- Свезнајући,
свевидећи и свудаприсутан Бог каже: Сићи
ћу да видим. Сићи ћу да видим је ли тачно да се у Содому и Гомору чине та
велика безакоња, о којима приче долазе до Мене. У овим речима садржана је
мисао: ''Не верујем ономе што чујем; намеравам да се уверим сопственим
истаживањем, сопственим испитивањем''. У тим речима крије се поука и за нас –
да не верујемо одамх речима оних који неког клевећу, да не журимо са осуђивањем
ближњег и његовим кажњавањем, да не хитамо ка обавези строгости и неумољивости,
што је занат и врлина џелата, него да најпре сами извидимо и поуздано испитамо
оно за шта ближњег оптужују.
Глупој и лакомисленој, слабој и неузвишеној души,
својствено је да одмах поверује речима клеветника, да се гневи на оклеветаног,
да се устремљује на њега ради освете и кажњавања, а да при томе за оптужбу није
проверено да ли је истинита или лажна. Гласине често потичу од злобе лукавих, а
узрок њиховог ширења бива лаковерност лакомиселених. Злоба лукавих измишља
клевету и предаје је лакомиселнима и глупима, како би је они посејали у људском
друштву. Понекад се пак ситне грешке и прегрешења претварају у крупне додавањем
неистине истини, или украшавањем приче подсмесима и злонамерним претпоставкама.
На тај начин се добродетељ међу људима представља као грех, а недостатак који
је попут какве гранчице, злочином налик на брвно. Зло тако поступа понајвише
зато да би приклило себе: оно оцрњује деловање ближњег и лицемерно се
саблажњава тим деловањем како би сопствено деловање представило као светло.
Потребна је трезвеност, потребна је опрезност и потребно је Богом заповеђено
расуђивање, како лаж не би била прихваћена за исту, како не би било оживљено
оно што не постоји, како ситно не би био претворено у огромно, и опростиво у
неопростиво. зато гласине треба проверавати сопственим судом. Учећи нас томе,
Бог нам као узор нуди своје божанско деловање. Вика је у Содому и Гомору велика – каже Он – и грех је њихов грдан. Зато ћу сићи да видим еда ли све чине као што
вика дође преда ме; ако ли није тако да знам. Као Свевидећи Он је тачно знао
грехе становника Содома и Гомора, али прихвата се дела својственог огрениченим
бићима, како бисмо и ми поступали у складу са својом ограниченошћу, уместо да
чинимо оно што је својствено неограниченом бићу, чији слух и вид не могу да
погреше – бићу које није подложно обмани и превари. Чувши содомске крике, Бог
не пружа одмах руку да би казнио, него нјпре тачно испитује ствар, мада Му је
то и без испитивања било познато на најтачнији начин. Одбацивање суда, јединог
темеља исправних и заиста добрих дела, било је узрок великих злочина. Људи
предани сујети – који свој живот нису посветили побожности, користи људског
рода и угађању Богу – непрестано падају у ту погрешку. Они не знају за лажност
тог начела, јер не познају и неће да познају закон Божији. тако чине неправду
као правду и чине зло мислећи да савршавају велика и добра дела, или макар дела
праведна. Гнев безумников одмах се позна
– каже Свето Писмо (Прич. 12, 15).
Енциклопедија православног
духовног живота
/Свети Игњатије
Брјанчанинов/
Нема коментара:
Постави коментар