Икона Мајке Божије „Свих жалосних Радост“ је једна од
најомиљенијих икона у руском православном народу. Наше жалости су врло
различите, али потичу из два тешка извора: од људских грехова и од греховности
целог људског рода.
Уколико управимо свој поглед на сопствени живот видећемо колико жалости сами себи причињавамо. Наше грешке, наши грехови, наша неразумност, гордост и дрскост – све су то страшни и тешки извори наших жалости. И с овим жалостима које сами стварамо долазимо код Господа и Његове Пречисте Мајке, врло често не називајући ствари својим именима, а да не говоримо о томе да смо сами криви за оне туге, болести и напасти од којих молимо Бога да нас спаси – умногоме да нас спаси од нас самих. С тим се обраћамо и Пресветој Богородици. Као што кад дете учинивши нешто тешко и страшно, само себе довевши у напаст, прибегава мајци знајући да ће га она схватити, и да ће му опростити и да ће га утешити.
И други тежак извор наших жалости и несрећа је наш
заједнички пад у грех. Сви смо ми пали, цело човечанство. Овај свет је оштећен
падом у грех, заједничким људским грехом, почевши од Адама, отуда и жалости
које наводно не зависе од нас: невоље, наше болести и болести наших ближњих,
неправда, бол и ране који људи задају једни другима.
Кроз ово тешко искушавање невољама мора да прође сваки
човек. Овакво искушење може бити на спасење, али може бити и на погибељ. Овакво
искушење је на погибељ кад се човек не смирава пред Богом. Кад не каже: „Добио
сам оно што сам заслужио. Помени ме, Господе, у Царству Твоме!“ – као што је
рекао онај разбојник којег Света Црква слави као првог човека који је ушао у
рај, као првог човека који је стекао спасење. Био је ту и други разбојник који
је хулио на Бога: „У овом свету је све неправедно, све је страшно. И Ти си крив
због тога што си створио тако неправедан и страшан свет.“ Нека би нас Бог
избавио од тога да тако трпимо своје невоље. То је пакао – и за живота, и после
смрти.
Пресвета Богородица нам даје пример који се ни са чим не
може упоредити: кад је оружје прошло кроз Њену свету душу, као што се поје у
црквеним песмама, кад је видела како Њен Син бива разапет на крсту, Она је била
пуна вере и наде у свемогућу Промисао Божију, која не делује само у овом, него
и у вечном животу. И у ову вечност је ушао Њен Божански Син васкрснувши Сам
Себе Божанском силом Тројичног Божанства. Тако смо и ми позвани да очекујемо
утеху од Бога, од Његове Пречисте Мајке, да очекујемо радост коју ће Васкрсли
Господ несумњиво донети у наша срца и у наш живот.
Сви се сећамо речи преподобног Серафима Саровског кад је једном у праведном гневу ударио ногом рекавши монасима обузетим чамотињом: „Не смемо да дозволимо да нас обузме чамотиња, јер је Христос васкрсао!“ Господ ће уредити живот сваког човека који се нада и верује у Њега, свакога ко се ухватио за Његову ризу, све оне који сами себе, једни друге и сав живот свој предају Христу Богу.
Сви се сећамо речи преподобног Серафима Саровског кад је једном у праведном гневу ударио ногом рекавши монасима обузетим чамотињом: „Не смемо да дозволимо да нас обузме чамотиња, јер је Христос васкрсао!“ Господ ће уредити живот сваког човека који се нада и верује у Њега, свакога ко се ухватио за Његову ризу, све оне који сами себе, једни друге и сав живот свој предају Христу Богу.
Пресвета Богородица је од Бога добила велике дарове, велико
блаженство – у Царству Небеском. У чему се оно пре свега састоји? Бог је љубав.
И све блаженство у Царству Небеском јесте испољавање ове љубави. Ми то само
делимично осећамо – према Богу и у међусобним односима, према деци, према
родитељима, према нашим ближњима; осећамо да је управо у томе – у љубави –
скривена тајна будућег века. Блаженство Пресвете Богородице је скривено у томе
што Она може да излива Своју мајчинску љубав на сваког од нас, у томе што је
Она Радост свих жалосних – управо то је Њено блаженство. У томе је и Њена
награда у Царству Небеском.
Мало је људи који схватају да је помоћ ближњем, пожртвовано
служење љубави оно највише блаженство о којем Господ говори. Неки хришћани
проживе цео живот не схвативши то. Они доживљавају само извесна молитвена
стање, известан осећај своје праведности који води у пакао... Смирење и служење
ближњем је управо предворје Царства Небеског. И ако смо на другом путу још увек
имамо времена да се пренемо и да кренемо путем Христа Који није дошао да би
Њему служили, већ да би служио; да не идемо путем ђавола који осуђује и узноси
се – а чиме се он узносио? Богатством? – Не, он се узносио духовним даровима,
то је дух! И на несрећу, људи који су усредсређују на „духовност“, понекад
такође постају слични ђаволу узносећи се над другима и осуђујући их. Они се
узносе како би пали.
Драга браћо и сестре, и ми треба да памтимо да истинско
испуњење Царства Небеског није ни у чему другом осим у томе да волимо. Вратимо
се на прави пут уколико смо због немоћи и неразумевања скренули с њега,
угледајмо се на Господа, на Његову Пречисту Мајку и све свете који су прошавши
овај дивни, једини и уски пут стекли јединство с Богом у Царству Небеском.
Митрополит псковски и порховски Тихон (Шевкунов)
Са руског Марина Тодић
Православие.ру
Нема коментара:
Постави коментар