Ово слово посветио сам човјеку Божијем. Кратко слово које је
измијешано будућношћу, садашњошћу и прошлошћу. Јер све три димензије ме вежу за
овога човјека Божјег. Биће и лично и заједничко, јер једно не могу одвојити од
другога, па ће можда и изгледати као набацано.
Ово је слово о човјеку који је своје намјере и живот поистовјетио са вољом Божијом, који је допустио да кроз њега дјелује Бог. Јер, духовни живот је живот који је надахнут, руковођен, усмјераван, заодјенут Духом Светим. Духовни живот је двиг ка небесима. Човјек који живи духовним животом, иако ходи по земљи, узлази на небеса, празнује на небесима. Преносе га крила Духа Светога и небо је циљ његов, чежња његова, бивствовање његово, свакодневна брига његова. Такав је био живот оца Лазара.
Отац Лазар се радовао богослужењима, и друге је уводио у ову
радост. Богослужење, „причешћивање, тј. живљење по Богу и милостињу никада не
прекидати“, како је сам записао у једном писму. Својим богослужењем ушао је у
љепоту литургијског богословља и нас увео у њу.
Био је човјек који се хранио молитвом и друге хранио њоме.
Није раздвајао молитву од рада. Хранио је себе и друге тајном смирења и љубави.
Зато су се његове гране стремљења и ишчекивања извиле до неба. Једном ријечју
живио је у простору истинске православне слободе.
Поред њега се питање постојања разобличава. Видиш га и
помишљаш „жив је Господ“. Не дивиш се њему, већ исповиједаш своју вјеру у Бога.
Иако је желио светогорску тишину и скривеност и жељу да се напаја атонским
неизрецивим искуством, Бог другачије мисли и за њега и за нас. Господ је у њему
видио способност и практичност за извршење тешког послушања. Шаље га другим
изгубљеним људима, Својим изгубљеним овцама, у свијет. Шаље га нама.
Он је у људима рађао новог човјека са новим чулима, радостима
и стремљењима. Он их је учио да виде, чују и осјећају другачије.
Једна од његових највећих одлика је та да је увидио да је
свима и праведнима и грешнима потребна љубав. Свима недостаје истинска и чиста
љубав.
Он је видио људе као дјецу немирну, неухрањену, престрашену,
тужну, завађену, усплахирену, храњену бездушним и анемичним животом.
То је био човјек који је све проживљавао са нама тј. са
човјеком са којим се сусретао. Удубљивао се у сваки наш тренутак живота, у
сваки наш трептај и проживљавао га, а да притом није гушио нашу слободу.
Подједнако је све волио и то стално персирање другога, за
које смо мислили да нас некада удаљава од њега, на крају схватиш да је то
његово Ви било најљепше и најближе Ти. Надограђивао нас је дубљом причом.
Учио нас је да ће Бог сваки труд љубављу наградити.
Учио нас је како да живимо и да се радујемо животу, како да
презремо страсти, а да љубимо Христа, тражећи свагда да буде воља Његова, у
радостима и у тугама.
Учио нас је да је боље да говориш о ономе што живиш и како
то живиш, него о ономе што претпостављаш да знаш.
Учио нас је да Сила Божија постоји да бисмо је користили у
свом животу, а Божији свијет да треба да живимо, а не да га гледамо из даљине и
да га не познајемо.
Он је говорио лично, изражавао се слободно. Није судио већ
лијечио. Понекад грдио, али те и тада чинио радосним. Омекшавао нам је душе
својом духовитошћу, а да то нијесмо очекивали. Разријешио би нам питања и
недоумице, прије него што бисмо га и питали. Послије тога све је новорођено,
аутентично и бескрајно.
„Ушавши у наш простор, говорио нам је, не језиком наше
логике већ би нам једноставно отварао душу, срце, цијело биће, кроз који је
ушао тихи повјетарац чист и свјеж, и одувао духовну учмалост и измаглицу.
Оживотворио нам је свијет изнутра. Он разговара и говори са љубављу и
смиреноумљем. Није самовољан, не намеће се, не приморава.
Он живи тајну вјере и све остале позива на једини могући пут
непосредног стицања знања и свесвијетлог искуства по ријечима: „Окусите и
видите да је добар Господ“.
Код њега се све само усаглашава топлином вјере и Божанском
љубављу, која ври у њему и стиже до другога као благослов и изненађење.
Његовим благословом живимо и сада као и тада и биће тако све
до новог сусрета у молитвама и помињањима и оног најљепшег и најдубљег сусрета
у Царству Христа Васкрслога. Амин.
Протојереј – ставрофор Слободан- Бобан Јокић
Аутор је архијерејски намјесник никшићки и магистар
теолошких наука
Митрополије Црногорско-приморска
Нема коментара:
Постави коментар