Жеља за претераном хвалом и славом својствена је скоро свим
људима без изузетка. Ова жеља представља покретачку силу у многим догађајима
који се дешавају око нас. Људи које покреће жеља за славом, високим положајем и
претераном хвалом не спавају ноћима, целог живота се труде и боре да заузму
неко истакнуто место у друштву, у породици, међу својим ближњима, у свом
народу. Теже ка томе да буду окружени почастима и славом, да тетоше своју
таштину и да поседују изузетну власт. То покреће многе од нас, чак и кад то
кријемо врло лепим изговорима.
Стремљење ка наградама, звањима и положају јесте прави разлог који приморава човека да чини огромне напоре. Али поред тога жеља за славом и претераном хвалом често наводи људе на страшне злочине. Они се боре међу собом, пишу пријаве и чине једни другима разноразне пакости. Такозвана конкурентска борба се одвија у различитим установама, предузећима, структурама власти и у Цркви, само с једним циљем – да се не дозволи да ближњи заузме изузетан положај, да се оклевета и да сам човек дође на његово место. Жеља за славом и влашћу приморава човека да чини овако одвратне ствари.
Jeромонах Игнатиjе (Шестаков)
Са руског Марина Тодић
Извор: Православие.ру
Стремљење ка наградама, звањима и положају јесте прави разлог који приморава човека да чини огромне напоре. Али поред тога жеља за славом и претераном хвалом често наводи људе на страшне злочине. Они се боре међу собом, пишу пријаве и чине једни другима разноразне пакости. Такозвана конкурентска борба се одвија у различитим установама, предузећима, структурама власти и у Цркви, само с једним циљем – да се не дозволи да ближњи заузме изузетан положај, да се оклевета и да сам човек дође на његово место. Жеља за славом и влашћу приморава човека да чини овако одвратне ствари.
Данашњи одломак из Јеванђеља нам говори о томе да су ову
жељу испољавали чак и апостоли. Јеванђелиста Марко говори о томе како је Господ
ишао са Својим ученицима у Јерусалим и пришла су му двојица, синови Зеведејеви,
Јаков и Јован. Ови апостоли су били једни од најближих Христу, сведоци
Преображења Господњег, браћа, коју су други називали „синови Грома“. Пришли су
Христу одвојено од других и замолили Га за нешто. Он их је упитао: „Шта желите?“
Рекли су Му: „Господе, дозволи нам да у слави Твојој седнемо с Твоје десне и
леве стране (један здесна, други слева)“ (в.: Мк. 10, 35-37). А Јеванђелиста
Матеј додаје да је и њихова мајка молила Христа за то (в.: Мт. 20, 20).
Господ као милостив и милосрдан Отац и Учитељ говори
неразумним ученицима да не знају шта траже и пита их да ли су, да би добили ову
славу, спремни да пију чашу коју ће Он пити и да се крсте крштењем којим ће се
Он крстити. Они, наравно, пристају и Он им обећава да ће се све то десити;
испиће ову чашу и примиће ово крштење, али не зависи од Њега да ли ће сести с
Његове десне стране (в.: Мк. 10, 38-40).
Други апостоли негодују, као што људи често негодују кад
виде овакво испољавање туђе жеље за влашћу и славом; наизглед, негодују праведно,
али често само зато што мисле: „А зашто не ми? Зар смо ми недостојни такве
славе и положаја?“
Господ их позива и даје им изванредну лекцију о томе како
треба да поступају Његови истински ученици. Видимо: то што човек тежи ка слави
и истакнутом положају често већ само по себи уноси немир у људске животе. Пре
тога у Јеванђељу не наилазимо на то да су се апостоли међу собом свађали, да су
спорили, завидели једни другима или испољавали неко супарништво. И жеља ове
двојице браће доводи до тога да изабрани ученици већ почињу да се свађају, да
завиде једни другима и да једни друге осуђују. Господ их позива и каже им да у
овом свету владари владају и велможе управљају, али међу истинским Христовим
ученицима не треба да буде тако, све треба да буде другачије.
Али међу вама да не буде тако; него који хоће да буде међу
вама велики, нека вам служи: и који хоће међу вама да буде први, нека буде
свима слуга (Мк. 10, 43–44).
Ево на шта нас Господ позива и шта говори сваком од нас,
које покреће таштина. Истинска слава и сила је у служењу ближњима. Лично
Божански Учитељ, Син Божији, даје најузвишенији пример који нико од нас не може
да достигне.
Јер Син Човечији није дошао да Му служе, него да служи, и
даде живот Свој у откуп за многе (Мк. 10, 45).
Он је дошао да пострада ради нас, дошао је да прими за нас
срамоћење, пљување и распеће, а не да постане цар и велможа и да управља овим
светом.
Господ у овом свету апсолутно ништа није стекао. Није имао
било какву имовину, живео је на разним местима, у кућама људи који су Га
примали. Ништа није имао у овом свету, а ми који све имамо и који робујемо овом
имању, још желимо да нас неко хвали, боримо се за то и у тој борби газимо
ближње и гурамо их. Каква језива опијеност и слепило, који су се делимично
дотакли и божанских ученика. Али главно је то што заборављамо на то да – да
бисмо постали прави Христови ученици, треба да испијемо чашу страдања заједно
са Христом и да претрпимо распеће за Христа.
Овај свет захтева од нас да се клањамо идолима, страстима; и
борба против тога није некаква лагодна и весела шетња. То нису само чуда,
милост и успех за које молимо Господа у својим молитвама, већ је то и страдање,
и подвиг, и труд. Царство Божије наслеђују само подвижници.
Ево како је диван пример за све људе који теже ка слави, ка
специјалном положају, за људе у чијој власти се налазе читави народи; сви ми
морамо имати на уму да смо у овом свету само слуге Божије, слуге наших ближњих,
а наш специјалан положај или слава треба да послуже прослављању Бога,
прослављању Христа, Господа нашег.
Амин.
Jeромонах Игнатиjе (Шестаков)
Са руског Марина Тодић
Извор: Православие.ру
Нема коментара:
Постави коментар