У седму недељу по Пасхи Господњој, а у попразништву празника
Вазнесења Господњег вршимо богослужбени спомен на 318. Светих Отаца првог
Васељенског Сабора одржаног за време Светог цара Констанстина 325. године у
Никеји. У последњу недељу пред празник
Свете Педесетнице, Црква је богомудро установила да се савршава молитвени
спомен на све Свете Оце првог Васељенског Сабора који су у борби против погубне
Аријеве јереси себе уградили у вечност прослављајући Бога, да би и Господ њих
прославио. У синаксару овог недељног дана читамо да се ово празновање не налази
случајно између Вазнесења и Педесетнице, јер Свети Оци поред велике победе
Православља над Аријевим погрешним учењем, прославише Бога и формулисањем првог
дела Символа вере. Детаљније о првом Васељенском Сабору и његовом значају
прочитајте у делу Антона Владимировича Карташова „Васељенски Сабориˮ.
У богослужењу ове седме недеље по Пасхи, молитвено се велича први Васељенски Сабор, али и 318. Светих Отаца овог сабора који се у служби називају Христовим усрдним проповедницима и бранитељима еванђелске истине и учења Цркве Христове. У једној од познатих стихира „Свјатих Отцев лик…ˮ коју појемо на јутрењу ове недеље, Свете Оце називамо многосветлим звездама, необоривим кулама Сиона, миомирисним рајским цветовима, похвалама благословеног града Никеје, као и украсом васцеле васељене. У својој химнографији, професор Мирковић, напомиње да у служби Светих Отаца првог Васељенског Сабора, уопште немамо именâ аутора химнографије у њихову част. Свако од нас би поставио питање због чега се баш у овај недељни дан празнију ови Свети Оци као украси Цркве Христове? На ово питање одговор можемо наћи у бројним како црквено-историјским чињеницама, тако и у богослужбеном предању Цркве. Многи наводе да се овај молитвени спомен установљен јер је први Васељенски Сабор отпочео са радом управо у периоду између Пасхе Господње и Свете Педесетнице (19. јуна). Са друге стране имамо и један богословски разлог који подсећа да су Свети Оци прославили Христа Васкрслога и Вазнесенога, а да су то пренели и формулисали у символу вере. И крајњи разлог овог празновања казује да је на овом светом Сабору одређена пасхалија по којој се израчунава празновање Пасхе.
Извор: Српска Православна Црква
У богослужењу ове седме недеље по Пасхи, молитвено се велича први Васељенски Сабор, али и 318. Светих Отаца овог сабора који се у служби називају Христовим усрдним проповедницима и бранитељима еванђелске истине и учења Цркве Христове. У једној од познатих стихира „Свјатих Отцев лик…ˮ коју појемо на јутрењу ове недеље, Свете Оце називамо многосветлим звездама, необоривим кулама Сиона, миомирисним рајским цветовима, похвалама благословеног града Никеје, као и украсом васцеле васељене. У својој химнографији, професор Мирковић, напомиње да у служби Светих Отаца првог Васељенског Сабора, уопште немамо именâ аутора химнографије у њихову част. Свако од нас би поставио питање због чега се баш у овај недељни дан празнију ови Свети Оци као украси Цркве Христове? На ово питање одговор можемо наћи у бројним како црквено-историјским чињеницама, тако и у богослужбеном предању Цркве. Многи наводе да се овај молитвени спомен установљен јер је први Васељенски Сабор отпочео са радом управо у периоду између Пасхе Господње и Свете Педесетнице (19. јуна). Са друге стране имамо и један богословски разлог који подсећа да су Свети Оци прославили Христа Васкрслога и Вазнесенога, а да су то пренели и формулисали у символу вере. И крајњи разлог овог празновања казује да је на овом светом Сабору одређена пасхалија по којој се израчунава празновање Пасхе.
У седму недељу по Васкру на Литургији се чита Еванђеље о
Спаситељевој првосвештеничкој молитви, а због чега се ово зачало чита баш у
овај дан поучава Свети Владика Николај Охридски и Жички: „Зашто се баш та
молитва чита у јеванђељу на данашњи дан? Зато што је она показала своје дејство
и на овом Првом Васељенском Сабору. Силом те молитве Бог је учинио свете оце на
том Сабору просвећеним и неустрашивим поборницима истине и победиоцима над заблудом
и злобом људском и демонском.ˮ Преподобни Јустин ћелијски беседећи у
Светоархангелској обитељи манастира Ћелије о овом недељном и радосном дану
вели: „Свети Оци ништа ново нису давали свету, не, они су се само трудили да
сачувају сву Истину о Христу и предају нама потомцима својим. Тако све до краја
историје рода људског. У томе је не само њихова тајна, него тајна свих Светих
Отаца уопште, тајна свих Исповедника Господа Христа. У томе је тајна на првом
месту Светих Апостола, у томе је њихов подвиг, њихово апостолство. Да, они који
су добили од Господа Христа, шта? Њега Самог и Њиме дају Живот Вечни свима који
поверују у Господа Христа. „Ми вам јављамо Живот Вечни“ – објављује Свети Јован
Богослов у својој Посланици хришћанима. Ми вам јављамо Живот Вечни, ништа мање
од тога! Иако си у овоме свету, који је острво смрти, земља – острво смрти, ми,
ми вам јављамо Живот Вечни. Ми смо хришћани изузетак у овоме свету… Све су то
имали у виду (Свети Оци) када су на Првом Васељенском сабору бранили ту истину хришћанску,
односно, истину да је Христос Богочовек. Не нешто ниже од Бога, него прави Бог
и прави Човек. То је истина иза које Света Црква стоји, као што је стајала и
тада пре хиљаду седамсто година, и стајаће до Страшнога Суда, и кроз сву
Вечност. Богочовек је све и сва! – ето истине коју су нам Оци Првог Васељенског
сабора оставили у тестаменту свога Символа вере, који ми читамо сваки дан по
неколико пута. Ту је казано све. Ту је дато све што је потребно нашем срцу –
људском срцу, што је потребно нашем уму – људском уму, што је потребно нашем
животу – људскоме животу у свима световима. Богатство непотрошиво! Живот такав
никада није такав, живот такав је бескрајна радост у Господу Христу, има
божанску вредност и радост. Та вера, једина истинита вера – њена чудеса
непрекидно се лију и разливају по свим нашим бићима и срцима.ˮ
Препрослављен јеси Христе Боже наш, као светиљке на Земљи
утврдио си оце наше, и њима као истином вере све нас учиш: Многомилостиви слава
Теби. (тропар)
Проповедање Апостола, оци догмата, у Цркви сте једину веру
запечатили, јер сте одећу истине носили, исткану од богословља са Неба,
уздижући и славећи велику тајну побожности. (кондак)
Извор: Српска Православна Црква
Нема коментара:
Постави коментар