Црквене одежде су у почетку биле обичне хаљине али сачињене од скупоценог материјала и употребљавалe су се само приликом богослужења. Счињене су делом по узору на старозаветне. Хришћанске одежде нису мењале свој старински изглед из разлога што старина даје литургичким радњама достојанство и свечаност. На тај начин црква и споља показује да у себи чува такво уређење које датира из дубоке старине.
Основна боја код црквених одежди је бела на које се стављају
разни разнобојни свилени, златни и сребрни украси. Од 9 века се поред беле боје
јављају и друге боје. Симеон Солунски, спомињући по имену свештеничке одежде
каже: "И беле су, због чистоће и светлости благодати. А многе су и
пурпурне у време поста, да би плакали ми који смо згрешили и да би жалили Онога
који се принео за нас на жртву...". Највише се употребљавала бела боја
током целе године а црвена у време четрдестенице. Тамно црвена се користила у
дане жалости, носила се у посне дане када се мртви спомињу.
Може серећи да бела боја симболизује радост, чистоћу и
просвећење; црвена има значење крви која коју су пролили Исус Христос и Његови
мученици и светитељи; зелена боја је симбол наде на вечно блаженство коју смо
стекли заслугом Исуса Христа и даром Светог Духа; црна и тамно црвена боја је
слика кајања и жалости.
Пошто код
свештенства има три степена, то и сваки степен има своју одређену одежду.
- Ђаконске одежде су: стихар, наруквице и орар.
- Презвитерске: стихар, епитрахиљ, појас, наруквице и фелон;
- Архијерејске: стихар, епитрахиљ, појас, наруквице, надбедреник, сакос и омофор.
Осим овог код литургичких радњи епископи облаче још мандију,
на себе мећу крст, панагију или енколпију и митру, и носе архијерејски штап.
Нема коментара:
Постави коментар