Антон Павлович је пример благородног, васпитаног и
танкоћутног човека.
Затим је као фонтана избио Антоша Чехонте — сјајан младић,
студент, писац-почетник... Весело друштво, смех, бесконачне шале и забаве,
уображена, горда природа.
Основно образовање је стекао у гимназији, али у већој мерој
у очевој продавници: „Ако не будеш варао, како ће твој отац зарадити?“ Да не би
искусио тежак очев гнев морао је да се довија. И да ради једнако као и
дечаци-трговци. Да се смрзава седећи на сандуку у леденој продавници. Да не
стиже да уради домаћи задатак због тог посла, да прво добија двојке, а затим и
шибе за њих. Ово детињство је било пуно потиштености, хладно и безлично.
Из Чеховљевих писама: „Кајем се, превише сам нервозан с
према породици. Уопште сам нервозан. Често сам груб и неправедан..“
„Морам ти рећи да по природи имам оштер карактер,
експлозиван сам и тако даље и томе слично, али сам навикао да се обуздавам, јер
васпитаном човеку не доликује распојасаност. Пре сам радио све и свашта...“
Тешко је замислити духовни пут којим је прошао Антон
Павлович да би се преобразио. Увек је био немилосрдан према себи, према својим
слабостима, поштен и директан, достојно је проживео свој живот прошавши
неповређен кроз сва искушења. Кад му је слава дошла непозвана, Чехов је оставио
све, отпутовао је на острво кажњеника Сахалин и рекао: „Треба себе
дресирати...“
О Антону Павловичу је најбоље написао Корнеј Чуковски у
својој књизи „О Чехову“: „‘Дресирати’, васпитавати себе, постављати себи скоро
неиздрживе моралне захтеве и строго пратити да буду испуњени, — био је главни
садржај његовог живота и ову улогу је највише волео — улогу сопственог
васпитача. Само на овај начин је стекао своју моралну лепоту — путем упорног
рада на себи.
Чеховљева биографија је поучна управо због тога што је овај
јак човек снажне воље успео да угуши своју експлозивност, да избаци из душе све
ситно и вулгарно и да створи у себи такву деликатност и благост, коју није
поседовао ниједан писац из његове генерације.
Васпитавао је себе целог живота, али посебно строго —
осамдесетих година. И занимљиво је да управо у овом периоду у његовој преписци
све чешће почињу да се појављују речи: „неваспитаност“, „васпитање“, „васпитани
људи“, „васпитавати“.
У Чеховљевим устима ове речи су у то време имале посебан
смисао. Васпитаним је називао онога ко је попут њега дугим напорима воље сам
стекао своју племенитост. У овом васпитавању себе, у овој победи човека над
својим инстинктима нипошто није видео психичку гимнастику која је сама себи
циљ, већ дужност сваког човека према свим другим људима, јер заједничка
добробит, по његовом убеђењу, у знатној мери зависи од племенитости људи.“
Веома су познати Чеховљеви цитати о томе како људи треба да
се понашају, а о томе говоре и многи јунаци које је писац створио:
„Зашто људи уопште сметају једни другима да живе? Какви
губитке то изазива! Какве страшне губитке! Кад не би било мржње и злобе људи би
имали огромну корист једни од других.“
„Лепо васпитање се не састоји у томе што нећеш пролити сос
на столњак, већ у томе што нећеш приметити ако то учини неко други.“
Своју методу васпитавања себе Антон Чехов је најдетаљније
описао у писму брату који је пропадао, делећи с њим једноставна правила која
могу да преобразе читав живот. Потребни су само жеља и воља...
Из Чеховљевог писма брату, 1886. година:
„Ти имаш само једну ману — то је твоја крајња
неваспитаност...
Васпитани људи по мом мишљењу, треба да испуњавају следеће
услове:
1) Они поштују људску личност и зато су увек снисходљиви,
благи, љубазни и спремни на уступке... Не буне се због чекића или нестале
гумице; живећи с неким не понашају се као да му чине услугу, и одлазећи не
говоре: ‘С вама се не може живети!’ Опраштају и буку и хладноћу, и препечено
месо, и оштрину, и присуство других људи у свом стану...
2) Нису самилосни само према сиромашнима и мачкама. Душа их
боли и због онога што се не може видети голим оком. Тако ће, на пример, Петар,
ако зна да његовог оца и мајку разједа туга и да ноћима не спавају зато што
ретко виде Петра (а кад га виде, пијан је), похитати код њих и пљунуће на
вотку...
3) Поштују туђу својину и зато плаћају дугове.
4) Искрени су и плаше се лажи као ватре. Не лажу чак ни кад
су у питању ситнице. Лаж је увредљива за слушаоца и чини онога ко говори
вулгарним у његовим очима. Не праве се важни, напољу се понашају као код куће,
не бацају прашину у очи мањима... Нису брбљиви и нису превише отворени кад их
нико не пита... Због поштовања према туђим ушима чешће ћуте.
5) Не понижавају се како би у другима изазвали саосећање. Не
дирају у струне туђих туша како би људи заузврат уздисали и неговали их. Не
говоре: ‘Нико ме не разуме!’ или ‘Могао сам много више!...’, зато што све то
изазива јефтин ефекат, вулгарно је, старо и фалш...
6) Нису сујетни. Не занимају их лажни брилијанти као што је
познанство са славним личностима...
7) Ако поседују таленат, поштују га. Жртвују за њега мир,
жене, вино, испразност...
8) Васпитавају у себи естетику. Не може им се десити да
заспу обучени, да виде н зиду пукотине са стеницама, да удишу загушљив ваздух,
да корачају по испљуваном поду... Њима су, посебно уметницима, потребни
свежина, префињеност, човечност...
И тако даље. Такви су васпитани људи...
Потребан је непрекидан даноноћни труд, стално читање,
студирање, воља... Драгоцен је сваки тренутак...“
Извор: Манастир Свете Jелисавете - Минск
Извор: Манастир Свете Jелисавете - Минск
Нема коментара:
Постави коментар