Велика недеља Ова
недеља се зове још и Страсна седмица, у којој се слави успомена на издају,
хватање (хапшење) и страдање Господа Исуса Христа. Ове седмице се у нашим
храмовима врше
посебна богослужења, и пожељно је да верници у њима редовно учествују. У овој недељи су најважнији празници – Велики четвртак и Велики петак. На Велики четвртак служи се литургија светог Василија Великог, и тога дана је Господ установио свету тајну причешћа, зато је добро тога дана примити причешће. На тај дан увече, читају се дванаест јеванђеља о страдању Христовом, и док се читају јеванђеља народ у цркви клечи.
посебна богослужења, и пожељно је да верници у њима редовно учествују. У овој недељи су најважнији празници – Велики четвртак и Велики петак. На Велики четвртак служи се литургија светог Василија Великог, и тога дана је Господ установио свету тајну причешћа, зато је добро тога дана примити причешће. На тај дан увече, читају се дванаест јеванђеља о страдању Христовом, и док се читају јеванђеља народ у цркви клечи.
На Велики петак,
када се слави успомена на Христово распеће, у нашим храмовима, поподне износи
се плаштаница (платно на коме је приказано полагање Христово у гроб), коју
верници целивају све до Васкрса. Плаштаница се поставља на посебно украшен сто
(гроб Христов), испред олтара. У неким нашим крајевима, обичај је да се верници
после целивања плаштанице, провлаче испод стола на који је положена плаштаница.
По народном веровању приликом провлачења, треба се помолити Богу и помислити
неку лепу жељу, и та жеља ће бити испуњена
Ове недеље црква заповеда најстрожи пост без рибе и уља. На
Велики петак пожељно је ништа не јести.
Васкрс Васкрс је
највећи хришћански празник. Тога дана је Господ Исус Христос васкрсао из
мртвих, победио смрт и свима људима од Адама и Еве до последњег човека на земљи
даровао вечни живот. Због значаја овога празника, свака недеља у току године
посвећена је Васкрсу и свака недеља је мали Васкрс. Васкрс спада у покретне
празнике, и празнује се после јеврејске Пасхе, у прву недељу после пуног месеца
који пада на сам дан пролећне равнодневнице, или непосредно после ње, никада
пак не пре те равнодневнице. Најраније може да падне 4. априла, а најкасније 8.
маја по новом календару.
За Васкрс су, такође, везани лепи обичаји у нашем народу. У
целом хришћанском свету, па и код нас Срба, за овај празник је везан обичај
даривања јајима.
Јаје је символ обнављања природе и живота. И као што бадњак
горећи на огњишту даје посебну чар божићној ноћи, тако исто васкршње црвено
јаје значи радост и за оне који га дају и који га примају.
Фарбање васкршњих
јаја Један од најлепших и најрадоснијих српских обичаја, који се није
искоренио, чак ни у градовима, јесте фарбање јаја за Васкрс. Вредна домаћица,
по устаљеној традицији, васкршња јаја боји (фарба) на Велики петак, у дан када
се, иначе, ништа друго не ради, већ су све наше мисли упућене на страшни
догађај Христовог невиног страдања и понижења, од људи, на Голготи и
Јерусалиму.
Како се фарбају јаја? Домаћица се најпре прекрсти и помоли
Богу, затим у суд са водом, у коме ће кувати и фарбати јаја, додаје мало
освећене водице – васкршње или богојављенске. На шпорету ври вода са бојом
(варзилом), домаћица у њега спушта јаја, пазећи да равномерно буду обојена, а
деца обигравају око матере, и броје свеже офарбана јаја, чији број расте
свакога часа. Прво обојено јаје, оставља се на страну до идућег Васкрса и зове
„чуваркућа“.
Пре фарбања јаја се могу „шарати“. Наиме, са растопљеним
воском и пером за писање, или нечим сличним, на јаје се наноси топљени восак.
Најпре се перо загреје на пламену свеће, па се онако вруће умаче у восак, а
потом се воском по јајету пише и црта. Пошто восак не прима боју, после,
приликом фарбања, на јајету остају беле нацртане фигурице и слова. На јајету се
обично пише X. В. и В. В. (Христос Васкрсе и Ваистину Васкрсе), цртају крстићи,
цветићи и друге лепе фигурице. У новије време, израђују се специјалне налепнице
од папира или пластике и оне се могу лепити на јаја.
Символика фарбање јаја врши се у спомен на догађај када је
света Марија Магдалина Мироносица (то је она девојка, која је са Пресветом
Богородицом, непрекидно била уз Христа у току његовог голготског страдања, и
којој се Христос првој јавио по васкрсењу), путовала у Рим да проповеда Јеванђеље,
и посетила цара Тиберија. Тада му је, у знак пажње, као новогодишњи поклон,
предала црвено јаје, и поздравила га речима: „Христос Васкрсе“. Црвена боја
символише Спаситељеву, невино проливену крв на Голготи, али је црвена боја
истовремено и боја васкрсења. Јер васкрсења нема без страдања и смрти. То је,
дакле, првенствено боја хришћана и цркве, без обзира што су неки појединци и
покрети кроз историју покушавали да ову боју присвоје и компромитују.
Васкршње славље
Када сване дан Васкрсења Христова, са свих торњева православних храмова, дуго,
звоне сва звона, и јављају долазак великог празника. Домаћин са својом чељади
одлази у цркву на свету васкршњу службу. После службе, народ се међусобно
поздравља речима: „Христос Васкрсе!“ и „Ваистину Васкрсе!“ Тај поздрав траје
све до Спасовдана.
Кад се дође из цркве кући, сви се укућани међусобно
поздрављају васкршњим поздравом и љубе. Домаћин онда пали свећу, узима
кадионицу и тамјан, окади све укућане који стоје на молитви, предаје неком
млађем кадионицу и овај кади целу кућу. Уколико се не уме да отпева васкршњи
тропар, наглас се чита „Оче наш“ и друге молитве које се знају напамет, или се
читају из молитвеника. После заједничке молитве, поново, једни другима
честитају Васкрс и седају за свечано постављену трпезу.
Туцање јајима На
столу стоји украшена чинија са офарбаним јајима. Домаћин први узима једно јaјe,
a за њим сви укућани. Тад настане весеље и такмичење чије је јаје најјаче. То
представља велику радост за децу. Приликом туцања изговара се, такође, –
„Христос Васкрсе“ и „Ваистину Васкрсе“. На Васкрс се прво једе кувано васкршње
јаје, а онда остало јело.
Тога дана, ако гост дође у кућу, прво се дарива фарбаним
јајетом, па се онда послужује осталим понудама.
У неким нашим крајевима, сачуван је дирљив обичај, да се
фарбана васкршња јаја носе на гробове преминулих предака. То сведочи о народној
вери, да су сви људи пред Богом живи, и да умрли наши преци треба да осете
васкршњу радост и славље.
Извор: Светосавље
Нема коментара:
Постави коментар