Васкрс - хришћанска Пасха (грч: Χριστιανικό Πάσχα) - највећи
хришћански празник, дан који Црква слави као централни догађај Христове победе
над смрћу. Васкрсење Господа Исуса Христа је
темељ Хришћанства: „А ако Христос није устао, онда је празна проповед наша, празна је и вера наша“ (1 Кор 15,14), тј. сва вера и проповед Христових ученика, а касније и сваког Хришћанина, ниче из тог најважнијег Христовог дела. На истини да је Христос Васкрсао заснива се и нада Хришћана у сопствено васкрсење: „јер као што у Адаму сви умиру, тако ћe и у Христу сви оживети“ (1 Кор 15,22).
темељ Хришћанства: „А ако Христос није устао, онда је празна проповед наша, празна је и вера наша“ (1 Кор 15,14), тј. сва вера и проповед Христових ученика, а касније и сваког Хришћанина, ниче из тог најважнијег Христовог дела. На истини да је Христос Васкрсао заснива се и нада Хришћана у сопствено васкрсење: „јер као што у Адаму сви умиру, тако ћe и у Христу сви оживети“ (1 Кор 15,22).
Дакле, Васкрс је врхунац хришћанске Црквене године, празник над празницима, јер на тај велики дан испунило се очекивање и жеља свих праведника и пророка од Адама до Светог Јована Крститеља. Васкрс се зове и Пасха, по угледу на старозаветни празник који су Јевреји светковали у пролеће, у спомен чудесног ослобођења из египатског ропства. У том смислу, Васкрс је хришћанска Пасха која означава прелазак са Христом из смрти у живот, са земље у вечни небески живот.
Пошто је Христово васкрсење било у недељу, тога дана ћe се
Хришћани сећати и славити своје ослобођење од греха и смрти. Тога дана је
новозаветни празник Васкрс, а на тај дан Црква пева: „Ово је дан који створи
Господ, радујмо се и веселимо се у њему.“
Васкрс је покретан празник, који се увек везује само за дан
недељни, и може пасти у размаку од 35 дана, од 22. марта до 25. априла. Цела
недеља по Васкрсу назива се Светла недеља, а Црквене песме које се тада певају,
пуне су радости и весеља, певају се чак и у тужним приликама, на погребу, ако
би се десио те недеље.
Како је у прва три века Хришћанства долазило до несугласица
око датума слављења Васкрса (разлика између синоптичара и јеванђелисте Јована у
погледу датума Христове смрти), Црква је на Првом васељенском сабору у Никеји
(325), донела општеважећу одлуку ο датуму празновања Васкрса: Васкрс се слави у
прву недељу после првог пуног месеца који дође после пролећне равнодневице, и
после јеврејске Пасхе. Иако је одлука ο празновању Васкрса донета 325. године,
тек је 526. године успостављена равнотежа између Истока и Запада у погледу
датума празновања Васкрса.
Код хришћана је обичај да се за Васкрс спремају обојена и
шарена јаја, на којима се цртају хришћанска обележја и исписује поздрав:
„Христос васкрсе!“ По предању, овај обичај потиче из времена Христовог
Васкрсења и Вазнесења. Наиме, следбеница Исуса Христа Mapиja Магдалена дошла
је, после Христовог Вазнесења, у Рим ради проповедања Јеванђеља. И када је
изашла пред цара Тиберија, поздравила га је речима: „Христос васкрсе!“ и
пружила му на дар офарбано јаје, а по угледу на њу, Хришћани су продужили
праксу бојења и шарања јаја.
Васкршњим јајетом жели се представити очигледност Васкрсења
и како из мртвила постаје живот. Јер, јаје је само по себи мртва ствар, али под
утицајем топлоте, кад се стави под кокош, развије се у њему живот и излеже се
живо пиле, које својом снагом развали свој гроб – љуску, и изађе на свет – као
што је и Исус Христос оживео и из гроба устао. Црвена боја је боја радости,
због тог радосног догађаја, и символизује Божанску природу Христову; то је боја
Божанске љубави. Обичај је да се васкршња јаја шарају на Велику суботу. Постоје
бројни локални обичаји везани за украшавање (шарање) васкршњих јаја. У воду у
којој се кувају јаја ставља се и освећена водица.
#васкрс, #васкрсење, #vaskrs, #vaskrsenje,
Нема коментара:
Постави коментар