Интервју за „Политику”, дат г-ђи Јелени Чалији
1. Да ли је цео православни свет у опасности, како упозорава
Свети Синод Руске Православне Цркве, после одлуке Светог Синода
Васељенске Патријаршије о постављењу двојице „егзарха” за Кијев? Да ли та опасност, уствари, већ постаје стварност јер се у истом саопштењу Светог Синода Руске Православне цркве констатује и да је „процес према изјавама Васељенског Патријарха неповратан и биће настављен”?
Васељенске Патријаршије о постављењу двојице „егзарха” за Кијев? Да ли та опасност, уствари, већ постаје стварност јер се у истом саопштењу Светог Синода Руске Православне цркве констатује и да је „процес према изјавама Васељенског Патријарха неповратан и биће настављен”?
У вашем питању је делимично дат и одговор. Заиста, први пут
у историји Православне Цркве над њом се надвија реална опасност од новог
великог раскола, овог пута не између хришћанског Истока и Запада него унутар
самог Истока. Ако би дошло до тога, – а ја се надам да, упркос свему, неће
доћи, – то би био већи и тежи раскол од свих претходних у историји Цркве,
квантитативно већи и од раскола из 1054. године, с обзиром на данашњу бројност
помесних Православних Цркава и њихову раширеност у свету. Морам, узгред и
укратко, да разјасним појаву двојице цариградских „егзараха” у Кијеву. Они,
наиме, нису тамо постављени него послани на неко време, у конкретној мисији
спровођења плана о додељивању аутокефалије украјинским расколницима више боја и
врста, а против воље законите, канонске Цркве у Украјини, једине која у тој
земљи јесте Православна Црква, призната од свих Цркава, почев од Цариградске
Патријаршије. Реч егзарх има разна значења у разним контекстима, али овде значи
просто изасланик, легат, представник.
Да бисмо разумели о чему се ту ради, морамо замислити ову
слику: у Скопље долази делегација са обалâ Босфора да испита модус и процедуру
додељивања аутокефалије тамошњој Цркви која је у расколу са свим Црквама,
укључујући, на првом месту, саму Цариградску Патријаршију, а ћутке заобилази
канонску Цркву и њеног поглавара, архиепископа Јована, иначе јединог којега
признају сви, па и споменута делегација и они који су је послали. Могуће је
замислити и још већи оксиморон: слична делегација стиже на Цетиње, ту се
настањује на неко време и почиње да разрађује процедуру давања аутокефалије
Мирашу Дедеићу (самозваном Михаилу) и његовој расколничкој секти, иако га је
претходно сама Цариградска Патријаршија рашчинила због његових канонских
преступа, док законити епископ, митрополит Амфилохије, добро познат и у самом
Цариграду и у православном свету уопште, не бива удостојен ни посете и поздрава,
а о читавој „миротворној” и
„ујединитељској” операцији сазнаје из новина и са малог екрана.
Ви на крају питате да ли је процес у Кијеву неповратан. И ја
знам за такве изјаве, али сматрам да у историји нема неповратних процеса, чак
ни када су окончани, акамоли када су у току и тек треба да буду окончани.
Понављам: надам се у Бога, заједно са огромном већином православних хришћана
широм света, да Цариградска Патријаршија, историјски гледано Мати свих
словенских Цркава, неће прећи фатални Рубикон и да ће светињу јединства Цркве
ставити изнад овоземаљских „примата”, антагонизама, интересâ, утицајâ...
2. Да ли ће се Српска Православна Црква на било који начин
одредити према овим догађајима и одлукама везаним за Украјину? Многи медији већ
„лицитирају“ на чију ће страну стати Српска Црква: Москве или Цариграда...
Медијско лицитирање је лишено смисла. Српска Православна
Црква не прихвата постојање два различита – притом завађена – Православља,
једног „фанариотског”, а другог „московског”, већ верује у Једну, Свету,
Саборну и Апостолску Христову Цркву. Стога она чини све што може у служби
јединства Цркве, односно мира и љубави међу помесним Црквама, и не опредељује
се на начин који је присутан, па, можда, и једини могућ у сфери политике,
идеологије и такозваних интереса.
Укратко: нисмо за Москву него за пуно поштовање вековног
канонског поретка и нисмо против Цариграда него против сваке иницијативе која
би, чак независно од добрих намера, сигурно изазвала још теже потресе и поделе
од оних које већ имамо. Наш циљ јесте – заувек истерати злог духа из нашега
Дома у који се незван уселио, а не и нехотице очистити и украсити наш Дом да би
се у њега уселило седам других злих духова, горих од њега (сравни Мат. 12, 43 –
45 и Лук. 11, 24 – 26).
3. Колико је остварив позив Светог Синода Руске Православне
Цркве да поглавари помесних православних Цркава иницирају братску
свеправославну расправу о црквеној ситуацији у Украјини? Да ли се у Српској
Цркви разматра овај позив и да ли сте у контакту са другим помесним Православним
Црквама у вези са тим?
Свеправославно саветовање на ову тему није могуће зато што
такво саветовање сазива Васељенски Патријарх као предстојатељ Цркве која је
прва по части и рангу, а он сада заступа тезу да има право да сâм, без учешћа
осталих сестринских Цркава, само са својим Синодом, решава проблеме ма где у
Православљу, без обзира на јурисдикцију и ставове аутокефалних Цркава (лично,
уверен сам да ту тезу неће прихватити ни једна једина Православна Црква).
Такво саветовање, по мени, није ни потребно јер сви
православни патријарси и Синоди, па и шира јавност у православној васељени,
знају о чему се ради, што на основу службених разговора са делегацијама како
Цариградске тако и Московске Патријаршије што на основу општедоступних
информација.
4. Ако неканонске црквене структуре у Украјини на овај начин
добију аутокефалност, постоји ли могућност да се слично догоди и у Македонији,
где такође постоје канонска Црква и непризнате структуре?
Знам да знате шта значи скраћеница ЕПП:
економско-пропагандни програм. Али да ли знате шта значи АПП? Ево шта: ако
прође, прође. Овде важи АПП: ако тако нешто прође у Украјини (а не може да
прође, осим са несагледивим последицама), проћи ће не само у Македонији (сад
већ ваљда „Северној”) него и у Црној Гори, Абхазији и где год наручиоци и
извршиоци замисле, чак, можда, и у Грчкој.
Молим се Богу и позивам ваше читаоце православне
вероисповести да се и они моле Богу да нас сачува од таквог искушења.
Извор: politika.rs
Нема коментара:
Постави коментар