За вријеме бденија у Цетињском манастиру, док је ђак другог
разреда богословије читао шестопсалмије, у припрату цркве је ушао сиједи,
проћелави човјек у раним педесетим годинама. Био је то
један од оних људи код
којих, при сусрету са њима, одмах осјетите немир и гњев, који су се зацарили у
њиховим срцима. Чим је угледао икону Св.Сергија Радоњешког, одмах је кренуо
према њој. На икони је Св.Сергије представљен као сиједи човјек у тамној
одежди, који у својим рукама држи свитак са записаним ријечима на њему. Управо
је у тим ријечима човјек покушао да препозна какву политичку поруку од стране
“окупаторске цркве”. Међутим, на свитку се налази натпис који нас позива на
љубав нелицемјерну, чистоту душе и тијела и страх Божији. Како га поменути
натпис није задовољио, човјек је стао поред велике иконе Рођења Пресвете Богородице.
Само Господ зна какве је све асоцијације у његовој глави изазвала представа Св.
Јоакима и Ане, Пресвете Дјеве у колијевци, те златна и црвена боја на
икони! Углавном, док је икону загледао, све вријеме је у невјерици климао
главом, нервозно гестикулирао и изговарао неке полу-разумљиве ријечи. Након
тога је стао код врата од брода цркве и пажљиво ослушкивао шта то свештеници у
олтару изговарају. Међутим, свештеник и ђакон, баш као и ђаци за пјевницом,
цијелу службу су појали и читали на њему неразумљивом – црквенословенском
језику. То га је навело да одустане од праћења службе. У једном моменту као да
је помислио да његов долазак у манастир и неће бити довољно занимљив за
препричавање пред политичким истомишљеницима, ако се бар не посвађа са неким у
мантији. Пажљиво се осврнуо око себе и угледавши ме у углу припрате брзим
корацима је кренуо ка мени. Међутим, када се сусрео са мојим мирним погледом
који је одавао одсуство сваке жеље за расправљањем на политичке теме, у једном
моменту је застао, нагло се окренуо и изашао из цркве, снажно залупивши вратима
за собом!
Касније, док сам слушао појање псалма “На ријеках Вавилонских”, размишљао сам о томе како је велика јеванђељска прича о блудном сину који је продао своје имање и живио раскалашно у земљи туђој, све до момента док није потрошио сав свој иметак. Након тога се покајао и вратио у дом очев. Међутим, покајање је све тежи подвиг у времену и друштву у којима царују немир, незадовољство и гнијев. Комформистичка цивилизација нас је убиједила да је једини исправни живот – онај у изобиљу и угађању сопственим хировима. У таквом свијету, човјек све мање размишља о дјелима и поступцима које чини према ближњима својим, па самим тим се и не каје за своје лоше поступке.
Међутим, за вријеме појања Великог славословља, у којем су се сви ђачки и монашки гласови слили у један, сјетио сам се да је Господ у свим епохама налазио начина да допре до срца људи, нерјетко и оних код којих би се то и најмање очекивало. Зато се помолимо да Божија љубав и милост пробуде душу и оног човјека, са почетка приче, у чијем се срцу немир зацарио…
Извор: Митрополија црногорско-приморска
#немир, #ђаконПавлеЉешковић, #nemir, #djakonPavleLjeskovic,
Нема коментара:
Постави коментар