1. Св. апостоли Аристарх, Пуд и Трофим.
Ови беху из броја Седамдесеторице апостола. Аристарх би епископ у
Апамији Сиријској. Помиње га апостол Павле неколико пута (Дела Ап. 19,
29; Колош. 4, 10; Филим. 23.). У Ефесу био је ухваћен са Гајем од гомиле
народа, која се беше дигла против Павла. Колошанима пише ап. Павле:
поздравља вас Аристарх који је са мном у сужанству. А у посланици
Филимону назива Павле Аристарха помагачем мојим, заједно са Марком,
Димасом и Луком. Пуд је био угледан грађанин римски. Ап. Павле га
спомиње један пут (II Тим. 4, 21). Дом Пудов био је најпре уточиште
врховним апостолима, а после се обратио у цркву, названу Пастирска.
Трофим је био из Азије (Дела Ап. 20, 4) и следовао је ап. Павлу на
његовом путу, На једном месту пише ап. Павле: Трофима оставих у Милету
болесна (II Тим. 4, 20). У време Неронова гоњења, када апостол Павле би
посечен, посечени беху и сва три ова славна апостола. |
|
2. Св. муч. Сава Готски.
У Готској страни беше сурово гоњење на хришћане. Неки кнез Готски дође у
село, где живљаше овај благочестиви Сава и упита сељаке, да ли у
њиховом селу има хришћана? Они га са заклетвом увераваху, да нема
ниједнога. Тада Сава стаде пред кнеза и народ и рече: „нека се нико не
заклиње за мене, ја сам хришћанин." Видећи га кнез бедна и сиромашна,
пусти га с миром говорећи: „тај нити може штетити нити користити!" —
Друге године пак о Ускрсу дође неки свештеник Сансал у то село и
отпразнова светлу пасху са Савом. Чуше то незнабошци, па изненадно
нападоше на дом Савин, и почеше штаповима немилосрдно тући угоднике
Божје, а још уз то Саву гола нага вукоше по трњу, па их онда обојицу
везаше уз дрво, и нуђаху им да једу меса од идолских жртава. Но Божји
људи, сећајући се речи апостолских, одбише да једу од нечистих ђаволских
жртава. Најзад осуди кнез Саву на смрт и предаде га војницима. Пун
радости пође Сава на губилиште хвалећи Господа. Познавши у њему доброга
човека војници га хтедоше уз пут пустити, но Сава се веома ожалости због
тога и рече војницима, да су они дужни испунити заповест кнежеву. Тада
га војници доведоше до једне реке, везаше му камен о врат и бацише га у
воду. Тело његово би избачено на обалу. Доцније грчки војвода Јуније
Соранос, у време цара Валента, ратујући с Готима, нађе Савино тело и
пренесе га у Кападокију. Пострада Сава свети у својој 31 години, 372
године. |
|
3. Св. муч. Василиса и Анастасија.
Две благочестиве Римљанке. У време цара Нерона сабираху посечена тела
апостолских ученика и чесно их сахрањиваху. Због тога беху оптужене и
бачене у тамницу, па после дугих истјазања (одсецали им груди и језик)
посечене. |
|
|
|
Мученици светли крв своју пролише,
И сву земљу црну крвљу обагрише.
Беше огањ силан у коме гораху,
Но силнија љубав ко'м Христа љубљаху.
За највише добро мучеником бити —
Какво благо с овим може се мерити?
Свепобедни Христос, цар онога века,
Ваше храбре душе на небу дочека.
Он их к Себи узе из ангелских руку,
И сву вашу тешку благослови муку. |
|
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
О созерцању пише св. Григорије Синаит:
„Тврдимо, да има осам главних предмета созерцања; прво, Бог невидљиви и
безвидни, безпочетни и несоздани, проузроковач свега што постоји,
тројично, једино и пребитно Божанство; друго, чин и стање умних сила;
треће, састав видљивих ствари; четврто, домостројно ваплоћење Слова;
пето, свеопште васкрсење: шесто, страшни други долазак Христов; седмо,
вечна мука; осмо, царство небеско. Прва четири су јављена и припадају
прошлости, а последња четири нису још јављена и припадају будућности,
премда се и ова четири јасно созерцавају од оних, који су помоћу
задобијене благодати стекли потпуну чистоту ума. Ко приступа овоме послу
(созерцања) без светлости благодати нека зна, да он зида фантазије, и
да нема созерцања." Тако пише велики и видовити Григорије Синаит, који
оно што знаде, знаде из личног опита. |
|
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам васкрслог Господа Исуса, и то:
1. како се Он брине и за телесну храну Својих ученика: како преломи и благослови хлеб ученицима у Емаусу;
2. како крај језера питаше ученике: еда што имате за јело? па кад Му рекоше да немају, Он им спреми хлеба и рибе и даде им. |
|
БЕСЕДА |
|
о томе како ћемо ми личити на онога кога љубимо
Љубазни, сад смо дјеца Божија, и
још се не показа шта ћемо бити; него
знамо да кад се покаже, бићемо као и
он, јер ћемо га видјети као што јест. (I Јов. 3, 2).
До сад смо били робови, а сад смо деца Божија. Били смо робови зла, а
сад смо слуге добра, врховнога добра на небу и на земљи. Робовали смо
свему ономе што је ниже и горе од човека, а сад ћемо служити Свевишњем и
Сведобром. Гњечени смо мраком, а сад ћемо деловати у светлости. До сад
су нас држали ђаво, грех и смрт, у непрестаном страху, а сад ћемо живети
близу Бога, у слободи и радости. Сад... Кад сад? Сад кад се Господ јави
на земљи у телу, кад нам даде науку светлости, слободе и живота; када
васкрсе славно и показа се у прослављеном телу Своме; и када испуни сва
пророчанства пророкâ и сва обећања Своја. Сад смо и ми деца Божја,
синови видјела и насљедници царства. И бићемо као и Он. То се, истина,
још није показало, али се Он показа, и то је за сад довољно. Он се
показа какав је красан човек у васкрсењу, и ми знамо, да ћемо и ми бити
такви као и Он. Апостол Јован каже: ми знамо, да ћемо бити као и Он. Не
каже: ми слутимо, или: нама је речено, него вели: ми знамо, да ћемо бити
као и Он. Јер Он није васкрсао ради Себе него ради нас. Он није устао
из гроба, да само покаже Своју силу мртвацима без наде, него да увери
мртваце да ће и они оживети, и да им покаже, какви ће бити кад оживе.
Нити су апостоли писали: ми знамо због сујете пред незналицама него због
братске љубави према људима, да би сви људи то исто знали — да би и ми
знали. О васкрсли Господе, утврди и у нама ово спасоносно знање,
молитвама апостола Твојих светих. Теби слава и хвала вавек. Амин. |
Нема коментара:
Постави коментар