Наш разговор о љубави је попут разговора о великом новцу
између људи који никад нису имали у џепу више од 2-3 хиљаде (данашњих)
новчаница. Или попут разговора о фундаменталној науци између
људи који су једва завршили средњу школу. То је зато што у нама заправо нема љубави. Постоји реч, постоје илузије о садржају ове речи, а саме љубави нема.
људи који су једва завршили средњу школу. То је зато што у нама заправо нема љубави. Постоји реч, постоје илузије о садржају ове речи, а саме љубави нема.
Међутим, има једна разлика. Нико од нас није дужан да буде богаташ или научник. Немамо такву обавезу. Али сви треба да волимо. Дакле, разговор је неизбежан. И треба да уронимо у ову несталну стихију.
У разговору о љубави врло лако можемо одмах пасти у
сентименталност и све помешати. Треба да избегнемо ову грешку.
Љубав и знање
Вероватно би требало да почнемо од тога на који је начин
љубав повезана са знањем. Наизглед, то су потпуно различите области. У љубави
делује срце, а у знању глава. Међутим, то је банална грешка. Срце делује и тамо
и овамо. Узгред речено, и глава.
Вероватно ћете се сложити с тим да људи добро знају шта
воле. На пример, у науци, занату или уметности. Бубају предмет који не воле
како би га заборавили одмах после испита. Онај који воле знају срцем и желе да
знају још више. С њим живе. У њега урањају. За онога ко воли је оно што воли
бескрајно. За онога ко не воли је или несхватљиво или површно. Али му је и у
једном и у другом случају досадно. Овде се можда крије тајна у разлици између
мајстора и занатлије.
Још ништа нисмо рекли о љубави према човеку и Богу, али већ
можемо да кажемо да сте ако ништа не заволите (ако не научите да волите)
осуђени на то да ништа заправо не спознате. Осуђени сте на неукост.
Што се тиче људи и Бога, управо нам љубав открива њихову
непоновљивост. За све људе у околини човек којег волите је обичан, ни по чему
се не издваја. За вас је он јединствен. Митрополит Антоније (Блум) је за
објашњење ове чињенице користио слику витража. Он је без сунчевих зракова само
таман прозор. Али чим сунце удари у стакло витраж оживљава и почиње да игра у
осмишљеним бојама. Исто тако оживљава лик вољеног за онога ко га воли.
За човека који је глув за звуке неба права музика је
несносна. Бах и Моцарт за таквог „глуваћа“ представљају какофонију. Овакви
„глуваћи“ музиком називају неиздрживу буку која се гради на похоти, доконости и
безумљу. Они се увијају уз ове звуке као да их је задесила нека болест. А за
осетљивог човека је права музика невербални доказ постојања другог света.
Сећате се да је Вонегут говорио да је за њега музика најбољи доказ да постоји
Бог? Тако је и Господ за хладна срца само апстрактна теорија или туђа
измишљотина. Намерна или случајна. А за верника је Он све и чак више него све.
Дакле, веза између знања и љубави је упркос масовним
предрасудама, природна и непоколебљива.
Идемо даље.
Пожртвованост
На љубав се може применити извесна мерна скала. Наравно, то
није скала температуре или количине (температуре крви, рецимо, или количине
новца). То је скала пожртвованости. Љубав се мери жртвом. Њеним постојањем, као
прво, и њеним степеном, чистотом и интензитетом, као друго.
Човек не може да воли, а да ништа не жртвује, већ да само
троши и захтева. Притом под жртвом не треба обавезно подразумевати проливену
крв или бубрег који је дат другом. Можемо и треба да почињемо од мањег. Увек
треба почињати од малог. На пример, од потрошеног времена. Или од одржане речи.
„Волим те, али нећу остати с тобом, одох, рецимо, на фудбал или у дискотеку“ –
то је благо речено чудно. Значи, дискотеку волиш више. Ако човек каже да ће
доћи у пет, а дође у осам, то значи да не воли. Не жртвује чак ни мало. Да ли
може да жртвује све?
Жртва захтева напор мисли. Вољене треба памтити. „Немојте се
растајати од вољених. Свим срцем урастајте у њих“. И не треба да мислите да
ћете се, ако сте се једном заљубили „сами по себи“ волети целог живота. То није
могуће без извесног напора. Напор и труд, између осталог, треба да буду
унутрашњи и мисаони. Ово човека који воли зближава с монахом, који се целог
живота труди да воли до краја Бога Којег је једном препознао. Наравно, у теми
жртве постоји место и за новац. Како се може без њега? Да ли волиш људе? Дај
део новца који зарадиш онима који нису у стању да се прехране. Да ли волиш Бога
– помози да се храм украси за празник. Овде ће бити умесно да се сетимо
јеванђељске удовице с две лепте и других места из Писма.
Обличје љубави
Љубав је понекад сасвим лишена атмосфере нежности и
парфемског мириса у које је заодева наш ум који лебди и машта. Права љубав се
често не препознаје због тога што се њен стварни изглед не подудара с
романтичном маштом.
Хирург је... озбиљан. Чак је и строг. Руке су му у крви, а
на челу капи зноја. Али је његово дело – љубав. То зна родбина болесника којој
хирург вољене враћа излечене.
Поправка топловода... да би у вашој кући било топло неко на
мразу поправља цев, трпи хладноћу и умор. И то је љубав.
Зар ватрогасац бацајући се у ватру и спасавајући човека
размишља о плати за труд? Не. Овде су присутни дужност, храброст,
пожртвованост, и напослетку љубав. И тако је свуда. Цео живот је, док год
траје, обојен љубављу, али не обавезно романтичном, већ пре скромном и
непрепознатом.
Узгред речено, љубав је захтевна. Она нипошто не дозвољава
све. Напротив, љубав зна да забрани. Често воли управо онај ко забрањује, а не
онај ко све дозвољава. Ево зашто је тако тешко волети Бога и прихватати Његову
љубав. То ни на који начин није повезано са сведозвољеношћу и често онемоћали
грешник каже Богу: „Воли ме мање. Уморио сам се од Твоје захтевности.“
Благодат и умеће виђења
Љубав је прозорљива. Човекова жеља да научи да воли захтева
тежњу ка извесној прозорљивости, односно ка умећу да види дубље и даље о
обичног погледа и да продуховљеним умом скида покрове.
Треба да волимо људе. То је света баналност. Али једноставно
није могуће да их волимо ако у њима не видимо нешто више него што види обично
око.
Шта је обичан човек?
Ево човека под микроскопом медицине. Или се налази у вихору
таштине. Човека на фону тоталне смрти. Шта је у њему достојно љубави? Због чега
или како волети ово ташто, егоистично, сложно саткано биће које пати, које
заслужује смрт? Ако видимо само црева, косу, кости и крвне судове, ту нема речи
о љубави. Она једноставно није могућа. У човека се макар мало треба загледати
очима Бога, треба видети вечно достојанство скривено у Богу. Треба запажати
искру у пепелу, па ће се љубав појавити.
За то је потребна благодат. Ево зашто човекољубиви
материјализам увек почиње од милосрђа, а завршава концентрационим логором.
Почеће од тога да све нахрани, а завршиће тиме што ће уморити глађу хиљаде оних
који се с њим не слажу. Он неће имати снаге за сталну љубав, за љубав према
свима, а поглед на свет који је почео од филантропије неће се завршити
мизантропијом, већ чак антропофагијом.
Развој
Љубав претпоставља раст. Ако заостане у развоју љубав умире,
пошто не уме да одговори на нове изазове.
- 20 година...
Заљубили смо се.
- 30 година... Још
увек смо заједно.
- 45 година... Много
тога смо претурили преко главе, али се нисмо растали.
- 65 година...
Нежност је дошла на смену страсти. Врелина је уступила место топлини.
Зар љубав може увек бити иста? И да ли од човека у 50 година
можемо захтевати да он (она) воли исто као пре 30 година? Зар то није безумље?
Међутим, управо ово безумље звучи у виду примедаба и управо ово безумље
захтевају увређене „половине“ једна од друге.
Ако љубав не буде расла заједно са човеком и ако се не буде
мењала заједно с њим, нестаће успут, исто као што је нестала у милионима оних
који су се заљубили и узели, а после развели.
Дакле, кратки закључак. Које атрибуте смо навели и које
термине смо користили?
Закључак
У нама нема љубави, али знамо нешто о њој и то можемо да
кажемо.
1. Веза између љубави
и знања.
2. Жртва. Обавезна
жртва у разном обличју.
3. Непрепознати
спољашњи изглед и неочекивано понашање праве љубави.
4. Прозорљивост онога
ко воли и неопходност благодати.
5. На крају, потреба
за унутрашњим растом. Динамика душе која воли.
Добијамо прилично сложену слику, која чак оптерећује савест
и свет.
Јер подсвесно смо мислили да ће ту бити гомила задовољстава
и обиље разноразних адреналина и ендорфина у крви. Мислили смо да ћемо пливати
у пољском цвећу испреплевши се у загрљају или да ћемо певати серенаде под
балконом. А понуђен нам је известан аскетски програм за претварање мајмуна који
прича у истинског свеца.
И природно, човек ће се погледавши у дубину овог провидног
бездана одједном уплашити одговорности, одједном ће пожелети да збаци са себе
сав овај духовни терет. Пожелеће „просто“ да буде несташан и да се заврти у
плесу, да се опече пољупцем и изгуби главу. То се и дешава. Милионима људи. Чак
и у старости. То се дешава читавим цивилизацијама. То су и хипици с њиховим
„Make love, not war.“ То су и теорије о хаотичним везама такозване „чаше воде“.
И много тога другог. Само што код људи ништа није „просто“. Човек је по
дефиницији „сложен“ и зато опет наступа крах. И остају питања: „Нема више
љубави. А без ње се не може живети. И шта сад да радимо?“
Заиста није могуће живети без љубави. Само што ње саме, а то
значи и живота уопште, неће бити без напора. И то осмишљеног напора, труда по
правилима и с одређеним циљем.
Истаћи ћу да намерно ништа нисам говорио о појавама и
догађајима који су нераскидиво повезани с љубављу као што су Крсна Христова
Жртва, Евхаристија и молитва.
Христос је сишао с Неба због љубави према човеку. И на Крст
је узашао због љубави према нама. Црква која служи Литургију воли свог Господа.
Израз љубави према Богу је и свака молитва верника. Само што о овом великом не
треба да говоримо пре него што кажемо речи о малом о чему смо једва нешто мало
горе говорили. Велико не опстаје без малог.
Ако пак често говоримо о Божанској љубави, само о њој, одмах
о њој и ни о чему више, изненадићемо се. Видећемо да нас људи или неће слушати
или ће нас слушати, али неће разумети. И чак ако нас разумеју ничим ово
разумевање неће доказати у пракси. Управо тако и јесте. То је зато што смо се
одмах винули у велике висине занемаривши мноштво важних открића која се
дешавају овде, на земљи. Одлучили смо да одмах уберемо грожђе не умејући да
гајимо лозу – да је окопавамо, обрезујемо и слично. А сама реч „љубав“ не треба
пречесто да се чује. Због честе употребе у нашем окрутном свету ова реч се
обезвређује и почиње да изазива раздражљивост. Тако у жедним људима реч „вода“
изазива раздражљивост кад саме воде нема. И треба смирено да радимо на томе
како бисмо практично схватили речи Јована Богослова: „Браћо, немојмо волети
речју и језиком, већ делом и истином.“
Протојереј Андреј Ткачов
Са руског Марина Тодић
Извор: Православие.ру
Нема коментара:
Постави коментар