Нацрт закона о слободи вјероисповијести поново је у
процедури, а Влада интензивно ради на овом документу. Ако је вјеровати
круговима око невладине организације Мираша Дедеића, која себе назива црквом,
Нацрт закона пред посланицима црногорског парламента наћи ће се у наредних
неколико мјесеци.
Окосница закона требало би да буде члан 52, који прописује да сви вјерски објекти и земљиште које користе вјерске заједнице на територији Црне Горе, а за које се утврди да су изграђени, односно прибављени из јавних прихода државе или су били у државној својини до 1. децембра 1918. године, као културна баштина Црне Горе, буду државна својина. Вјерски објекти за које се утврди да су изграђени на територији Црне Горе заједничким улагањима грађана до 1. децембра 1918. године, такође, биће државна својина.
– Не знам зашто је то питање покренуто, па заустављено, и
зашто се баш сад наново отвара. Очигледно се ради о несналажењу државе. Није
уобичајено да причу о нечијој имовини, која би у демократском друштву требало
да буде светиња, промовише једна невладина организација која се представља као
црква. С Црквом, нашом митрополијом, није обављен никакав разговор уочи ових
посљедњих најава, каже за “Слободу” ректор Цетињске богословије
протојереј-ставрофор Гојко Перовић.
Он сматра да се тиме отварају два веома битна питања.
– Као прво, држава Цркву жели да сведе на државне границе.
Свака помјесна црква у свијету простире се ван граница државе. Друго, сама
држава Црна Гора, у складу с евроатланским интеграцијама, пребацила је правосуђе
на Стразбур, међународну политику на Брисел, одбрану на Вашингтон. Значи, у
својој земљи се више не питамо ни за шта. Они који воде ову државу, многа
питања пребацују на међународне адресе, а Цркви бране да се и даље простире ван
граница Црне Горе, и то на мјестима гдје је вјековима присутна. Сви наши преци
кроз историју, црквену везу су имали с васколиким православљем. Ниједан наш
владика није хиротонисан у Црној Гори, већ су ишли у Русију. Сви они имали су
дубоке везе с православним, црквеним иностранством, објашњава Перовић.
Кад је у питању власништво над црквама, Перовић даје примјер
Дворске цркве на Ћипуру и Цркве Светог Димитрија на Крушевцу.
– Прошле и претпорошле године обављена су два судска процеса,
пред институцијама државе Црне Горе. Ради се о Цркви на Ћипуру и Цркви Светог
Димитрија на Крушевцу, у Подгорици, за које се сматрало да су, наводно, дворске
цркве краља Николе и да припадају држави. У тим процесима, непобитно је
утврђено да та два објекта нису лична својина ни краља Николе, ни династије
Петровић, него да припадају Цркви. Дакле, ту пресуду није донио инострани суд,
него судови државе Црне Горе. Они су утврдили да црквено припада Цркви, а
државно држави. Тако је то било увијек. А ако је некад бивало да држава
располаже с црквеном имовином, то је било онда кад је краљевина била
православна и кад је православље било државна религија. Ако говоримо о држави
краља Николе, опште је познато да је била потпуно другачија држава од ове коју
данас имамо. Држава се бавила Црквом и с
њом била уско повезана. Данашња Црна Гора је секуларна, мултиконфесионална,
додаје Перовић.
Појашњава да таква ситуација, да је њему познато, није
забиљежена ни у једној земљи.
– Видим да нам је постала пракса да преписујемо законе из
Хрватске, рецимо. Ево, нека погледају како је црквено питање уређено у тој
земљи. Постоји ли иједна земља у којој се храмови налазе у власништву државе?
Да, постоје стари храмови, споменици у којима се не служи, па данас њихове
зграде служе за потребе музеја или као изложбени простор, закључује отац Гојко
Перовић.
Подсјећамо, нацрт закона о слободи вјероисповијести урађен
је још 2015. године, међутим, оцјењујући га као крајње неприхватљив,
Митрополија црногорско-приморска тражила је његово повлачење.
- Одредбама Нацрта закона, укида се правни субјективитет свих
цркава и вјерских заједница, поништавају њихова вјековна стечена права,
ограничава и сужава вјерска мисија, спрјечава њихово право да самостално
уређују своје унутрашње устројство, омогућава агресивни државни
интервенционизам у њихова унутрашња питања, лишавају се законито стечених
својинских права над вјерским објектима и десеткованом непокретном имовином,
која им је остала послије поратне национализације и других видова одузимања
имовине, укида досадашњи систем евиденције и уводи систем регистрације цркава и
вјерских заједница, саопштено је тада на округлом столу који је организовала
Митрополија.
Гојко Перовић напомиње да се ова прича тиче и свакако
угрожава Римокатоличку цркву и Исламску заједницу у Црној Гори.
– Ако се отвара питање цркава које су изграђене прије 1918.
године, истовремено се отвара питање Римокатоличке цркве и Исламске заједнице у
Црној Гори. Све то треба поклонити држави? Морам напоменути и сљедеће, толико
је цркава од Игала до Сутомора, које нису грађене под државом Црном Гором, које
се тад нису налазиле у Црној Гори, већ у оквиру Млетачке републике и да не
идемо даље у историју. Увјерен сам да до отимачине имовине вјерских заједница
неће доћи, јер свуда у свијету право имовине је светиња. Претходни Приједлог
закона повучен је јер су све вјерске заједнице у Црној Гори биле против њега.
Надам се да ће тако бити и овај пут, каже Перовић.
Нема коментара:
Постави коментар