11111111111111

Претражи овај блог

понедељак, 4. јануар 2021.

НЕДЕЉА ТРИДЕСЕТА ПО ДУХОВИМА - О БОГАТОМ МЛАДИЋУ

"И гле, неко приступивши рече Му: Учитељу благи! Какво ћу добро да учиним да имам живот вјечни? А Он рече му: Што ме зовеш благим? Нико није благ осим једнога Бога. А ако желиш 
ући у живот, држи заповјести. Рече Му: Које? А Исус рече: Не убиј; не чини прељубе; не укради; не сведочи лажно; Поштуј оца и матер; и љуби ближњега својега као себе самога. Рече Му младић: Све ово сачувах од младости своје; шта ми још недостаје? Рече му Исус: Ако хоћеш савршен да будеш, иди и продај све што имаш и подај сиромасима; и имаћеш благо на небу; па хајде за мном. А када чу младић ријеч, отиде жалостан; јер имађаше многа имања. А Исус рече ученицима својим: Заиста вам кажем да је тешко богатоме ући у Царство небеско. И опет вам кажем: Лакше је камили проћи кроз иглене уши него ли богатоме ући у Царство Божје. А кад то чуше ученици, чуђаху се веома говорећи: Ко се, дакле, може спасти? А Исус погледавши на њих рече им: Људима је ово немогуће, а Богу је све могуће."(Мт.19,16-26).

И гле, неко приступи и рече му: Учитељу благи, које добро да учиним да имам живот вјечни? А он му рече: Што ме зовеш благим? Нико није благ осим једнога Бога.

Младић није дошао да искушава Христа, већ је хтео да нешто научи, будући жедан вечнога живота. Ипак, Христу прилази као простом човеку, па му Господ зато каже: "Што ме зовеш благим? Нико није благ осим једнога Бога." То значи, ако ме зовеш благим мислећи да сам један од учитеља, погрешио си, јер ниједан човек није добар сам по себи, зато што смо променљиви и лако одступамо, али и зато што је у поређењу са Божјом добротом људска доброта равца злоћи.

А ако желиш ући у живот држи заповијести. Рече му: Које? А Исус рече: Не убиј; не учини прељубу; не укради; не свједочи лажно; поштуј оца и матер; и љуби ближњега својега као себе самога.

Господ упућује младића на заповести Закона, како Јевреји не би могли да кажу да Он презире Закон. Шта се затим догодило?

Рече му младић: Све ово сачувах од младости своје; шта ми још недостаје?

Неки кажу да је младић био горд и хвалисав, јер како је могао да задобије љубав према ближњем, ако је био богат, пошто ниједан од оних који воли свога ближњега не може да буде богатији од њега. Други, опет, то разумеју на овај начин: "Претпоставимо", каже он, "да сам све ово сачувао. Шта ми још недостаје?"

Рече му Исус: Ако хоћеш савршен да будеш, иди и продај све што имаш и подај сиромасима; и имаћеш благо на небу; па хајде за мном. А када чу младић ријеч, отиде жалостан; јер имађаше многа имања.

"Све, дакле, што кажеш да си сачувао, постигао си јудејствујући (испуњавајући само слово Закона). Али, ако желиш да будеш савршен, то јест Мој ученик и хришћанин, иди и продај све што имаш и све раздај, ништа не задржавајући за себе под изговором да би стално могао да дајеш милостињу." Није му рекао "давај милостињу сиромасима", већ "подај" једном за свагда и наготуј. Али пошто има оних који дају милостињу, а притом воде живот пун сваке нечистоте, додаје: "Па хајде за мном", што значи: стеци и све друге врлине. Ипак, младић се ожалостио, јер иако је желео вечни живот и "земља" његовог срца беше дубока и плодна, гушило га је "трње" богатства, јер "имађаше", како каже, "многа имања". Онога човека који мало има, то мало ничим не спутава, док су окови већег богатства много јачи. Док је разговарао с богатим младићем, Господ му је рекао да ће имати благо на небу јер је овај био среброљубив.

А Исус рече ученицима својим: Заиста вам кажем да је тешко богатоме ући у Царство небеско. И опет вам кажем: Лакше је камили проћи кроз иглене уши него ли богатоме ући у Царство Божје.

Док је човек богат и живи у изобиљу, а други немају чак ни оно што им је неопходно (за живот), неће ући у Царство небеско. Али, чим разда све своје богатство, тада више није богат и може слободно да уђе. За човека који има много богатства толико је немогуће да уђе у Царство небеско, колико је немогуће и камили да прође кроз иглене уши. Видиш, дакле, како је Христос прво рекао да је богатом тешко ући, док овде каже да му је то потпуно немогуће. Неки говоре да "камила" није животиња, већ дебели конопац којим морнари везују своја сидра.

А кад то чуше ученици, чуђаху се веома говорећи: Ко се, дакле, може спасти? А Исус 
погледавши на њих рече им: Људима је ово немогуће, а Богу је све могуће.

Као човекољубиви, ученици ово не питају ради себе, јер су били си-ромашни, већ ради свих људи. Господ их, међутим, учи да не мере спасење људском слабошћу, већ силом Божјом. Ако се човек остави похлепе, све ће више раздавати сувишак, да ће на крају раздати и оно што му је неопходно и тако се спасити уз помоћ Божју.

Свети Теофилакт Охридски

Једно је пак јасно из свега што јеванђелисти саопштавају наиме: да Господ није имао намеру, да истакне искључиво поменутих пет или шест заповести, но да само напомене младићу кроз то сав стари закон. А ово пак што Он препоручује испуњење заповести старога закона, потврђује Његове раније речи, да Он није дошао да поквари закон и пророке, него да испуни. Нисам дошао да покварим него да испуним (Мат. 5, 17). Па кад је савршени Господ без икакве личне потребе испунио сав закон, тим пре морају га испунити сви они који се лагано пењу уз високе степенице ка савршенству. Све набројане заповести имају за богаташе и нарочити унутарњи смисао. Тако, не убиј значи: негујући одвише своје тело у богатству и раскоши ти убијаш душу. Не чини прељубе значи: душа је намењена Богу као невеста своме веренику; ако се душа веже љубављу за светско богатство и сјај, за раскош и пролазна уживања, она тиме чини прељубу према своме бесмртном веренику, Богу. Не укради значи: не укради од душе за рачун тела; не кради времена ни бриге ни труда, које треба да посветиш души, и не давај то телу. Богаташ спољашњи обично постаје очајан сиромах унутрашњи. И обично - но не увек - све богатство спољашњег човека значи покрађеност унутрашњег човека: угојено тело - мршава душа; раскошна одевеност телесна - нагота душевна; блесак споља - тама унутра; снага споља - немоћ унутра. Не сведочи лажно значи: не оправдавај ничим љубав према богатству и запостављеност душе своје, јер то је извртање Божије истине, и лажно сведочанство пред Богом и савешћу. Поштуј оца и матер значи: не одај само пошту и чест самоме себи, јер ће те то погубити; поштуј оца и матер, кроз које си дошао у овај свет, да би се кроз то научио поштовати и Бога, од кога си дошао и ти и твоји родитељи. Љуби свога ближњега значи: у овој нижој школи вежбања у добру научи се љубити своје ближње, да би узрастао до степена, на коме се љуби Бог. Љуби своје ближње, јер та ће те љубав спасти од самољубља, које те може погубити. Љуби друге људе као самог себе, да би себе укротио и понизио и изједначио са другим људима у очима својим. Иначе ће гордост, која долази од богатства, преовладати тобом и сурваће те у пакао.

Свети Николај Велимировић
 
#недељатридесета, #тридесета, #тридесет, #nedeqatrideseta, #trideseta, #trideset,

Нема коментара:

Постави коментар