Време пророчке службе светог Исаије било је тешко време у
животу јеврејског народа. У дане овог великог пророка Израиљско царство је
престало да постоји, а Јудејско је одживљавало своје последње године пред
Вавилонским ропством. Овај болни удес, потчињење "изабраног народа"
под тешку руку незнабожачких царева, био је јеврејском народу наказање од
Господа зато што се одметнуо од Бога, све више и више тонући у безакоњу и
идолопоклонству. Нарочито је Царство израиљско силно отступило од завета
Божјег, због чега га убрзо и постиже казна, док је у Царству јудејском
повремено блистала нада на бољу будућност. И што се у Јудеји није потпуно
угасио огањ свете ревности по Богу, и што је Господ оклевао са казном, има се у
главноме захвалити пророчкој делатности светог пророка Исаије.
Свети пророк Исаија беше из племена Венијаминова, од
царскога рода. Роди се у Јерусалиму око 760 године пре Христа. Отац му Амос
беше рођени брат Амасије цара Јудејског. Васпитан у страху Божјем и научен
закону Господњем, Исаија када постаде пунолетан ступи у законити брак, узевши
богобојажљиву жену која такође беше пророчица. Она му роди два сина. О томе сам
свети пророк каже: Приступих к пророчици, то јест к супрузи мојој, коју узех за
жену из збора девица што у храму Господњем до пунолетства свог служаху Господу;
она беше врлинска и света, навикнута да се непрестано моли, и удостојена
благодати пророчке због богоугодног живота свог (ср. Ис. 8, 3). Она би назвата
пророчицом са два разлога: прво, што беше пророкова супруга, и друго, што и
сама доби од Бога дар пророковања. И она заче од мужа свог светог Исаије
пророка, и роди сина. Стога Исаија говори: Ево ја и деца коју ми даде Бог (Ис.
8, 18). Овде, по мишљењу тумача, свети пророк говори о својој рођеној деци. Још
се у Књизи пророка Исаије помиње син његов Јасув (Ис. 7, 3). А блажени Јероним
прича по јеврејском казивању и то, да је свети Исаија био по мајци дед цару
Манасији, мучитељу свом, јер се Манасија роди од кћери његове Офовије, удате за
цара Језекију.
Свети Исаија би призван на пророчку службу у време цара
Јудејског Озије. А цар Озија беше син цара Амасије, рођеног брата Исаијиног оца
Амоса. И свети Исаија пророкова у дане цара Озије, и у дане Озијина сина цара
Јоатана, и у дане Јоатанова сина цара Ахаза, и у дане Ахазова сина цара
Језекије, и у дане Језекијина сина цара Манасије, од кога и пострада. А шта је
и како је пророковао свети Исаија, јасно нам показује његова опширна књига. Из
ње се јасно види и његов богоугодни живот. Јер он постаде толико мио Богу, да
се удостоји и Бога видети где седи на престолу високу и издигнуту, а око Њега
стајаху шестокрили серафими кличући: Свет, свет, свет је Господ Саваот; пуна је
сва земља славе његове. И задрмаше се прагови на вратима од гласа којим викаху,
и дом се напуни дима. Када то свети Исаија виде, он се напуни великога страха,
и рече себи: Јаох мени, јер се ја човек нечистих усана, и који живим усред
народа нечистих усана, удостојих да својим очима видим Господа Саваота. Тада к
преплашеном пророку би послат један од серафима држећи у руци жив угљен, који
клештима узе са олтара, и дотаче се уста његових говорећи: Ево, ово се дотаче
уста твојих, и Господ ће узети безакоња твоја, и грехе твоје очистиће. Потом
свети Исаија чу глас Господњи који му говораше: Кога ћу послати? и ко ће нам
ићи? Исаија рече: Ево мене, пошљи мене. И посла га Господ к људима својим, да
грешницима саветује покајање, и да им објави ствари онога света, то јест
различне казне ако се не покају, а милост и опроштај ако се обрате Богу
покајањем (Ис. 6, 1-11).
После овог виђења отпочину на светом Исаији Дух Божји, који
му откриваше тајне садашњости и будућности и крепљаше га у мучној борби за
правду Божју међу богоборним сународницима његовим. И пророковаше свети Исаија
о разним предметима: о освојењу Галилеје и Самарије од Асираца, о најезди
Сенахерима на Јудеју, и о разорењу многих земаља и градова путем разноврсних
ратова. Но нарочито је пророк Божји пророковао о Христовом зачећу и рођењу од
Пречисте Дјеве ради спасења рода људског. О томе он говори: Ето девојка ће
зачети и родиће Сина, и наденуће му име Емануило, што значи: с нама Бог (Ис. 7,
14). Изаћи ће шибљика из стабла Јесејева (то јест Пречиста Дјева), и изданак из
корена његова изникнуће (тојест Христос); и на њему ће почивати Дух Божји (Ис.
11, 1-2). Дете нам се роди, син нам се даде, коме је власт на рамену, и име ће
му бити: весник великог савета, Бог силни, отац вечни, кнез мира (Ис. 9, 6). А
о страдању Христовом он предсказа ово: Он болести наше носи и немоћи наше узе
на се; би рањен за грехе наше и мучен за безакоња наша; кар беше на њему нашега
мира ради, и раном његовом ми се исцелисмо; као овца на заклање вођен би и као
јагње немо пред оним који га стриже не отвара уста своја (Ис. 53, 4-7). А о
крсту Христовом он унапред објави ово: Слава Ливанска теби ће доћи, кипарис,
јела и кедар, да украсе место светиње моје, - говори Господ - да бих прославио
место ногу својих (Ис. 60, 13). Затим о страшном другом доласку Христовом он
претсказа ово: Гле, Господ ће доћи као огањ, и кола ће му бити као вихор, да
излије гнев свој у јарости и претњу у пламену огњеном. Јер ће Господ огњем
судити свој земљи (Ис. 66, 15-16).
Свети Исаија живљаше презрен од света, јер иако бејаше рођак
царевима јудејским и могаше имати огромна богатства и славу овога света, он
ипак све то презре Бога ради. И са богоугодном супругом својом он живљаше у
добровољном сиромаштву и смирењу, и у великом уздржању и мучењу тела; одећа
његова беше сура врећа на голом телу, једно ради смирења, друго ради умртвљења
тела, и треће ради примера покајања грешним људима. И таквим смирењем он мољаше
Бога за грешне људе. Једанпут је три дана ходио сасвим наг по улицама
Јерусалима проричући скори пад Јерусалима под Асирског цара Сенахерима, и
опомињући цара и главаре народне, да се не уздају у помоћ Мисираца и Етиопљана,
пошто ће и ови ускоро бити покорени од истога Сенахерима, него да се уздају у
помоћ Бога свевишњега. Тада рече Господ: Како иде слуга мој Исаија го и бос за
знак и чудо што ће бити до три године Мисиру и Етиопији, тако ће одвести цар
Асирски у ропство Мисирце и Етиопљане у сужањство, децу и старце, голе и босе и
голих задњица, на срамоту Мисирцима (Ис. 20, 1-6). И ово пророчанство Исаијино
убрзо се испуни: Асирски цар Сенахерим, чувши да Етиопски цар Тарак иде на њега
помажући Јудејцима, окрену се противу њега, победи га, освоји и оплени земљу
Египатску и Етиопску, па онда поново навали на Јудеју освајајући њене градове.
И хваљаше се да ће Јерусалим заузети, и хуљаше Бога вишњега преко војводе свог
Рапсака, кога са великом војском посла на Језекију.
Свети Исаија беше и велики чудотворац: када у Јерусалиму за
време опсаде од туђинаца беше велика беда, а нарочито оскудица у води, свети
пророк Исаија молитвом својом изведе извор воде испод горе Сиона, и тај извор
би назван Силоам, тојест послан, као од Бога, жедним људима ради молитве
пророкове. Чудесан беше тај извор, јер воду даваше само Јудејцима, а за странце
биваше сув. Исто тако свети пророк молитвом својом избави град Јерусалим од
опсаде варварске. Јер једне ноћи изиђе анђео Господњи и поби у околу Асирском
сто и осамдесет пет хиљада; и кад усташе ујутру, а то све сами мртваци. Од тога
се препаде Сенахерим и побеже са стидом од Јерусалима, и остаде у Ниневији где
и убијен би од својих синова.
Још свети Исаија исцели цара Језекију од болести којом се
разболе на смрт, и извести цара Језекију од стране Господа, да му се ради
молитве и суза додаје његовом веку петнаест година. И као доказ истинитости
тога Господ поврати сунце за десет степени по степенима по којима беше сишло (4
Цар. 20, 1; Ис. 38, 4 и 5). И би дан тај дуг, слично дану у који Исус Навин
заустави сунце побеђујући непријатеље. Ово чудо удиви сав свет, и цар
Вавилонски Меродах Валадан син Валаданов, посла изасланика са писмом и даровима
у Јерусалим цару Јудејском Језекији, пошто беше чуо да је био болестан на смрт
па оздравио; и питаше га за чудо односно сунца, јер и за то беше чуо цар
Вавилонски. Језекија се веома обрадова изасланицима цара Вавилонског, и показа
им све ризнице своје; али то не би по вољи Господу. Тада дође к цару Језекији
свети пророк Исаија и рече му: Шта видеше у твом двору људи који дођоше из
Вавилона? Језекија одговори: Видеше све што има у мом двору; није остало ништа
у ризницама мојим да им нисам показао. На то му рече Исаија: Чуј реч Господа над
војскама: Ево иду дани, вели Господ, кад ће се однети у Вавилон све што има у
кући твојој, и што су сабирали оци твоји до данас, неће остати ништа. И синове
твоје, који ће изаћи од тебе, које ћеш родити, узеће да буду дворани у двору
цара Вавилонскога (Ис. 39, 1-7). Ово се пророштво светог Исаије зби касније, а
цар Језекија сконча у миру, и би сахрањен поред својих предака.
После кончине цара Језекије поче царовати син Језекијин
Манасија, коме беше дванаест година. И чињаше што је зло пред Господом. Јер
када одрасте он стаде ходити не по заповестима Господњим, него по гадним делима
незнабожаца: подиже храмове идолима и жртвеник Ваалу, и клањаше се идолима, и
храм Господњи оскврни идолским жртвама, и синове своје проведе кроз огањ, као
што чињаху идолопоклоници, и врачаше и гаташе, и исквари људе Господње привевши
их идолопоклонству, и убијаше оне који не пристајаху уз њега, и проли веома
много невине крви, док не зали Јерусалим крвљу до гуше (Ис. 21, 1-6).
Изобличаван и ружен због тога од светог пророка Исаије, он се распали јарошћу;
исто тако и кнезови јерусалимски, и многи од народа, напунише се гнева на
пророка Божјег. А он, изобличавајући их за тешке грехе, називаше их кнезовима
содомским: Чујте реч Господњу, кнезови Содомски; послушајте закон Бога нашега,
народе Гоморски! (Ис. 1, 10). Овако их називаше пророк Божји због њихове
покварености, пошто гадним делима својим беху слични Содому и Гомору.
Не подносећи такво изобличавање, сви они заједно са царем
својим искаху да убију светог пророка. И заиста, по наређењу цара Манасије
свети пророк Исаија би преструган дрвеном тестером ван Јерусалима. Тако, велики
пророк Божји мученички сконча у дубокој старости, када му беше сто двадесет и
шест година. А Исус син Сирахов овако велича светог пророка Божјег Исаију:
Руком Исаијином Господ избави људе своје, уништи војску Асирску, и сатре их
анђео његов, јер Језекија учини што је добро пред Господом и учврсти се на
путевима Давида оца свога, што заповеди Исаија пророк, велики и веран у виђењу
свом. У дане његове поврати се сунце, и додадоше се године царевом веку; духом
великим он виде оно што ће се десити најпосле, и утеши тужне у Сиону; чак
показа вековечне тајне (Ис. Сирах. 48, 23).
После убиства светог пророка Исаије неки богобојажљиви људи
узеше његово чесно тело и погребоше га близу оног Силоамског извора што га
свети Исаија изведе молитвом. А тамо га погребоше, да би молитвама пророка
Божјег Исаије и после његове смрти непресушно текла вода из Силоамског извора.
Покрај тог извора би подигнута бања, у коју касније Господом Христом би послан
да се умије и прогледа слепац од рођења коме Господ помаза очи калом од
пљувачке. Та вода и данас има извесну целебну силу, јер посетиоци светих места
јерусалимских причају да Сарацени, који по попуштењу Божјем живе тамо, а чија
тела по природи својој заударају, умивају своју децу у води Силоамској, и сами
се мију, те тако одгоне донекле тај смрад. Усто и онима који пате од очију бива
велика помоћ од те воде, молитвама светог пророка Исаије а благодаћу Господа
нашег Исуса Христа, коме слава вавек, амин.
„Дођи и види“ пратите нас нашем Телеграм каналу: https://t.me/dodjiividi
#пророкисаија, #исаија, #prorokisaija, #isaija,
Нема коментара:
Постави коментар