DEČANI - Kapije manastira Visoki Dečani prvi put su za 13 godina
zatvorene zbog pretnji rukovodilaca tamošnje opštine i ekstremista, a
pristup manastiru je blokiran snažnim snagama policije i KFOR-a, uz
učešće italijanskih karabinjera.
Kako se u saopštenju eparhije Raško-prizrenske navodi, zbog pretnji rukovodstva opštine Dečani i grupa koje danima organizuju demonstracije u ovom gradu protiv manastira Visoki Dečani, a posebno njihove namere da danas protestuju pred samim manastirom, iguman manastira arhimandrit Sava Janjić odlučio je da zatvori kapije manastira za sve posetioce, prvi put u poslednjih 13 godina.
Pristup manastiru je blokiran snažnim snagama policije i KFOR-a, uz učešće italijanskih karabinjera, navodi se u saopštenju.
Iguman Sava je Tanjugu rekao da je trenutna situacija mirna, ali da će manastirska vrata biti zatvorena do daljnjeg zbog veoma ozbiljne situacije. On je dodao da ovakvo ponašanje pokazuje da nema vladavine prava, nego da je na snazi vladavina terora na Kosovu.
Kako se precizira u saopštenju, danima je manastir Visoki Dečani izložen demonstracijama, najuvredljivijim porukama i otvorenim pretnjama povodom odlulke Vrhovnog suda Kosova da potvrdi imovinska prava manastira. Ovakvo ponašanje, koje je direktno u suprotnosti sa vladavinom prava, doživljavamo kao otvorenu bezbednosnu pretnju i ne možemo dozvoliti da se pretnje prenose u neposrednu blizinu ove svetinje koja je i na listi Svetske kulturne baštine UNESKO i koja je već četiri puta do sada oružano napadana od strane onih koji danas forsiraju ovu kampanju, kaže se u saopštenju.
Namera demonstranata jeste da, pre svega, pred manastirom postave plakate sa uvredljivom sadržinom poput: „Ovo je naš manastir - dalje ruke od naše zemlje“ i slično. Na dosadašnjim protestima pojavljivale su se parole i slogani sa porukom da manastir Dečani nije srpski već albanski manastir, da su monasi na silu okupirali manastir...
„Imajući sve ovo u vidu, reč je o vladavini terora u ovoj opštini iz koje se sada pokušavaju proterati poslednji preostali Srbi, monasi, jer su svi drugi srpski stanovnici Dečana proterani odmah nakon rata“, ističe se u saopštenju i dodaje da su te akcije praćene ogromnom medijskom kampanjom kosovskih medija sa najneverovatnijim neistinama koje imaju za cilj da podstaknu etničku i versku mržnju.
Iguman Sava obavestio je i strana predstavništva u Prištini, OEBS i EULEKS da je manastiru onemogućen normalan život i da opština Dečani ne samo da ne poštuje zakone, već otvoreno radi na etničkom čišćenju ove teritorije.
„Izražavamo iskreno žaljenje zbog ovakvog ponašanja opštinskih vlasti koje od prvog dana vode medijsku i političku kampanju da se pritiscima i pretnjama obori odluka Vrhovnog suda Kosova i manastiru Dečani oduzme 50 odsto njegove imovine“ izjavio je iguman Sava, prenosi se u saopštenju.
Prema njegovim rečima opština je opsednuta pohlepom da manastirsku zemlju oduzme i privatizuje i za to da dobije novčanu zaradu iako se zvanično ceo slučaj prikazuje kao borba za oslobođenje „albanskog manastira od monaha koji su ga okupirali“.
Foto Tanjug, T. Valič ilustracija
Izvor: Tanjug
Kako se u saopštenju eparhije Raško-prizrenske navodi, zbog pretnji rukovodstva opštine Dečani i grupa koje danima organizuju demonstracije u ovom gradu protiv manastira Visoki Dečani, a posebno njihove namere da danas protestuju pred samim manastirom, iguman manastira arhimandrit Sava Janjić odlučio je da zatvori kapije manastira za sve posetioce, prvi put u poslednjih 13 godina.
Pristup manastiru je blokiran snažnim snagama policije i KFOR-a, uz učešće italijanskih karabinjera, navodi se u saopštenju.
Iguman Sava je Tanjugu rekao da je trenutna situacija mirna, ali da će manastirska vrata biti zatvorena do daljnjeg zbog veoma ozbiljne situacije. On je dodao da ovakvo ponašanje pokazuje da nema vladavine prava, nego da je na snazi vladavina terora na Kosovu.
Kako se precizira u saopštenju, danima je manastir Visoki Dečani izložen demonstracijama, najuvredljivijim porukama i otvorenim pretnjama povodom odlulke Vrhovnog suda Kosova da potvrdi imovinska prava manastira. Ovakvo ponašanje, koje je direktno u suprotnosti sa vladavinom prava, doživljavamo kao otvorenu bezbednosnu pretnju i ne možemo dozvoliti da se pretnje prenose u neposrednu blizinu ove svetinje koja je i na listi Svetske kulturne baštine UNESKO i koja je već četiri puta do sada oružano napadana od strane onih koji danas forsiraju ovu kampanju, kaže se u saopštenju.
Namera demonstranata jeste da, pre svega, pred manastirom postave plakate sa uvredljivom sadržinom poput: „Ovo je naš manastir - dalje ruke od naše zemlje“ i slično. Na dosadašnjim protestima pojavljivale su se parole i slogani sa porukom da manastir Dečani nije srpski već albanski manastir, da su monasi na silu okupirali manastir...
„Imajući sve ovo u vidu, reč je o vladavini terora u ovoj opštini iz koje se sada pokušavaju proterati poslednji preostali Srbi, monasi, jer su svi drugi srpski stanovnici Dečana proterani odmah nakon rata“, ističe se u saopštenju i dodaje da su te akcije praćene ogromnom medijskom kampanjom kosovskih medija sa najneverovatnijim neistinama koje imaju za cilj da podstaknu etničku i versku mržnju.
Iguman Sava obavestio je i strana predstavništva u Prištini, OEBS i EULEKS da je manastiru onemogućen normalan život i da opština Dečani ne samo da ne poštuje zakone, već otvoreno radi na etničkom čišćenju ove teritorije.
„Izražavamo iskreno žaljenje zbog ovakvog ponašanja opštinskih vlasti koje od prvog dana vode medijsku i političku kampanju da se pritiscima i pretnjama obori odluka Vrhovnog suda Kosova i manastiru Dečani oduzme 50 odsto njegove imovine“ izjavio je iguman Sava, prenosi se u saopštenju.
Prema njegovim rečima opština je opsednuta pohlepom da manastirsku zemlju oduzme i privatizuje i za to da dobije novčanu zaradu iako se zvanično ceo slučaj prikazuje kao borba za oslobođenje „albanskog manastira od monaha koji su ga okupirali“.
Foto Tanjug, T. Valič ilustracija
Izvor: Tanjug
*Postoji i ona priča o zvonima iz Manastira svetog Marka, kraj Prizrena, koja su livena čak u Kijevu, a manastiru ih je poklonio Sima Igumanov Prizrenac. Kabaši, šiptarski fis koji se naselio u dolinu Prizrenske Bistrice, skinuli su zvona i bacili ih u ponor nad kojim se manastir diže. Zamišljao sam taj zvuk zvona "koja se kotrljaju", pre nego što zauvek zaneme...
ОдговориИзбришиNečujna zvona za mene su postala simbol Kosova i Metohije.
Da li pod zemljom "istruli zvuk zvona", ili smo mi izgubili "unutrašnji sluh", pa ne čujemo zvona Metohije?... Do XV veka na Kosovu i Metohiji bilo je 1.300 pravoslavnih crkava! Predeo u kome je nekad zvonilo 1.300 zvona...
"Predeo osut crkvama kao letnje nebo zvezdama"?
■ Od mnogih hramova nije ostao ni kamen. Spisku se kraj ne vidi. Kosmet je i danas, na početku XXI veka, jedina tačka "prosvećene Evrope" gde i dalje traje pravi kulturni genocid. A rušenje crkava u ratu bilo je strašan zločin još u srednjevekovnoj Srbiji. Dušanov zakonik predviđa za takve zločince "da se ubiju, pa obese" — dakle, dvostruku smrtnu kaznu!
Ali, srušene crkve su nastavile da traju u kolektivnom pamćenju jezika. Vlastiti jezik izdaje one koji su crkve rušili, zemlju otimali, komšije raseljavali. Od šiptarskih sela i dan danji retko koje nema toponim Kiša, ili Are kiša — tako se zove mesto gde je bila crkva, i njiva koja je bila crkveno vlasništvo. Jezik traje duže od kamena!
Pruzeto: "PONOS SRPSTVA" -POSLEDNJI (NEDOVRŠENI) INTERVJU ZORANA BOGAVCA