Свети Исак Сирин |
Ако бисмо рекли да их Бог поучава без њиховог сопственог сазнања о томе, то би већ значило да кажемо да Бог хоће да их учини сличнима воловима и магарцима, који ни у чему немају слобуду и да човек, ако најпре не буде искушан рђавим (и овде, као и у даљем тексту, под рђавим или злим треба подразумевати искушења, патње), не може имати појам о добром, како би се, када сусретне добро, са знањем и слободом користио њиме као својим власништвом. Како је угодно знање уистину преузето из опита и вежбе и какву силу пружа ономе ко га је својим дуговременим опитом стекао у самом себи, познаје се по онима који су искусили подршку знања, исто као и немоћ природе и помоћ Божије силе, и у то се уверили. Они то спознају само онда када их Бог, уздржавајући најпре своју силу од тога да им помогне, доведе до свести о немоћи природе, о жестини искушења, о непријатељском (демонском) лукавству и о ономе са ким се боре, каквом су природом заоденоти, и како су били сачувани Божијом силом, који су део пута прешли, колико их је Божија сила узвисила, и колико бивају немоћни у борби са сваком страшћу, ако се та сила удаљи од њих, будући да из свега тога задобијају смирење, приближавају се Богу, почињу да очекују његову помоћ и пребивају у молитви. И како би се то прихватили када не би најпре стекли искуство о мноштву зла, доспевши у то зло по Божијем допуштењу, као што каже апостол: Да се не бих погордио због мноштва откривења даде ми се жалац у тело, ангео сатанин (2. Кор. 7; 12)? Када се, међутим, у искушењима више пута искуси Божија помоћ, човек задобија и чврсту веру; отуда постаје неустрашив и услед самог вежбања како је имао задобија смелост у искушењима.
Искушење је корисно за сваког
човека, јер ако је искушење било потребно Павлу, онда нека се свака уста затворе и сав свет да буде крив
Богу (Рим. 3; 19). Подвижници бивају искушавани да би се њима (искушењима)
прикључили свом богатству; одузети (парализовани) - да би се тако сачували од
штетног, погружени у сан - да би их (искушења) припремила за буђење, удаљени -
да би их приближила Богу, а они који су Божији - да би им се (искушењима)
неустрашиво обрадовали. Сваки ненаучени син узалудно добија богатство из дома
оца свога. Због тога Бог најпре искушава и мучи, па тек онда показује дарове.
Слава Владики, који нас гориким лековима доводи од могућности да се насладимо
здрављем!
Нема човека који не пати за време
науковања и нема човека коме се не би чинило горким време кда је испијао отров
искушења. Без њих се не може задобити јака воља (одважна душа). Није, међутим,
у нашој моћи да поднесемо искушења. Како иначе смолом зауставити истицање воде
из посуде, ако је (смолу) претходно не ојача божански огањ? Ако се, просећи у
смирењу са постојаном жељом, покоримо Богу у трпљењу, све ћемо примити у Христу
Исусу, Господу нашем. Амин.
Подвижничка
слова
Свети
Исак Сирин
Нема коментара:
Постави коментар