11111111111111

Претражи овај блог

среда, 1. мај 2019.

ЧОЈСТВО И ЈУНАШТВО


18. април / 1 мај
Преп. Јован, ученик Св. Григорија Декаполита

Ваша Светости, у чему се тачно састоје чојство и јунаштво, у чему је њихова сличност, а у чему њихова разлика?

Јунаштво је бранити себе од непријатеља, а чојство - бранити непријатеља од себе.
Свети Петар Цетињски нам је лик тога и чојства и јунаштва. Знате и сами, он је у две битке учествовао и командовао. И када пред битку на Крусима, он ће да каже пред војском: „Е, Кара-Махмуд пашо, шта сам ти ја скривио и мој народ? Ако сам ја крив, да Бог да данашњи дан не приживио, ја први да погинем. Ако си ти крив, да Бог да огњем ивим сагорио.“
Битка је почела и била завршена, Црногорци су победили, погинуо је Кара-Махмуд паша. И кад је то Свети Петар дознао, рекао је: „Ако је и непријатељ, али је човек - да се сахрани као човек.“
Но, Махмуд-пашу су Црногорци већ били спалили: да ли што су чули пред битку реч Светог Петра, или  је, пак, он као Свети прозорљиво то рекао, видећи шта ће бити с пашом.
Ово хоћу да кажем; човек и јунак увек претпоставља да може и он бити крив. Нечовек, злочинац, силеџија, никад није крив - увек су му криви други. На овом примеру видио једног светог човека, видимо и чојство и јунаштво, те да нам његов пример буде за углед.
О томе се ради и данас: да сви ми на овај начин престављамо свој народ и своју веру.

Свети Патријарх Павле

Нема коментара:

Постави коментар