Манастир Хиландар, задужбина Светог Саве и Светог
Симеона, толико је уткан у српску духовност, историју,
културу и традицију да ће међу Србима увек бити доживљаван
као срцу блиска и добро позната светиња. Како у манастиру
Хиландару данас живи око 40 монаха и десетак искушеника,
како изгледа његов свакодневни, а како празнични ритам, за
„Политику” говори игуман светогорске царске лавре,
архимандрит Методије.
– Оно што одређује свакодневни живот светогорских манастира, а самим тим и Хиландара, јесу заједничка богослужења. То нам сведочи и њихова архитектура – саборни храм је увек у средишту манастирских зидина. Богослужењем се започиње и окончава сваки наш дан или, боље рећи, његов видљиви део. Онај невидљиви започињу монаси личним молитвеним подвигом, засебно у својим келијама, када у зависности од својих могућности и духовног узраста устају сат или два пре почетка јутарњег богослужења. Јутарње богослужење у зимском периоду почиње у два сата по поноћи, у пролеће и јесен у три, а лети у четири и траје обично четири часа. По његовом окончању, следи заједнички оброк у манастирској трпезарији, где са братством обедују и сви поклоници који су тог дана у манастиру. После трпезе монаси одлазе на одмор, а после одмора обављају дужности или како их ми називамо – манастирска послушања. Сат или два пре вечерњег богослужења одлазимо у своје келије где се, читајући духовне књиге и сабирајући молитвом своју пажњу, припремамо за Њега. Ово богослужење траје један сат, после њега је други заједнички оброк и у наставку – повечерје, служба којом се завршава заједничка молитва за тај дан. Као што се почетак јутарњег богослужења мења у зависности од годишњег доба, тако је и са вечерњим: зими почиње у 15 часова, лети у 17, а прелазним месецима у 16 часова. После повечерја у храму, које заједно са вечерњом службом и вечером траје обично два часа, монаси се у својим келијама баве читањем и личним молитвама, али не дуго, већ на време одлазе на починак, јер их непосредно после поноћи очекује нови дан. Обављајући на овај начин своје обавезе, ми се трудимо да их извршавамо на славу Божју, усрдно њему служећи, али и на корист наших ближњих; да бисмо тако испунили две највеће Христове заповести – љубав према Богу и ближњима – каже архимандрит Методије.
Да ли је тешко древни поредак монашке државе, како називају Свету Гору, отети од савременог света и модерног живота?
На Светој Гори живе монаси – људи од крви и меса, који су пре доласка на ово место по две, три или више деценија живели негде у свету. Сви ми смо из тог света донели са собом многе навике и жеље; већина њих су сметња на путу ка монашким идеалима, а неке чак по својој суштини представљају саму њихову супротност. Свако ко дође у манастир са намером да буде монах, не само по имену и спољашњем изгледу, него целим својим бићем, мора да буде спреман на тешку и дуготрајну борбу са својим „старим човеком”. Велико је олакшање ако се ова унутрашња борба, овај својеврстан унутрашњи преображај, обавља у одговарајућем окружењу. Уколико то разумемо, биће нам лакше да схватимо потребу монашке заједнице Свете Горе да са великим усрђем чува посебност живота на својој територији. Та посебност се суштински може окарактерисати као она која нам на сваки начин указује на пролазност земаљског живота и потребу да се, живећи по јеванђелским заповестима и по угледу на најсветије наше претходнике у монашком чину, достојно припремимо за вечни живот. Овде треба напоменути да такав животни поредак није од користи само монасима који овде живе, или онима који долазе из манастира ван Свете Горе да би неко време живели са нама и упознали се са светогорским монашким искуством, већ и огромном броју поклоника који стижу из свих крајева света тражећи духовну утеху. Светогорска монашка заједница од велике је користи и читавом свету јер представља јединствену духовну ризницу која обасјава народе благодатном истином да је циљ живота да лик Божји, икону Божју коју свако има на себи, стално обнављамо. Због тога је Света Гора кроз целу историју водила борбу да би сачувала своју посебност и слободу. У ова времена, када је световни начин живота доступнији више него икада раније и када се он, можемо рећи, агресивније намеће, борба је тешка. Али и Бог, желећи да људима сачува ово пристаниште спасења, својом благодаћу помаже у овој борби.
Колико је катастрофални пожар из 2004. године променио хиландарско братство?
Свако искушење које Господ допусти на неког монаха или монашку заједницу – а знамо да Он тачно познаје свачију меру, па према њој одређује величину искушења – има за циљ да тог монаха или заједницу учини јачим и зрелијим, у духовном и практичном смислу. На овај начин ми гледамо и на велики пожар који се десио 2004. године. Наш народ има духовно искуство вековног молитвеног разговора и послушности према Богу и зна да се ништа без његовог допуштења не догађа. Са поверењем у промисао Божју из његове руке смирено се примају и мед и жуч. Смирење пред допуштењем Божјим и дарови које доноси трезвено смирење су спасоносни за излазак сваке личности и заједнице из кризе. Разорна стихија, а још више подухват обнове изгорелих објеката који је након ње уследио, најпре су нас ујединили, а затим учинили наше братство јачим и зрелијим. То што се пожар десио у зимско време, показује да су манастири и остала светогорска обиталишта обично изложени овој опасности у то доба године, због употребе пећи на дрва. Због тога се оне све више замењују централним грејањем, а у неким манастирима су пећи на дрва забрањене. Са друге стране, шуме на Светој Гори страдају од пожара у току летњих месеци, када се често дешава да у овом делу Грчке по два месеца не буде кише. Посебно је угрожен појас од Хиландара па до границе Свете Горе, где преовладава борова шума. Сваке године се дешава да се шума запали, а тако је бивало и раније, то нам сведоче манастирски летописи. Ради тога грчка ватрогасна служба непрестано надзире овај део светогорског полуострва, а и наш манастир је, по угледу на већину других овдашњих манастира, набавио неколико ватрогасних возила и најмање два пута годишње стручна лица из Србије обучавају групу наших монаха који су, поред својих редовних послушања, одређени за противпожарну службу. Саградили смо и велики противпожарни резервоар изнад манастира и сада спроводимо хидрантску мрежу, обновили смо и оспособили резервоар за воду из 18. века у самом срцу манастира, а у ширем окружењу градимо шумске путеве и друге противпожарне просеке. Уопште, обнова Хиландара је поред обнове изгорелих објеката подухват који обезбеђује заштиту ове светиње и осигурава њено одржање за будућност, па су њени циљеви далеко дубљи и далекосежнији и у материјалном и у духовном смислу.
На једном стручном скупу о монаштву, говорили сте о разлици између послушања и послушности: о томе да монах који обавља послушање, не мора бити и послушан свом игуману. Чини се да је слично и са дететом: оно може извршити задату обавезу, али остати понашањем и личним поступцима непослушно. Како гајити врлину послушности, без присилног наметања туђе воље?
Када родитељи очекују од своје деце да им буду послушна, они тиме желе да створе однос који ће омогућити да деци пренесу своје животно искуство, како би се она на најбољи и најбезболнији начин развила у здраве особе и била способна да, када за то дође време, и сама оснују своје породице. Слично је и са духовним руковођењем у манастиру: искусан старији монах – духовник, својим саветима помаже млађима на путу монашког усавршавања. Духовник се не ослања само на своје знање – истовремено се моли Богу, да га Он просвети и упути на који начин да помаже онима које руководи. Тако се и побожни родитељи свакодневно моле за своју децу, како би божанска сила надокнадила оно што су они као смртни људи, и поред најбоље жеље, пропустили у васпитању деце. Дакле, како телесни тако и духовни родитељи саветују и заповедају својој деци имајући у виду њихово добро, а никако са циљем да њихове личности ограниче и подвргну својој власти. Ако деца осете ову бригу и љубав, ако виде и послушност и пожртвовање родитеља између себе и пре свега њихово покоравање пред вољом Божјом, у њима ће се развити врлина послушности. Искуство живота у манастирима показује да оне особе које су имале исправан однос са родитељима и стекле ову врлину, много лакше успевају да такав однос успоставе са онима који их руководе у монашком подвигу.
Божић ће окупити породице, али многе од нас и подсетити колико се ретко окупљамо јурећи свако за својим послом. Како да учврстимо своју заједницу, пре свега ону породичну, и од чега понајвише да је чувамо и бранимо?
Свети апостол Павле у својим Посланицама породицу назива домаћом црквом и заиста је тако. Највећа опасност за сваку заједницу, па и породичну, јесте отуђеност њених чланова, а са отуђеношћу су нераскидиво повезани себичност и саможивост уопште. Не бих тачно могао да кажем шта од овога долази прво, па онда производи друго, али очигледно је да су ови проблеми увек нераздвојни и суштински угрожавају сваку заједницу, стварајући од њених чланова несрећне људе. За породицу је најважније да родитељи и деца гаје узајамну љубав, која се оснажује увек када не намећемо своје жеље, већ се трудимо да угађамо једни другима и када се са радошћу и жртвујемо за ближње. У суштини сви ми ово знамо својим унутрашњим боголиким бићем и треба свакодневно да чинимо оно што знамо да је добро. Имао сам прилику да слушам снимак предавања садашњег митрополита загребачко-љубљанског Порфирија, које је одржао на Машинском факултету у оквиру духовних трибина. Тема предавања је имала везе и са породичним животом, па је на крају владици постављено питање о томе да ли би жене требало да буду послушне својим мужевима. Да, рекао је владика Порфирије, али и мужеви да буду послушни женама. У ствари, требало би да се надмећу у послушности. И добио је аплауз свих присутних.
Каква су ваша сећања на Божић и празнична породична окупљања? Родом сте из Чачка, града који се налази недалеко од српске Свете Горе, како многи називају манастире Овчарско-кабларске клисуре, а и рођени сте на Божић, иако кажу да монаси не славе рођендане...
Највећи хришћански празник је Васкрс, али Рождество Христово – Божић има неку посебну радост и топлину које га издвајају од других празника. Такав је био и мој доживљај овог празника док сам живео у свету, али се он није променио ни овде у манастиру. На Светој Гори црквени празници се славе дугим и торжественим богослужењима, а монаси се труде да сваке године што дубље проникну у богословски смисао празнованих догађаја, тако да се народни обичаји, везани за одређене празнике, овде не практикују. Ипак, на Божић, када се ми као братство после литургије и празничне трпезе окупимо у сали за братске састанке, она буде ненаметљиво украшена храстовим гранчицама и сламом на поду. Да се види одакле смо дошли и из којих крајева потичемо.
Извор: Политика
– Оно што одређује свакодневни живот светогорских манастира, а самим тим и Хиландара, јесу заједничка богослужења. То нам сведочи и њихова архитектура – саборни храм је увек у средишту манастирских зидина. Богослужењем се започиње и окончава сваки наш дан или, боље рећи, његов видљиви део. Онај невидљиви започињу монаси личним молитвеним подвигом, засебно у својим келијама, када у зависности од својих могућности и духовног узраста устају сат или два пре почетка јутарњег богослужења. Јутарње богослужење у зимском периоду почиње у два сата по поноћи, у пролеће и јесен у три, а лети у четири и траје обично четири часа. По његовом окончању, следи заједнички оброк у манастирској трпезарији, где са братством обедују и сви поклоници који су тог дана у манастиру. После трпезе монаси одлазе на одмор, а после одмора обављају дужности или како их ми називамо – манастирска послушања. Сат или два пре вечерњег богослужења одлазимо у своје келије где се, читајући духовне књиге и сабирајући молитвом своју пажњу, припремамо за Њега. Ово богослужење траје један сат, после њега је други заједнички оброк и у наставку – повечерје, служба којом се завршава заједничка молитва за тај дан. Као што се почетак јутарњег богослужења мења у зависности од годишњег доба, тако је и са вечерњим: зими почиње у 15 часова, лети у 17, а прелазним месецима у 16 часова. После повечерја у храму, које заједно са вечерњом службом и вечером траје обично два часа, монаси се у својим келијама баве читањем и личним молитвама, али не дуго, већ на време одлазе на починак, јер их непосредно после поноћи очекује нови дан. Обављајући на овај начин своје обавезе, ми се трудимо да их извршавамо на славу Божју, усрдно њему служећи, али и на корист наших ближњих; да бисмо тако испунили две највеће Христове заповести – љубав према Богу и ближњима – каже архимандрит Методије.
Да ли је тешко древни поредак монашке државе, како називају Свету Гору, отети од савременог света и модерног живота?
На Светој Гори живе монаси – људи од крви и меса, који су пре доласка на ово место по две, три или више деценија живели негде у свету. Сви ми смо из тог света донели са собом многе навике и жеље; већина њих су сметња на путу ка монашким идеалима, а неке чак по својој суштини представљају саму њихову супротност. Свако ко дође у манастир са намером да буде монах, не само по имену и спољашњем изгледу, него целим својим бићем, мора да буде спреман на тешку и дуготрајну борбу са својим „старим човеком”. Велико је олакшање ако се ова унутрашња борба, овај својеврстан унутрашњи преображај, обавља у одговарајућем окружењу. Уколико то разумемо, биће нам лакше да схватимо потребу монашке заједнице Свете Горе да са великим усрђем чува посебност живота на својој територији. Та посебност се суштински може окарактерисати као она која нам на сваки начин указује на пролазност земаљског живота и потребу да се, живећи по јеванђелским заповестима и по угледу на најсветије наше претходнике у монашком чину, достојно припремимо за вечни живот. Овде треба напоменути да такав животни поредак није од користи само монасима који овде живе, или онима који долазе из манастира ван Свете Горе да би неко време живели са нама и упознали се са светогорским монашким искуством, већ и огромном броју поклоника који стижу из свих крајева света тражећи духовну утеху. Светогорска монашка заједница од велике је користи и читавом свету јер представља јединствену духовну ризницу која обасјава народе благодатном истином да је циљ живота да лик Божји, икону Божју коју свако има на себи, стално обнављамо. Због тога је Света Гора кроз целу историју водила борбу да би сачувала своју посебност и слободу. У ова времена, када је световни начин живота доступнији више него икада раније и када се он, можемо рећи, агресивније намеће, борба је тешка. Али и Бог, желећи да људима сачува ово пристаниште спасења, својом благодаћу помаже у овој борби.
Колико је катастрофални пожар из 2004. године променио хиландарско братство?
Свако искушење које Господ допусти на неког монаха или монашку заједницу – а знамо да Он тачно познаје свачију меру, па према њој одређује величину искушења – има за циљ да тог монаха или заједницу учини јачим и зрелијим, у духовном и практичном смислу. На овај начин ми гледамо и на велики пожар који се десио 2004. године. Наш народ има духовно искуство вековног молитвеног разговора и послушности према Богу и зна да се ништа без његовог допуштења не догађа. Са поверењем у промисао Божју из његове руке смирено се примају и мед и жуч. Смирење пред допуштењем Божјим и дарови које доноси трезвено смирење су спасоносни за излазак сваке личности и заједнице из кризе. Разорна стихија, а још више подухват обнове изгорелих објеката који је након ње уследио, најпре су нас ујединили, а затим учинили наше братство јачим и зрелијим. То што се пожар десио у зимско време, показује да су манастири и остала светогорска обиталишта обично изложени овој опасности у то доба године, због употребе пећи на дрва. Због тога се оне све више замењују централним грејањем, а у неким манастирима су пећи на дрва забрањене. Са друге стране, шуме на Светој Гори страдају од пожара у току летњих месеци, када се често дешава да у овом делу Грчке по два месеца не буде кише. Посебно је угрожен појас од Хиландара па до границе Свете Горе, где преовладава борова шума. Сваке године се дешава да се шума запали, а тако је бивало и раније, то нам сведоче манастирски летописи. Ради тога грчка ватрогасна служба непрестано надзире овај део светогорског полуострва, а и наш манастир је, по угледу на већину других овдашњих манастира, набавио неколико ватрогасних возила и најмање два пута годишње стручна лица из Србије обучавају групу наших монаха који су, поред својих редовних послушања, одређени за противпожарну службу. Саградили смо и велики противпожарни резервоар изнад манастира и сада спроводимо хидрантску мрежу, обновили смо и оспособили резервоар за воду из 18. века у самом срцу манастира, а у ширем окружењу градимо шумске путеве и друге противпожарне просеке. Уопште, обнова Хиландара је поред обнове изгорелих објеката подухват који обезбеђује заштиту ове светиње и осигурава њено одржање за будућност, па су њени циљеви далеко дубљи и далекосежнији и у материјалном и у духовном смислу.
На једном стручном скупу о монаштву, говорили сте о разлици између послушања и послушности: о томе да монах који обавља послушање, не мора бити и послушан свом игуману. Чини се да је слично и са дететом: оно може извршити задату обавезу, али остати понашањем и личним поступцима непослушно. Како гајити врлину послушности, без присилног наметања туђе воље?
Када родитељи очекују од своје деце да им буду послушна, они тиме желе да створе однос који ће омогућити да деци пренесу своје животно искуство, како би се она на најбољи и најбезболнији начин развила у здраве особе и била способна да, када за то дође време, и сама оснују своје породице. Слично је и са духовним руковођењем у манастиру: искусан старији монах – духовник, својим саветима помаже млађима на путу монашког усавршавања. Духовник се не ослања само на своје знање – истовремено се моли Богу, да га Он просвети и упути на који начин да помаже онима које руководи. Тако се и побожни родитељи свакодневно моле за своју децу, како би божанска сила надокнадила оно што су они као смртни људи, и поред најбоље жеље, пропустили у васпитању деце. Дакле, како телесни тако и духовни родитељи саветују и заповедају својој деци имајући у виду њихово добро, а никако са циљем да њихове личности ограниче и подвргну својој власти. Ако деца осете ову бригу и љубав, ако виде и послушност и пожртвовање родитеља између себе и пре свега њихово покоравање пред вољом Божјом, у њима ће се развити врлина послушности. Искуство живота у манастирима показује да оне особе које су имале исправан однос са родитељима и стекле ову врлину, много лакше успевају да такав однос успоставе са онима који их руководе у монашком подвигу.
Божић ће окупити породице, али многе од нас и подсетити колико се ретко окупљамо јурећи свако за својим послом. Како да учврстимо своју заједницу, пре свега ону породичну, и од чега понајвише да је чувамо и бранимо?
Свети апостол Павле у својим Посланицама породицу назива домаћом црквом и заиста је тако. Највећа опасност за сваку заједницу, па и породичну, јесте отуђеност њених чланова, а са отуђеношћу су нераскидиво повезани себичност и саможивост уопште. Не бих тачно могао да кажем шта од овога долази прво, па онда производи друго, али очигледно је да су ови проблеми увек нераздвојни и суштински угрожавају сваку заједницу, стварајући од њених чланова несрећне људе. За породицу је најважније да родитељи и деца гаје узајамну љубав, која се оснажује увек када не намећемо своје жеље, већ се трудимо да угађамо једни другима и када се са радошћу и жртвујемо за ближње. У суштини сви ми ово знамо својим унутрашњим боголиким бићем и треба свакодневно да чинимо оно што знамо да је добро. Имао сам прилику да слушам снимак предавања садашњег митрополита загребачко-љубљанског Порфирија, које је одржао на Машинском факултету у оквиру духовних трибина. Тема предавања је имала везе и са породичним животом, па је на крају владици постављено питање о томе да ли би жене требало да буду послушне својим мужевима. Да, рекао је владика Порфирије, али и мужеви да буду послушни женама. У ствари, требало би да се надмећу у послушности. И добио је аплауз свих присутних.
Каква су ваша сећања на Божић и празнична породична окупљања? Родом сте из Чачка, града који се налази недалеко од српске Свете Горе, како многи називају манастире Овчарско-кабларске клисуре, а и рођени сте на Божић, иако кажу да монаси не славе рођендане...
Највећи хришћански празник је Васкрс, али Рождество Христово – Божић има неку посебну радост и топлину које га издвајају од других празника. Такав је био и мој доживљај овог празника док сам живео у свету, али се он није променио ни овде у манастиру. На Светој Гори црквени празници се славе дугим и торжественим богослужењима, а монаси се труде да сваке године што дубље проникну у богословски смисао празнованих догађаја, тако да се народни обичаји, везани за одређене празнике, овде не практикују. Ипак, на Божић, када се ми као братство после литургије и празничне трпезе окупимо у сали за братске састанке, она буде ненаметљиво украшена храстовим гранчицама и сламом на поду. Да се види одакле смо дошли и из којих крајева потичемо.
Извор: Политика
Нема коментара:
Постави коментар