо у мраку Божијег одсуства и гинемо, губимо дах; када смо у безизлазној ситуацији, са свих страна притиснути и личимо на човека који се дави у мору изговарајући крик: „Упомоћ!“ свим силама, тада је то молитва, тада молимо Бога.
„К Тебје возвах“, то јест, завапио сам ка Теби, „чуј ме,
Господе!“ то показује интензитет снаге обраћања ка Богу. Тако се моли човек
свим силама.
Али, као што сам рекао, да бисмо се молили тако, морамо
осетити потребу. Ако нема потребе, онда личимо на неког који говори: „Слушај,
хајде ми помози мало, ако имаш новца. Ако хоћеш дај, ако нећеш немој! Није ми
неопходно“.
Или, као онај ко има продавницу где продаје свакакве
ђаконије. Улазиш, он седи у својим мислима, питаш:
– Имаш ли то и то?
– Погледај сам! Ако нађеш, узми!
То га не занима.
– Нећеш ми спустити цену за 10 динара?
–Слушај! Или купуј по наведеној цени, или остави и нек ти је
на здравље!
Не осећа неопходност да ти прода тај производ. Међутим, ако
га то пече изнутра, ако нема шта да једе и једва чека муштерију, он ће те
умољавати да купиш, истрчаће на праг и дозиваће:
–Уђи овамо!-као што раде арапи у Јерусалиму-Уђи овамо! Узми
ово!
– Не, нећу то узимати!
– А за оволико?
– Не, хајде за још мање!
И на крају цена постаје једноставно смешна, оно што је
коштало 100 може ти продати за 10, јер га потреба тера да ти прода производ и
тако се обављају познате урнебесне трговине.
Исто се дешава и са човеком у духовним питањима. Треба
препознати своју неразумност, недостатак мудрости, да ниси паметан, да мало
знаш, да је мало шта у твојим рукама. Треба осећати потребу да те Божија
мудрост окрепљује, и потребно је то осетити екзистенцијално, како би могао,
када се обратиш Богу, да Га молиш: „Боже, силно Те молим: уразуми ме, дај ми
мудрости да не грешим, да разликујем добро од зла, да чиним вољу Твоју, да не
падам у заблуду и не одвлачим друге у исту.“ Да то изговараш са болом и свим
срцем.
Кад човек мисли да је свезналица, то је заиста блиско
болести, и то је почетак безумља. Оци говоре да је почетак безумља веровати у
своје свезнање. Ко каже: „Знам све“, тај је опасан човек. Почетак мудрости-
увек трагати и никада никог не одбацивати. Бог нас може научити и кроз
најпростије ствари, кроз нешто мало. Чак и од детета можемо научити уколико смо
пријемчиви да чујемо нешто више од онога што хипотетички знамо.
Митрополит Лимасолски Атанасије
Са бугарског превела Станка Косова
Са руског Ива Бендеља
Богословски факултет при универзитету у Великом Трнову
Извор: Православие.ру
Нема коментара:
Постави коментар