Разлог због кога је установљен овај празник Три Јерарха био
је следећи. За време цара Алексија Комнена, који се зацари после цара Никифора
Вотаниата, настаде у Цариграду међу ученим и врлинским људима спор око тога, ко
је од ове тројице светитеља највећи. Једни говораху да је Василије Велики
највећи: јер је дубоко зашао у тајну бића; јер се врлинама уподобио Анђелима, и
такмичио с Анђелима; јер није лако опраштао грешницима, него је био строг по
нарави; јер није имао у себи ничег земаљског. А божанственог Златоуста сматраху
мањим од Василија:
јер је тобож супротност Василију, и лако је опраштао
грешницима, и брзо је привлачио покајању. - Други пак, напротив, уздизаху
божанственог Златоуста, и говораху да је он већи од Василија и Григорија: јер
је веома човекољубив; јер разуме слабост људске природе; јер својим
слаткоречивим и јасним учењем све нас води, и грешнике покајању приводи; јер
обадва друга оца надмашује мноштвом својих красноречивих књига, и узвишеношћу и
ширином мисли. - А трећи, волећи највише књиге Григорија Богослова, говораху да
је он већи од Василија и Златоуста: јер својим дивним и китњастим стилом,
узвишеношћу и дубином мисли, и свсжином израза, превазилази све старе мудраце
грчке и све нове мудраце црквене.
И тако једни се назваше Василијани, други Григоријани, а
трећи Јованити. Но промислом Божјим овај спор би решен на корист Цркве и на још
већу славу тројице светитеља. Епископ евхаитски Јован, човек врло образован и
свет по животу, имаде једну визију у сну, наиме: најпре му се јавише сваки од
ова три светитеља напосе у великој слави и неисказаној красоти, a пo том сва
три заједно. Тада му рекоше: "Ми смо једно у Бога, као што видиш, и ништа
нема у нама противречно, него смо сваки у своје време, побуђивани Духом Божјим,
писали разне књиге на спасење људима. И чему нас је учио Дух Свети, то смо и
предавали људима ради њиховог спасења. И међу нама нема првог ни другог, него
ако једнога споменеш, одмах су и друга двојица ту. Зато нареди да се престану
делити они што споре око нас. Јер, и за живота нашег на земљи а и сада, наша је
главна брига и настојање: мирити и у јединство и сагласност приводити свет, а
не делити. Осим тога, установи нама тројици један заједнички празник, и састави
нам службу по твоме разумевању, па је предај хришћанима, јер смо ми једно у
Бога. А нема сумње да ћемо ми притицати у помоћ спасењу оних који буду
празновали наш заједнички празник, јер очигледно је да и ми имамо извесну
слободу и силу пред Богом".
Рекавши то, светитељи узиђоше опет на небо, блистајући
неисказаном светлошћу, и један другог зваху по имену. А преподобни Јован, чим
се пробуди из сна, учини како му наредише божанствени Јерарси. И он реши спор и
умири народ, јер беше човек чувен по врлини и његова реч имађаше силу и убедљивост.
И установи заједнички празник за сва три светитеља, и предаде Цркви Божјој да
га празнује. И одредивши 30. јануар као заједнички празник трију светитеља,
овај божанствени муж, преподобни Јован показа много мудрости и памети. Јер,
пошто ова три светитеља имају сваки посебно свој дан празновања у месецу
јануару, и то: Василије Велики 1 јануар, Григорије Богослов 25 јануар,
божанствени Златоуст 27 јануар, он одреди да им заједнички празник буде у
тридесети дан истога месеца. И састави им дивну службу, пуну похвала, као што и
доликује тако великим оцима Цркве. Ово он учини и због тога да би показао да су
прави и васељенски учитељи Цркве једино Свети Оци, a не грчки философи, за
којима су се неки тада поводили.
Божанствени Златоуст био је мали растом; имао је велику
главу; био је мршав и врло нежног телесног састава; лице му је било дугуљасто,
бледо и светло, очи крупне и дубоке, поглед врло умиљат и благ; имао је велико
чело, са много бора; по темену ћелав; брада му је била мала и врло лепа, нешто
проседа. Ваља нагласити да је својом речитошћу и слаткоречивошћу превазишао све
мудраце и реторе грчке; исто тако и дубином и јасноћом мисли. Он је, као нико
други, тако сјајно и дубоко објаснио и протумачио Свето Писмо, и тако много
допринео проповеди Еванђеља и узвисио проповед Еванђеља, да би требало да
Христос поново дође на земљу, да није било овога светитеља. Овај златоречиви
светитељ постаде тако велики својим светим животом и богомислијем, да надмаши
све врлинске људе. И беше он извор љубави и милостивости, сав братољубље и
поука. Поживе шездесет и три године, и беше пастир Цркве Христове, и отиде ка
Господу Христу.
Свети Василије Велики био је веома високог раста, мршав и
танак, црномањаст и блед, јаких и густих обрва; давао је утисак човека мисаоног
и који бди над собом. На лицу је имао нешто бора; образи су му били дугуљасти,
обрасли густом коврџастом брадом која је било доста дугачка и проседа. По своме
образовању он је превазилазио не само све мудраце и научењаке свога доба, него
и оне старих времена. Јер је био све науке изучио, и потпуно њима овладао. Па
не само то, него и подвижничким животом стече божанску философију, и уздиже се
до боговиђења. Због тога би посвећен за епископа; пастирствовао у Цркви Божјој
осам година, и прешао Господу своме.
Григорије Богослов био је осредњег раста, нешто блед и
милолик, обрва састављених, погледа блага; имао је браду прилично густу, али не
и дугачку; био је ћелав. О светом Григорију могло би се рећи ово: ако бисмо
замислили човека који би био одуховљени и живи стуб, саграђен од свих врлина,
онда je такав био овај велики Григорије. Живећи светим и светлим животом, он
достиже такве висине боговиђења и богословља, да je мудрошћу својом победио све
у науци и догматима вере. Зато je и добио изузетан назив: Богослов. Као епископ
управљао Црквом у Цариграду неколико година. И када му би преко осамдесет
гoдина, он отпутова из овога света.
Житија Светих, архимандрит Јустин Поповић
Нема коментара:
Постави коментар