Кадионица је један од основних богослужбених предмета и
символа православног богослужења. Још од апостолских времена вршено је кађење у
време молитве о чему сведоче древни Црквени списи и светоотачка литература. У
металну кадионицу, у којој је претходно зажарено парче угља или дрвета,
поставља се мирисна смола која се може узети од неколико врста дрвећа са
истока, и која се назива - тамјан. При сагоревању, тамјан образује благоухани
дим – тимијан
Мудраци са истока, који су дошли да се поклоне Витлејемском Богомладенцу Христу, између осталих дарова предали су Исусу у јаслама и тамјан, чиме су посведочили да рођени од Пресвете Дјеве Марије није обичан човек, већ Бог који је постао Човек. Јер, само Богу приличи даровати тамјан и они су му као Богу то и поклонили.
Мудраци са истока, који су дошли да се поклоне Витлејемском Богомладенцу Христу, између осталих дарова предали су Исусу у јаслама и тамјан, чиме су посведочили да рођени од Пресвете Дјеве Марије није обичан човек, већ Бог који је постао Човек. Јер, само Богу приличи даровати тамјан и они су му као Богу то и поклонили.
Свети Јеванђелист Јован Богослов видео је у Откровењу, у
Небеском Храму, Ангела који је држао златну кадионицу. Зато, у
религиозно-обредној символици дим тамјана означава молитву.
Као што се благоухани дим тамјана лако подиже на горе, тако
је дужна и искрена молитва, која исходи из очишћеног срца, да се лагано уздиже
ка Богу. И као што тимијан има пријатан мирис, тако само оно мољење које се
врши са љубављу и смирењем, јесте пријатно Богу.
По тумачењу Светих Отаца, огањ као материја која сажиже и
загрева, у суштини символише Божанство. Стога, огањ угља у кадионици означава
Божанску природу Христову, а сама материја угља – Његову Човечанску природу.
Тамјан пак – символише молитве људи, које се приносе Богу, док је кадионица
образ Богородице, која је у себе сместила Несместивог Христа Бога.
Зато је потребно још једном подвући да се према кађењу
свештеника требамо односити са смирењем и поштовањем, приклањајући своје главе
и наклањајући се телом пред Силом Божијом, јер кађење нема само символичко
значење, већ се оно пре свега јавља реалним, моћним, благодатним и очишћујућим
дејством Духа Божијега. То је познато и из свештеничке праксе и из свакодневног
живота.
Стога је свакодневно кађење, ујутру и увече, нашег стана,
веома важно за миран и благодатан дан, а посебно за неузнемираван починак од
демонских сила преко ноћи и током сна. Пост, молитва, кађење тамјаном,
закрштавање кревета, читање Светог Писма, врлински и светотајински живот у
Цркви, све су то начини како да постанемо једно са Господом, и да Богом
задобијемо спасење.
Извор: ТВ. Храм
Извор: ТВ. Храм
Нема коментара:
Постави коментар