Христа треба да осећамо
као свог пријатеља. Он и јесте наш пријатељ. У то нас и Сам уверава када каже:
„Ви сте пријатељи моји" (Јн. 15, 14). Гледајмо на Њега као на пријатеља и
приступајмо Му као пријатељу. Падамо ли духовно, грешимо ли? Са присношћу, љубављу
и поверењем похитајмо к Њему не са страхом да ће нас казнити него са поуздањем
које нам да је осећање да у Њему имамо пријатеља. рецимо Му: Господе, учинио
сам грех, пао сам; опрости ми! Али истовремено треба да осећамо да нас Он љуби,
да нас прима нежно и са љубављу и да нам опрашта. Нека нас грех не одваја од
Христа!
Када верујемо да нас Он љуби и када се трудимо да и ми Њега љубимо, онда се нећемо осећати туђима Њему и одвојенима од Њега чак ни када грешимо. Ми смо обезбедили за себе љубав Његову: како год да се владамо, знамо да нас Он љуби.
Када верујемо да нас Он љуби и када се трудимо да и ми Њега љубимо, онда се нећемо осећати туђима Њему и одвојенима од Њега чак ни када грешимо. Ми смо обезбедили за себе љубав Његову: како год да се владамо, знамо да нас Он љуби.
Ако стварно љубимо Христа, онда не постоји бојазан да ћемо изгубити осећање страхопоштовања према њему. Овде важи реч апостола Павла: „Ко ће нас раставити од љубави Христове? Жалост или тескоба, или гоњење, или глад, или голотиња, или опасност, или мач?... Јер сам уверен да нас ни смрт, ни живот, ни анђели, ни поглаварства, ни силе, ни садашњост, ни будућност, ни висина, ни дубина, нити икаква друга твар неће моћи одвојити од љубави Божје, која је у Христу Исусу Господу нашем" (Рим. 8, 35, 38, 39). Овде је реч о најузвишенијем, јединственом односу душе са Богом, односу који ништа не може да растргне, који се ничега не боји и ничим се не да поколебати.
Јеванђеље нам, додуше, каже, служећи се
символичким речима, да ће се неправедник наћи онде где је „плач и шкргут
зуба" (Мт. 8, 12 и 13, 42), јер то и јесте тако кад је човек далеко од
Бога. И међу Оцима Цркве, који су били подвижници и учитељи духовног трезвења,
има много оних који говоре о страху од смрти и пакла. Они кажу: Имај у себи
непрекидно сећање на смрт. Ове речи, ако их не испитамо у дубину, стварају у
нама страх од пакла, страх од казне. Покушавајући да избегне грех, човек се
препушта оваквим мислима, чија је последица да му душом загосподари страх од смрти,
пакла и ђавола.
Све има своје значење, своје време и своју прикладну прилику. Појам страха је добар за прве духовне кораке. Он је за почетнике, за оне у којима још живи стари човек. Такав човек, почетник, који још није духовно истанчан, помоћу страха савлађује у себи тежњу ка злу. Страх нам је нужан док смо привезани за материју и док духовно гмижемо по земљи. Али то је, рекосмо, почетни стадијум, то је низак ступањ односа са Божанством.
Све има своје значење, своје време и своју прикладну прилику. Појам страха је добар за прве духовне кораке. Он је за почетнике, за оне у којима још живи стари човек. Такав човек, почетник, који још није духовно истанчан, помоћу страха савлађује у себи тежњу ка злу. Страх нам је нужан док смо привезани за материју и док духовно гмижемо по земљи. Али то је, рекосмо, почетни стадијум, то је низак ступањ односа са Божанством.
Ту као
да идемо на неку трговину, на неку размену услуга, не бисмо ли заслужили рај
или се избавили мука у паклу. Ако мало боље промислимо, такав однос садржи у
себи извесну саможивост, известан интерес. Мени се не свиђа такав приступ. Када
човек духовно узнапредује и уђе у љубав Божју, шта ће му онда страх? Што год чини,
он то чини из љубави, а то има много већу вредност него страх. Бити добар због
страха од Бога, а не из љубави према Њему - у томе баш и нема неке вредности.
Кренемо
ли даље, откривамо да нам и Јеванђеље ставља до знања да Христос јесте радост и
истина, да Христос јесте рај. Како оно каже јеванђелист Јован? „У љубави нема
страха него савршена љубав изгони страх напоље; јер је у страху мучење, а ко се
боји, није се усавршио у љубави" (1. Јов. 4, 18). Трудећи се у страху
Божјем на путу спасења, улазимо постепено у љубав Божју. Тада нестаје пакао,
нестаје страх, нестаје смрт. Занима нас само љубав Божја. Све чинимо за ту
љубав - као женик за невесту.
Ако
будемо хтели да идемо за Христом, и овај живот на земљи биће нам уз Христа
радост без обзира на тешкоће. С тим у вези апостол Павле каже: Радујем се у
својим страдањима. То је наша религија. У том правцу треба да идемо. Не састоји
се она толико од формалних обавеза колико од решености да живимо са Христом.
Када ти то пође за руком, шта би друго хтео? Задобио си све. Живиш Христом, а
Христос живи у теби. Све је потом веома лако - послушност, смиреност, мир у
души.
Преузето из књиге „Живот и поуке старца
Порфирија Кавсокаливита", Беседа, Епархија бачка, Нови Сад 2005.
Извор: Манастир Трескавац
Епархија бихаћко-петровачка
Нема коментара:
Постави коментар