1. Св. Мартин исповедник, папа Римски.
Постао папом 5 јула 649 год. баш у време јаросне распре православних с
јеретицима монотелитима (јединовољницима). Цароваше тада Констанс II,
унук Ираклијев, а патријарх цариградски беше Павле. Да би успоставио мир
у цркви сам цар написа књижицу Типос, која би веома по вољи јеретика.
Папа Мартин сазва сабор од 105 епископа, на коме се осуди ова књижица
царева. У исто време написа папа писмо патријарху Павлу молећи га да се
држи чисте вере православне и да цара саветује, да се окане јеретичких
мудровања. То писмо ражљути и патријарха и цара. И цар посла некога
војводу Олимпија у Рим, да доведе папу везана у Цариград. Војвода се не
дрзну везати папу, али наговори једног војника, да га мачем убије у
цркви. Но када војник уђе у цркву с мачем скривеним, на једанпут ослепи.
Тако Промислом Божјим Мартин избеже смрт. У то време нападаху Сарацени
на Сицилију, и војвода Олимпије оде у Сицилију, где и умре. Тада
сплетком патријархајеретика Павла цар посла другог војводу, Теодора, да
веже и доведе папу под оптужбом, да он, папа, стоји у дослуху са
Сараценима, и да не штује Пречисту Богоматер. Када војвода стиже у Рим и
прочита оптужбу против папе, овај одговори, да је то клевета, да он
нема никакве заједнице са Сараценима, противницима Хришћанства, „а
пречисту Богоматер ако ко не штује и не исповеда и њој се не клања, да
буде проклет и овога и онога века". Но то не измени одлуку војводину.
Папа би везан и доведен у Цариград, где болан преболан лежаше дуго у
тамници, мучен тескобом и глађу, док најзад не би осуђен на прогонство у
Херсон, где поживе 2 године и сконча предав душу своју Господу, ради
кога је много пострадао, 655 год. На две године пре њега умре окајани
Павле. И кад га цар посети пред смрт, он окрете главу дувару и плакаше
исповедајући да је много грешио против папе Мартина, и молећи цара да
Мартина ослободи. |
|
2. Св. муч. Антоније, Јован и Евстатије.
Сва тројица беху најпре незнабошци и поклоници огња. Беху слуге на
двору кнеза Литовског Олгарда у Вилни. Раније се именоваху: Круглец,
Кумец и Нежило. Сва тројица крштени од свештеника Нестора. Сва тројица
обешени, један за другим, на једном истом дубу, 1347 год. Тај дуб
хришћани посеку и саграде цркву у славу Свете Тројице, у коју положе
чесне мошти мученика, а на пању од дуба направе часну трпезу. Мошти
њихове су у Вилни. |
|
3. Св. муч. Ардалион Глумац.
Био је најпре глумац комедијант. Ради увесељења народа он је најрадије
играо улогу мученика за веру исмејавајући хришћане на све могуће начине.
Но када наста гоњење хришћана у време Максимијана, његов дух се потпуно
промени. Он пред народом викну велегласно, да је он хришћанин, и да се
не шали. Због тога би Ардалион суђен, и пострада за Христа, и умре
привезан на усијану гвоздену лесу, одигравши тако праву и чесну улогу
мученика. |
|
|
|
Свети Мартин папа пред Сенатом збори:
— Нека ми се тело скрши и сагори,
И најљуће муке радосно поднећу;
Но праве се вере ја одрећи не ћу.
Спаситељ је благи Бог и Човек био,
Два јестества разна с две воље носио,
Но оба јестества у једној личности,
И обадве воље у једној светлости.
Такву су нам веру сви Оци предали,
За такву су веру многи пострадали.
Нек пострадам и ја, од свих јевтинији,
Слуга свог Господа, од свих најгрешнији! —
Тако Мартин веру исповеди свима
И истину рече пред јеретицима.
О што човек вреди, кад се Бога боји:
Над људима малим к'о планина стоји! |
|
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
„Монаху приличи љубити Бога као син, и
бојати Га се као роб", вели св. Евагрије. Наравно, то приличи и сваком
хришћанину, ма он и не био монах. Велика је уметност сјединити љубав
према Богу и страх од Бога. И многи други Свети Оци кад год говоре о
љубави истовремено напомињу и страх, и обратно. Св. Златоуст у својој
беседи „о савршеној љубави" говори у исто време о казни и пакленим
мукама. Зашто? За то што и велика човечја љубав према Богу без страха
неосетно прелази у гордост; а велики страх опет без љубави одводи
очајању. |
|
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам васкрслог Господа Исуса, и то:
1. како се јави ученицима на обали језера и ослови их: дјецо!
2. како им опет напуни мреже рибом, и они Га познаше, но не смедоше питати: ко си ти? |
|
БЕСЕДА |
|
о личном опиту свију апостола
Што чусмо, што видјесмо очима
својима, што расмотрисмо и руке
наше опипаше... то јављамо вама (I Јов. 1).
Ето каква је апостолска проповед! Апостоли не говоре као светски
мудраци, нити као философи, а најмање као теоретичари, који стварају
претпоставке о нечем, да би нешто пронашли. Они говоре о стварима, које
они нису тражили, но које су њих неочекивано окружиле, о факту, кога
нису они нашли него који је њих, тако рећи, изненадно нашао и спопао.
Они се нису бавили духовним истраживањима, нити су изучавали
психологију, нити су се још мање занимали спиритизмом. Њихово занимање
био је риболов — једно скроз чувствено, телесно занимање. И кад су
ловили рибу њима се јавио Богочовек и опрезно и лагано почео уводити их у
једно ново занимање, у службу Себи. Они Му нису одмах поверовали, него
су још опрезније и лаганије, са страхом и недоумицом и многим колебањем,
прилазили к Њему и распознавали Њега. Док нису много пута видели очима
својим, и док нису много пута расмотрили и рукама опипали. Њихов
доживљени факт је надприродан, но њихов метод распознавања тога факта
скроз је чувствен и позитивно-научан. Ниједан модеран научник не би се
могао послужити позитивнијим методом у упознавању Христа. Апостоли су
видели не једно чудо него многобројна чудеса; они су чули не једну поуку
него толико поука, колико се не би могло написати у многе књиге; они су
гледали васкрслог Господа пуних 40 дана, с Њим ходали, с Њим
разговарали, с Њим јели, Њега додиривали. Речју: они су лично и из прве
руке имали хиљаде чудесних факата, којима су сазнали и утврдили један
крупан факт, на име: да је Христос Богочовек, Син Бога Живога,
човекољубиви Спаситељ људи и свесилни Судија живих и мртвих.
О Господе васкрсли, утврди нас у вери и ревности Твојих светих апостола. Теби слава и хвала вавек. Амин. |
Нема коментара:
Постави коментар