11111111111111

Претражи овај блог

уторак, 24. децембар 2013.

Др Горан Ж. Комар: Једна је црква

Матица црква све Српске православне цркве је Пећка патријаршија. Апсолутно сви покушаји обраћања православних Срба од обале Јадрана до угарских предјела тежили су кидању веза православних епископија са матицом црквом и главом цркве, од организованих настојања Трогиранина Франческа де Леонардиса ка патријарху Пајсију, а путем Цетињске митрополије, или касније надбискупа Андрије Змајевића путем манастира Милешева.

Пружам овдје, дакако, само неке примјере. Ја не видим да се било шта у стратегији тих агресивних наступа до данас промијенило. Није овдје у Црној Гори питање да ли би политичка власт подржала оснивање Црногорске православне цркве или не, већ је питање налажења и инсталирања одговарајуће особе на челу православља у Црној Гори која би носила реални утицај и ауторитет. Када је бечки двор кренуо у акцију систематичног привођења далматинских и бокешких Срба унији између 1816. и 1820. године, остварена је преписка са Президијумом намјесништва у Задру у којој се сугерише чак и одстрањивање са трона епископа Венедикта Краљевића, како би се инсталирала снажна личност која може „изнутра“, из структурног устроја цркве, остварити одлучујући корак.
Таква је ситуација видљива и данас у Црној Гори. Режим дјелује политички, упућујући позиве на учешће Срба у власти, сугеришући тако најширој публици спремност уградње етничких Срба у структуре власти, а заправо, позивајући на формирање или реинсталирање политичких савеза са политичким представницима парламентарних партија, а не никако са српским народом. Режим у Црној Гори је најприје дужан да каже о народном расколу који је произведен у периоду од 1997. до 2006. године, јер постоји једно темељно питање: да ли су протагонисти револуције 1997/2006. код својих планова рачунали са убједљивом већином приврженика дисконтинуитета државно-политичког, културног и црквеног, већином која би обезбиједила стабилност новој државној творевини, или су рачунали с другачијим односом снага?

Српски народ у Црној Гори може гледати ка консолидацији прилика у Црној Гори само кроз процесе демократизације овог простора, а такви процеси не зависе од сондажа контролних тијела Европске уније, већ искључиво од темељног процеса културно-образовног фундирања простора Црне Горе у традицијском, дакле свевременом, модерном обрасцу. Управо у том сегменту нови револуционарни шпиц је замахнуо најдубље?

Данас, истовремено са политичким порукама власти у Београду и лидера Демократске партије социјалиста, под видом консолидације, политичка елита позива на стварање једне православне цркве у Црној Гори. Црква у Црној Гори је, међутим, већ једна. Та је црква света јерусалимска и константинопољска православна црква од Истока, оличена у матици Пећкој патријаршији и њезиним светим епархијама, међу којима истакнуто мјесто припада Митрополији црногорско-приморској. Њезина жртва у 20. вијеку огледа се и у рушењу гроба њезиног Митрополита и одузимању живота њеном Митрополиту и у утамањивању виталних ефектива српског народа у Црној Гори.

Аутор ових редака сматра да једна од најкрупнијих тековина хришћанске цивилизације лежи у принципу одвојености Цркве од Државе. Што потпуније, то боље. Његово скромно мишљење је да пут раздвајања од Цетињске митрополије, а тај је пут заправо представљао и представља раздвајање од Пећке патријаршије, потврђује то недавна изјава у Будви, сасвим одржив и политички продуктиван за власт у Црној Гори. Вјерујем да је, супротно таквоме схватању статуса и положаја православља у Црној Гори (износио сам такво увјерење и прије петнаест година), најповољнија траса кретања васељенске Православне цркве у што потпунијем обједињавању помјесних православних цркава, укључујући и могуће видове административног јединства. Само на тај начин свеукупна Православна црква може одговорити изазовима и ризицима са којима се свијет сусреће.

Било би добро када би и у Црној Гори, поред протоколарних, видјели и квалитетније напоре на сусретању двају традиционалних цркава (као што виђамо у релацији Дубровачка бискупија – Епархија захумско-херцеговачка), а таква сусретања неминовно би водила и сусретањима народа који припадају овим црквама. Вјерујем да су римокатоличке бискупије у Црној Гори историјски дужне да учине први корак, јер тако казује историјеко насљеђе оличено у архивима вјечног града.

Др Горан Ж. Комар

Фото:www.pecat.co.rs

Извор: Дан

Нема коментара:

Постави коментар