Празан Христов гроб је извор наше наде у разрешење свих страхова, безнађа, очаја и најзад, смрти.
Протојереј-ставрофор др Зоран Крстић је професор Хришћанске социологије и Канонског права на Православном богословском факултету СПЦ у Београду и ректор Богословије „Свети Јован Златоусти“ у Крагујевцу.
Током процеса секуларизације, последњих двадесетак година, када је наше друштво постало плуралистичко, мењала се и позиција СПЦ. Како се Црква генерално одредила према новој позицији у друштву у коме више није заједнички принцип који структурира и хомогенизује различите друштвене вредности и групе?
– Tоком последњих неколико векова у европским друштвима су се дешавали процеси који су умањивали улогу Цркве у друштву. Ти процеси су се у теорији карактерисали једним општим називом – секуларизацијски процеси. Под њима подразумевамо дуготрајни, комплексни и трајни процес еманципације друштва од утицаја религије и Цркве. Он није исто што и атеизација друштва и та два појма не треба мешати али је исто тако тачно да је у неким друштвима секуларизација довела до атеизације. Какав год да је био ток и интензитет тих процеса они су, без изузетка, променили место Цркве у друштву. Из средишњег места у патријархалном друштву она се потискује ка маргинама, у смислу да није више општеобавезна већ да представља лични и приватни избор сваког појединца. Хришћанство тако постаје не једини, већ један од понуђених предлога животног смисла који постоје на „духовном тржишту“. Хришћанство, а у нашем случају Православље, није више заједничка друштвена „клима“, контекст у коме одрастамо и живимо, на основу кога формирамо животне вредности и сам живот у целини.
То је свакако, већ дуже времена нова ситуација за Цркву и хришћане према којој се они непрестано одређују и на коју се непрестано навикавају. Полазна тачка у добром разумевању ових историјских токова је да се положај Цркве у патријархалном друштву не разуме као једино могући, као идеалан, па с тога и једино прихватљив. У том случају, који није редак, постаћемо носталгичари за прошлим „златним“ временима која се, свакако, неће вратити, а пропуштаћемо нове и не мале прилике за хришћанску мисију које нам омогућује савремено друштво.
Шта је мисија Цркве данас? Колико је формулација друштвеног учења својствена Православљу?
– Модерно и сада већ постмодерно друштво је различито од традиционалних, патријархалних друштава. Оно има другачију логику и другачије саморазумевање али је и оно људско друштво. И у њему су људи гладни и жедни животног смисла, љубави, људске топлине, заједништва и солидарности и, такође, Бога. У том смислу је мисија Цркве увек иста кроз све историјске епохе. Међутим, основне и вечне истине Цркве се различито „чују“ у различитим историјским епохама. Свака има своје специфичне антрополошке акценте које не би требало запостављати у мисији. Један од тих савремених акцената је све већа тежња, све већег и већег броја људи за грађењем друштва солидарности на глобалном плану, што позива и Цркву да се одреди према специфичним, савременим друштвеним проблемима, а зашта она, опет, има врло јако упориште у сопственом Светом Предању и историји.
Видите ли опасност у појави да велики проценат православних Срба данас релативизује хришћанску поруку а веру доживљавају као личну, приватну ствар, независну од Цркве?
– Индивидуализација вера данашњег човека, па и данашњих православних Срба, доводи до појаве коју можемо да означимо појмом ступњевите религиозности, што представља искуство сваког свештеника у његовом пастирском раду. Он има у својој парохији оне које по свим карактеристикама, а пре свега по црквености, можемо назвати хришћанима у правом смислу речи и којих је најмање, па, идућу ка маргини, до разних облика манифестација вере традиционалних хришћана до формалних хришћана или хришћана три обреда (крштење, венчање, опело) који се налазе на рубу религиозности. Никога од њих ми не можемо запоставити и потценити али је све теже те различите манифестације религиозности повезати и контролисати да би се оне још увек могле назвати хришћанским. Проблем није у томе што оне постају независне од друштва већ што постају независне од Цркве као извора и носиоца вере. Али то је „судбина“ свих традиционалних цркава које на својим плећима носе терет врло разноликог историјског наслеђа кога се не можемо тако олако одрећи тежећи искључиво ка Цркви „малог стада“ свесних и чврсто опредељених хришћана.
Када говоримо о будућности хришћанства у Европи па и Србији, централно место припада питању - колико је Бог присутан у нашем свакодневном животу и има ли религије у животу савременог човека?
– То је била тема једног мог предавања од пре неколико година. Ни онда, а ни сада ми не пада на памет да се бавим пророштвима већ да укажем на једну друштвену чињеницу савремених друштава у односу на веру. Ради се искључиво о хришћанском разумевању те појаве. Разликујући хришћанску веру од природне религиозности могло би се рећи да што је мање вере у друштву то је религија све заштићенија. А помањкање вере и пораст религиозности у савременом друштву бисмо могли да окарактеришемо и као кризу присуства Божијег у животима људи. То је врло озбиљна и пастирска али и генерално говорећи, теолошка, проблематика. Савремени човек живи ситуацију одсуства Бога. Животни модели које прихвата пре подразумевају Божију одсутност него присутност. Тешко се проналази место за Бога у свакодневном животу и зато су манифестације вере спорадичне, у слободно време и обично без суштинске повезаности са свакидашњим животом. Оне су изузетак, а не правило.
Јесу ли традиционални верници који славе славу и иду у Цркву о Ускрсу и Божићу хришћани? Демократска Европа и демократска Србија подржавају овакву врсту верника. Какав је став Цркве и зашто истински верник нема будућност у Европи, како сте то навели у једном од својих текстова?
– Овде се налазимо на терену класичне и вечне напетости између Цркве и света. Претходно смо истакли да традиционалног верника ни у ком случају не смемо одбацити и оставити изван пастирске бриге али то не значи да је он и идеалан тип верника. Традиционални верници су, углавном, мање или више секуларизовани верници којима је хришћанство додатак и украс у животу али не и његова суштина. Такви верници више припадају свету него Цркви и зато њихове манифестације вере не угрожавају логику „овога света“, напротив оне је подржавају, те тако и постају за свет идеалан тип религиозности. Али ово није проблем само демократске Европе или демократске Србије он је увек постојао и увек ће постојати до разрешења у Царству Небеском. Свако државно и друштвено уређење је од овога света и свакоме ће, без изузетка, аутентично хришћанство сметати. Традиционални хришћани изражавају одређено помирење Цркве и света и зато су за Цркву пастирски проблем, а за свет идеалан тип религиозности.
Изборна кампања покрета и удружења обилује злоупотребама поистовећивања вере и нације у националне и политичке сврхе. Многи као основну идеологију имају Православље, које је угрожено, а они треба да га бране. Колико је опасно играње са овим јефтиним паролама зарад остварења политичких циљева?
– Коришћење вере у политичке сврхе је увек и без изузетака злоупотреба вере и почетни корак сваког фундаментализма. Православље није ни национални ни политички програм, а поготову не барјак под којим ћемо се борити против других људи, сем у изузетним историјским околностима. У традиционалном друштву Црква је имала политичку улогу коју јој модерно друштво одриче и углавном не дозвољава. Ту треба да нам буду јасне равни деловања. Цркви није место у политици као процесу борбе за власт али јој јесте место у политици као старању о стварима „полиса“, о залагању за опште добро због кога, уосталом, власт и постоји.
Колико је дела милосрђа унутар црквене заједнице? Да ли је раније било више добротворног духа, духа задужбинарства, братољубља, служења ближњем, солидарности, пожртвованости? Може ли се харитативни рад очекивати од Цркве и сваког члана Цркве?
– Онога тренутка кад би у Цркви дела милосрђа пресахнула, тог момента ни ње више не би било. Она су увек присутна али она нису толико медијски атрактивна као зло које пуни наше медије и ствара привид да је данас нестало сваке људскости. Пружате ми прилику овим питањем да назначим разлику између хришћанског модела милосрђа и другог, општељудског. Добротворни дух и менталитет срећемо у свим друштвима и свим епохама. И све је то похвала вредно. Али, Нови Завет нам говори и о другој врсти милосрђа и братољубља. Када апостол Павле у 2Кор у 8. глави похваљује цркве Македоније на скупљеној милостињи он сведочи о пуком сиромаштву њиховом и да они по могућству и преко могућства добровољно даваху (2Кор 8, 2–3). Дакле, овде није реч о вертикалном доброчинству које полази од богатих и завршава се сиромашнима, већ о хоризонталном - свих према свим члановима црквене заједнице. Тако се етос доброчинства, у свету резервисан за неке, у Цркви претвара у свакодневни хришћански етос. Ово би био циљ коме треба тежити.
Како Црква данас подстиче волонтерски рад и шире ангажовање својих чланова?
– То је наша насушна потреба. Свака хришћанска активност, па и добровољни рад, је оптимистичка активност. Она носи у себи, најпре, есхатолошки али и друштвени оптимизам да се нешто може урадити и да то, такође, вреди урадити. Да се одређена лоша ситуација макар мало може поправити, између осталог и мојим личним трудом и напором. Нажалост, често смо сведоци, а понекад и носиоци супротног, дефетистичког става да се ништа не може променити, да је све безнадежно. Евентуалне промене, како сам раније поменуо, могу да дођу само са „врха“ али не и организовањем и активношћу обичних људи, грађана, нас. Треба да будемо свесни тога да је овакав став последица вишедеценијског живота у тоталитарном друштву које је дозвољавало подстицаје и акције само са државног врха, изражавајући, као и сваки тоталитарни режим, неповерење према слободи и доброј вољи људи, појединаца. То је био систем који је погодовао развоју пасивних особа и пасивног односа према друштву. Овакво стање се одразило и на Цркву која је гетоизирана и у тој борби за голи опстанак још се додатно, пасивизирала. Менталитети се споро и тешко мењају али у измењеним друштвеним околностима, они не само да не помажу већ и одмажу. Волонтером би, најшире говорећи, могао да се сматра свако ко нуди сталну сарадњу у просеку не мање од 2 сата седмично или не мање од 20 дана годишње, бесплатно, некористољубиво и искључиво у интересу заједнице, са циљем солидарности. А волонтера широм света има много, а и код нас све више. Поменућу волонтере „Човекољубља“, добротворног фонда СПЦ. Сви они негују и тиме уобличују, својеврсни волонтерски животни стил који би хришћанским речником могли да означимо као етос служења. Novum у односу на предањски етос и његове досадашње историјске манифестације је да он, данас, треба да представља трајно опредељење.
Да ли је Православље ушло у стваралачки дијалог са модерном и постмодерном, да ли је на прави начин успоставило однос с вредностима и схватањима савременог доба?
– Православље се непрекидно налази у дијалогу са актуелном историјском епохом. Он је некада квалитетнији, а некада заостаје за тренутном ситуацијом па хришћани бивају окарактерисани као конзервативни. Само по себи то није ништа лоше. У нашем Светом Предању има много наталоженог историјског искуства које нас спречава да брзо и олако прихватамо све ново, само зато што је ново. Међутим, и супротна ситуација није пожељна, да се осуђује све ново, опет само зато што је ново. У односу на стално и брзо променљиве друштвене околности које живимо, то значи непрекидно и аутентично хришћанско расуђивање. Свака историјска епоха има своје добре карактеристике и свака своје антрополошке жртве. Тако исто и модерност. У односу на традиционално друштво она има и своје предности и своје мане. У њој је више слободе а мање сигурности док је у традиционалним друштвима било обрнуто. Оно што треба да увек имамо у виду и што отвара перспективе за наше хришћанско сведочење је да је свако време Божије време, у коме баш нас, а не неке друге, Господ позива да га следимо и да му будемо ученици.
Какву поруку нам доноси Васкрсење Христово?
– Васкрсење Христово увек носи поруку да је живот јачи од смрти. Када су жене мироносице Марија Магдалина, Марија Јаковљева и Саломија ушле у Христов гроб чуле су речи анђела: „Не плашите се. Исуса тражите Назарећанина, распетога. Устаде, није овде; ево места где га положише“ (Мк 16,6). Празан Христов гроб је извор наше наде у разрешење свих страхова, безнађа, очаја и најзад, смрти.
Разговор са протојерејем-ставрофором др Зораном Крстићем, професором ПБФ-а
Аутор: Славица Лазић
Извор: Православље новине Српске Патријаршије
Протојереј-ставрофор др Зоран Крстић је професор Хришћанске социологије и Канонског права на Православном богословском факултету СПЦ у Београду и ректор Богословије „Свети Јован Златоусти“ у Крагујевцу.
Током процеса секуларизације, последњих двадесетак година, када је наше друштво постало плуралистичко, мењала се и позиција СПЦ. Како се Црква генерално одредила према новој позицији у друштву у коме више није заједнички принцип који структурира и хомогенизује различите друштвене вредности и групе?
– Tоком последњих неколико векова у европским друштвима су се дешавали процеси који су умањивали улогу Цркве у друштву. Ти процеси су се у теорији карактерисали једним општим називом – секуларизацијски процеси. Под њима подразумевамо дуготрајни, комплексни и трајни процес еманципације друштва од утицаја религије и Цркве. Он није исто што и атеизација друштва и та два појма не треба мешати али је исто тако тачно да је у неким друштвима секуларизација довела до атеизације. Какав год да је био ток и интензитет тих процеса они су, без изузетка, променили место Цркве у друштву. Из средишњег места у патријархалном друштву она се потискује ка маргинама, у смислу да није више општеобавезна већ да представља лични и приватни избор сваког појединца. Хришћанство тако постаје не једини, већ један од понуђених предлога животног смисла који постоје на „духовном тржишту“. Хришћанство, а у нашем случају Православље, није више заједничка друштвена „клима“, контекст у коме одрастамо и живимо, на основу кога формирамо животне вредности и сам живот у целини.
То је свакако, већ дуже времена нова ситуација за Цркву и хришћане према којој се они непрестано одређују и на коју се непрестано навикавају. Полазна тачка у добром разумевању ових историјских токова је да се положај Цркве у патријархалном друштву не разуме као једино могући, као идеалан, па с тога и једино прихватљив. У том случају, који није редак, постаћемо носталгичари за прошлим „златним“ временима која се, свакако, неће вратити, а пропуштаћемо нове и не мале прилике за хришћанску мисију које нам омогућује савремено друштво.
Шта је мисија Цркве данас? Колико је формулација друштвеног учења својствена Православљу?
– Модерно и сада већ постмодерно друштво је различито од традиционалних, патријархалних друштава. Оно има другачију логику и другачије саморазумевање али је и оно људско друштво. И у њему су људи гладни и жедни животног смисла, љубави, људске топлине, заједништва и солидарности и, такође, Бога. У том смислу је мисија Цркве увек иста кроз све историјске епохе. Међутим, основне и вечне истине Цркве се различито „чују“ у различитим историјским епохама. Свака има своје специфичне антрополошке акценте које не би требало запостављати у мисији. Један од тих савремених акцената је све већа тежња, све већег и већег броја људи за грађењем друштва солидарности на глобалном плану, што позива и Цркву да се одреди према специфичним, савременим друштвеним проблемима, а зашта она, опет, има врло јако упориште у сопственом Светом Предању и историји.
Видите ли опасност у појави да велики проценат православних Срба данас релативизује хришћанску поруку а веру доживљавају као личну, приватну ствар, независну од Цркве?
– Индивидуализација вера данашњег човека, па и данашњих православних Срба, доводи до појаве коју можемо да означимо појмом ступњевите религиозности, што представља искуство сваког свештеника у његовом пастирском раду. Он има у својој парохији оне које по свим карактеристикама, а пре свега по црквености, можемо назвати хришћанима у правом смислу речи и којих је најмање, па, идућу ка маргини, до разних облика манифестација вере традиционалних хришћана до формалних хришћана или хришћана три обреда (крштење, венчање, опело) који се налазе на рубу религиозности. Никога од њих ми не можемо запоставити и потценити али је све теже те различите манифестације религиозности повезати и контролисати да би се оне још увек могле назвати хришћанским. Проблем није у томе што оне постају независне од друштва већ што постају независне од Цркве као извора и носиоца вере. Али то је „судбина“ свих традиционалних цркава које на својим плећима носе терет врло разноликог историјског наслеђа кога се не можемо тако олако одрећи тежећи искључиво ка Цркви „малог стада“ свесних и чврсто опредељених хришћана.
Када говоримо о будућности хришћанства у Европи па и Србији, централно место припада питању - колико је Бог присутан у нашем свакодневном животу и има ли религије у животу савременог човека?
– То је била тема једног мог предавања од пре неколико година. Ни онда, а ни сада ми не пада на памет да се бавим пророштвима већ да укажем на једну друштвену чињеницу савремених друштава у односу на веру. Ради се искључиво о хришћанском разумевању те појаве. Разликујући хришћанску веру од природне религиозности могло би се рећи да што је мање вере у друштву то је религија све заштићенија. А помањкање вере и пораст религиозности у савременом друштву бисмо могли да окарактеришемо и као кризу присуства Божијег у животима људи. То је врло озбиљна и пастирска али и генерално говорећи, теолошка, проблематика. Савремени човек живи ситуацију одсуства Бога. Животни модели које прихвата пре подразумевају Божију одсутност него присутност. Тешко се проналази место за Бога у свакодневном животу и зато су манифестације вере спорадичне, у слободно време и обично без суштинске повезаности са свакидашњим животом. Оне су изузетак, а не правило.
Јесу ли традиционални верници који славе славу и иду у Цркву о Ускрсу и Божићу хришћани? Демократска Европа и демократска Србија подржавају овакву врсту верника. Какав је став Цркве и зашто истински верник нема будућност у Европи, како сте то навели у једном од својих текстова?
– Овде се налазимо на терену класичне и вечне напетости између Цркве и света. Претходно смо истакли да традиционалног верника ни у ком случају не смемо одбацити и оставити изван пастирске бриге али то не значи да је он и идеалан тип верника. Традиционални верници су, углавном, мање или више секуларизовани верници којима је хришћанство додатак и украс у животу али не и његова суштина. Такви верници више припадају свету него Цркви и зато њихове манифестације вере не угрожавају логику „овога света“, напротив оне је подржавају, те тако и постају за свет идеалан тип религиозности. Али ово није проблем само демократске Европе или демократске Србије он је увек постојао и увек ће постојати до разрешења у Царству Небеском. Свако државно и друштвено уређење је од овога света и свакоме ће, без изузетка, аутентично хришћанство сметати. Традиционални хришћани изражавају одређено помирење Цркве и света и зато су за Цркву пастирски проблем, а за свет идеалан тип религиозности.
Изборна кампања покрета и удружења обилује злоупотребама поистовећивања вере и нације у националне и политичке сврхе. Многи као основну идеологију имају Православље, које је угрожено, а они треба да га бране. Колико је опасно играње са овим јефтиним паролама зарад остварења политичких циљева?
– Коришћење вере у политичке сврхе је увек и без изузетака злоупотреба вере и почетни корак сваког фундаментализма. Православље није ни национални ни политички програм, а поготову не барјак под којим ћемо се борити против других људи, сем у изузетним историјским околностима. У традиционалном друштву Црква је имала политичку улогу коју јој модерно друштво одриче и углавном не дозвољава. Ту треба да нам буду јасне равни деловања. Цркви није место у политици као процесу борбе за власт али јој јесте место у политици као старању о стварима „полиса“, о залагању за опште добро због кога, уосталом, власт и постоји.
Колико је дела милосрђа унутар црквене заједнице? Да ли је раније било више добротворног духа, духа задужбинарства, братољубља, служења ближњем, солидарности, пожртвованости? Може ли се харитативни рад очекивати од Цркве и сваког члана Цркве?
– Онога тренутка кад би у Цркви дела милосрђа пресахнула, тог момента ни ње више не би било. Она су увек присутна али она нису толико медијски атрактивна као зло које пуни наше медије и ствара привид да је данас нестало сваке људскости. Пружате ми прилику овим питањем да назначим разлику између хришћанског модела милосрђа и другог, општељудског. Добротворни дух и менталитет срећемо у свим друштвима и свим епохама. И све је то похвала вредно. Али, Нови Завет нам говори и о другој врсти милосрђа и братољубља. Када апостол Павле у 2Кор у 8. глави похваљује цркве Македоније на скупљеној милостињи он сведочи о пуком сиромаштву њиховом и да они по могућству и преко могућства добровољно даваху (2Кор 8, 2–3). Дакле, овде није реч о вертикалном доброчинству које полази од богатих и завршава се сиромашнима, већ о хоризонталном - свих према свим члановима црквене заједнице. Тако се етос доброчинства, у свету резервисан за неке, у Цркви претвара у свакодневни хришћански етос. Ово би био циљ коме треба тежити.
Како Црква данас подстиче волонтерски рад и шире ангажовање својих чланова?
– То је наша насушна потреба. Свака хришћанска активност, па и добровољни рад, је оптимистичка активност. Она носи у себи, најпре, есхатолошки али и друштвени оптимизам да се нешто може урадити и да то, такође, вреди урадити. Да се одређена лоша ситуација макар мало може поправити, између осталог и мојим личним трудом и напором. Нажалост, често смо сведоци, а понекад и носиоци супротног, дефетистичког става да се ништа не може променити, да је све безнадежно. Евентуалне промене, како сам раније поменуо, могу да дођу само са „врха“ али не и организовањем и активношћу обичних људи, грађана, нас. Треба да будемо свесни тога да је овакав став последица вишедеценијског живота у тоталитарном друштву које је дозвољавало подстицаје и акције само са државног врха, изражавајући, као и сваки тоталитарни режим, неповерење према слободи и доброј вољи људи, појединаца. То је био систем који је погодовао развоју пасивних особа и пасивног односа према друштву. Овакво стање се одразило и на Цркву која је гетоизирана и у тој борби за голи опстанак још се додатно, пасивизирала. Менталитети се споро и тешко мењају али у измењеним друштвеним околностима, они не само да не помажу већ и одмажу. Волонтером би, најшире говорећи, могао да се сматра свако ко нуди сталну сарадњу у просеку не мање од 2 сата седмично или не мање од 20 дана годишње, бесплатно, некористољубиво и искључиво у интересу заједнице, са циљем солидарности. А волонтера широм света има много, а и код нас све више. Поменућу волонтере „Човекољубља“, добротворног фонда СПЦ. Сви они негују и тиме уобличују, својеврсни волонтерски животни стил који би хришћанским речником могли да означимо као етос служења. Novum у односу на предањски етос и његове досадашње историјске манифестације је да он, данас, треба да представља трајно опредељење.
Да ли је Православље ушло у стваралачки дијалог са модерном и постмодерном, да ли је на прави начин успоставило однос с вредностима и схватањима савременог доба?
– Православље се непрекидно налази у дијалогу са актуелном историјском епохом. Он је некада квалитетнији, а некада заостаје за тренутном ситуацијом па хришћани бивају окарактерисани као конзервативни. Само по себи то није ништа лоше. У нашем Светом Предању има много наталоженог историјског искуства које нас спречава да брзо и олако прихватамо све ново, само зато што је ново. Међутим, и супротна ситуација није пожељна, да се осуђује све ново, опет само зато што је ново. У односу на стално и брзо променљиве друштвене околности које живимо, то значи непрекидно и аутентично хришћанско расуђивање. Свака историјска епоха има своје добре карактеристике и свака своје антрополошке жртве. Тако исто и модерност. У односу на традиционално друштво она има и своје предности и своје мане. У њој је више слободе а мање сигурности док је у традиционалним друштвима било обрнуто. Оно што треба да увек имамо у виду и што отвара перспективе за наше хришћанско сведочење је да је свако време Божије време, у коме баш нас, а не неке друге, Господ позива да га следимо и да му будемо ученици.
Какву поруку нам доноси Васкрсење Христово?
– Васкрсење Христово увек носи поруку да је живот јачи од смрти. Када су жене мироносице Марија Магдалина, Марија Јаковљева и Саломија ушле у Христов гроб чуле су речи анђела: „Не плашите се. Исуса тражите Назарећанина, распетога. Устаде, није овде; ево места где га положише“ (Мк 16,6). Празан Христов гроб је извор наше наде у разрешење свих страхова, безнађа, очаја и најзад, смрти.
Разговор са протојерејем-ставрофором др Зораном Крстићем, професором ПБФ-а
Аутор: Славица Лазић
Извор: Православље новине Српске Патријаршије
Нема коментара:
Постави коментар