На недавном састанку са васељенским патријархом
Вартоломејем, митрополит Амфилохије поновио је овај став српске цркве, који је
у директној вези са ситуацијом у Украјини
Васељенски патријарх Вартоломеј још једном је у директном разговору упознат са ставом Српске православне цркве у вези са ситуацијом у Украјини, а поновљена му је и иницијатива највишег црквеног тела српске цркве Светог архијерејског Сабора да о овом питању треба сазвати нови свеправославни сабор.
Са васељенским патријархом састао се крајем прошле недеље
митрополит црногорско-приморски Амфилохије, који је у патријаршијску
резиденцију на Фанару дошао на путу за Молдавију. Састанак са патријархом
Вартоломејем трајао је два сата и том приликом великодостојници су, како је
саопштено из Митрополије црногорско-приморске, разговарали о свеправославним
темама, нарочито о цркви у Црној Гори, Македонији, са посебним освртом на
новонасталу ситуацији у Украјини. Понављајући став Сабора СПЦ о неопходности
сазивања новог свеправославног сабора, уз учешће свих помесних православних
цркава, митрополит Амфилохије истакао је да би сабор решио и ово, али и друга
нерешена питања у православљу и да би био својеврстан наставак Критског сабора,
одржаног пре две и по године.
На ванредном заседању, одржаном почетком новембра, Сабор СПЦ
предложио је Цариградској патријаршији и свим осталим помесним аутокефалним православним
црквама да се питање аутокефалије и питање православне дијаспоре што скорије
размотре на свеправославном сабору, „како би се потврдили и оснажили саборност
и јединство православне цркве и убудуће избегла искушења као што је ово кроз
које сада пролази свето православље”. У саопштењу се под искушењем, мисли на
ситуацију насталу после одлуке Синода Васељенске патријаршије да отпочне процес
давања аутокефалије неканонским црквеним структурама у Украјини, што је довело
до прекида канонског општења Московске и Цариградске патријаршије.
Предлог Сабора СПЦ да буде сазван свеправославни сабор
послат је свим православним помесним црквама. Иначе, и на мајском заседању
Сабора српске цркве цариградски патријарх позван је да у вези са ситуацијом у
Украјини иде путем дијалога и свеправославног консензуса, а тај став поновио му
је и патријарх српски Иринеј, када се у септембру састао са њим у Солуну.
Посебно је питање да ли је у овом тренутку, када су
прекинути сви односи између Москве и Цариграда, могуће сазвати свеправославни
сабор. Наиме, овај сабор по правилу сазива и њиме председава васељенски
патријарх, као први међу једнакима. Међутим, став је Московске патријаршије да
је последњим одлукама у вези са Украјином, које се оцењују као рушење вековног
канонског поретка, васељенски патријарх то право примата изгубио. У недавном
интервјуу „Политици”, митрополит волоколамски Иларион (Алфејев), шеф Одељења за
спољне црквене везе Московске патријаршије, навео је да свеправославним сабором
не може председавати цариградски патријарх, јер су најважнији проблеми у
православном свету везани управо за његове антиканонске активности. Бојазан у
вези са могућношћу решавања спорних питања свеправославно изразио је и поглавар
Албанске православне цркве архиепископ Анастасије у писму упућеном почетком
октобра руском патријарху Кирилу. „Колико год се чинило немогућим, верујемо да
сви морамо учинити све што је у нашој моћи да се вратимо планирању новог
великог сабора. Свесни смо да ће неки тај предлог сматрати нереалним и
неостваривим. Ипак, уверен сам да нико не може бити реалиста верујући у чуда и
да ’ствари које су немогуће човеку, могуће су Богу’.”
Вреди подсетити и да је последњи велики сабор православних
цркава одржан пре две и по године на Криту, али иако је требало да буде
свеправославни, на њему нису учествовале четири православне помесне цркве:
Руска, Антиохијска, Бугарска и Грузијска. Готово до самог почетка заседања у
јуну 2016. било је неизвесно да ли ће учествовати и српска црква. Делегација
СПЦ, међутим, ипак је дошла на Крит, иако многи од њених претходно послатих
предлога нису били усвојени. Међу њима је био и онај да Критски сабор расправља
о аутокефалији и начину њеног стицања, уз образложење да је ова тема детаљно
разрађена на припремним саборима. Упркос томе, на Криту се није говорило о
аутокефалији, већ само о аутономији и начину њеног стицања.
Извор: Политика
Извор: Политика
Нема коментара:
Постави коментар