1. Ваведење Пресвете Богородице. Када се
Пресветој Деви Марији навршише три године од рођења, доведоше је
родитељи њени свети, Јоаким и Ана, из Назарета у Јерусалим, да је
предаду Богу на службу према ранијем обећању своме. Три дана пута има од
Назарета до Јерусалима; но идући на богоугодно дело тај пут не беше им
тежак. Сабраше се и многи сродници Јоакимови и Анини, да узму учешћа у
овој светковини, у којој узимаху учешћа невидљиво и ангели Божји. Напред
иђаху девице са запаљеним свећама у рукама, па онда Пресвета Дева,
вођена с једне стране оцем својим а с друге мајком. Беше Дева украшена
царским благољепним одећама и украсима, како и приличи кћери царевој,
невести Божјој. За њима последоваше множина сродника и пријатеља, сви са
запаљеним свећама. Пред храмом беше 15 степена. Родитељи дигоше Деву на
први степен, а она онда сама брзо узиђе до врха, где је срете
првосвештеник Захарија, отац св. Јована Претече, и узевши је за руку
уведе је не само у храм него у Святая святыхъ у Светињу над Светињама, у
коју нико никада не улажаше осим архијереја, и то једанпут годишње. Св.
Теофилакт Охридски вели, да је Захарија „ван себе био и Богом обузет”
када је Деву уводио у најсветије место храма, иза друге завесе, иначе се
не би могао овај поступак његов објаснити. Тада родитељи принесоше
жртву Богу, према закону, примише благослов од свештеника, и вратише се
дома, а Пресвета Дева оста при храму. И пребиваше она при храму пуних 9
година. Док јој беху родитељи живи посећиваху је често, а нарочито
блажена Ана. Када пак родитељи њени беху Богом одазвани из овога света,
Пресвета Дева оста као сироче, и не жељаше никако до смрти удаљавати се
из храма нити ступати у брак. Како то беше противно и закону и обичају у
Израиљу, то она по навршетку 12 година би дата св. Јосифу, сроднику
своме у Назарет, да под видом обручнице живи у девствености, те тако и
да своју жељу испуни и привидно закон задовољи. Јер у то време не знаде
се у Израиљу за девојке завештане на девство до краја живота. Пресвета
Дева Марија беше прва таква доживотно завештана девојка, и њој после
следоваху у цркви Христовој хиљаде и хиљаде девственица и девственика. |
|
|
|
Родитељи Свету Деву
У храм свети увођаху,
И по своме обећању
Господу је предаваху:
Храм се у храм увођаше,
Док ангели запојаше,
Запојаше у милини
Малој Деви у белини.
Нашу Деву деве прате
Са химнама и свећама,
Захарија приводи је
Светињи над Светињама;
У светињу уводи је
Где се страшна тајна крије
Где је ћивот од завета,
Где је златна кадилница,
Где је жезал и где мана,
Где свих тајни сакривница —
Ту се води Дева чиста,
Тајни ћивот живог Христа.
|
|
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
Покори се вољи Божјој и не испитуј сувише
судове Божје, јер можеш с ума сићи. Јер су судови Божји безбројни и
недокучни. Неки монах у пустињи мислећи за себе да је достигао
савршенство мољаше се Богу још, да му Бог открије Своје различне судове у
животу људском. И Бог му стави помисао у ум, да иде на далеко некоме
старцу духовнику, и пита о томе. Када пак монах беше на путу придружи му
се ангел Божји у виду обична човека и рече му да и он хоће к ономе
старцу. Путујући тако заједно падоше на конак код некога богољубива
човека, који их добро угости давши им да једу из сребрног тањира. Када
једоше, ангел узе тањир и баци га у море. Монаху то беше и чудно и
криво, но ћуташе. Други дан падоше на конак опет код некога човека
гостољубца, који их усрдно прими и својски почасти. При поласку изведе
тај човек сина свога јединца, да га путници благослове. А ангел Божји
узе дете за гушу и удави. Ражљути се монах и упита ангела, ко је он и
зашто таква недела чини? Одговори му ангел кротко: онај први човек у
свему је Богу угодан, и ништа нема у дому његову што је неправдом
стечено осим оног сребрног тањира. По Божјем суду ја бацих онај украђени
тањир, да би човек онај био у свему прав пред Богом. И онај други муж
је Богу угодан, и нема ништа у дому његову што би навлачило гнев Божји
осим сина му, који би, ако би одрастао, био велики злотвор и сасуд
демонски. Зато по Божјем суду удавих то дете, да му душу спасем за
времена због доброте очеве, а и оца да сачувам од беде многе. Ето то су и
такви су тајанствени и недокучни судови Божји. А ти, старче, иди у
своју келију и немој се трудити улудо испитујући оно што је у власти
јединога Бога. |
|
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам чудесно стварање света, и то:
1. како створи Бог човека од праха земнога;
2. како му дуну у нос дух животни;
3. како поста човек душа жива.
|
|
БЕСЕДА |
|
о вернима као једном телу и једном духу
Једно тијело, један дух (Еф. 4, 4).
Да се старају верни, да буду једно тијело и један дух; то
препоручује свети апостол. Под једним телом разуме се једна вера, без
цепања, без јереси, без самовоље: цела црква је једно тело, коме је
глава Христос. Под једним духом разуме се љубав, љубав пламена свих
верних према Христу, од кога произлази и узајамна љубав. Множина да буде
као једнина; много људи као један човек. То је чудо хришћанске вере и
хришћанске љубави. Нема те силе у свету, која може бити јачом споном
међу људима. Ни иста крв, ни исти језик, ни исто огњиште, ни исти
родитељи, нити ма какви материјални интереси – ништа од тога није ни
издалека онаква силна спона као вера и љубав хришћанска. Том силном и
неодољивом споном повезани су сви чланови цркве међу собом. И црква
Божја стоји као један човек, у времену и у вечности – Једно тијело,
један дух. Овоме чудесном јединству ништа тако не противречи као гордост
појединих људи. Гордост криви веру, хладни љубав; гордост ствара
јереси, цепа цркву, жртвује добро целине угодности личној. Гордост је у
суштини одсуство и вере и љубави. Нека нас Бог, браћо, сачува од
гордости, праисконог недуга рода људског. Да би били вазда једно тијело и
један дух у Господу нашем Исусу Христу. Теби Господе Исусе, Теби Главо
Цркве, Теби слава и хвала вавек. Амин.
|
Нема коментара:
Постави коментар