11111111111111

Претражи овај блог

субота, 10. септембар 2022.

СИЛА МОЛИТВЕ: СТАРАЦ ПАЈСИЈЕ (СВЕТОГОРАЦ)


СИЛА МОЛИТВЕ: СТАРАЦ ПАЈСИЈЕ (СВЕТОГОРАЦ)
Господе Исусе Христе,
Сине Божији, помилуј ме

- Срарче, како да говорим Исусову молитву?

Најбоље да је изговараш целу: Господе Исусе Христе, Сине Божији, помилуј ме, јер она садржи сву догму /неше/ вере! Ако ти је тешко да је изговараш целу, говори: Господе Исусе Христе, помилуј ме.
- Старче, прочитала сам да молитва треба да се упућује свима трима Лицима Свете Тојице? Али за се са „Госоде Исусе Христе“ ми не обраћамо само Христу?
Није ли Христа, то јест Сина, послао Отац у свет, да свет спасе? Зар се није Христос жртвовао и распео ради нас? Неће ли Христос судити свету? Христу ћемо се дакле обраћати, јер је у Њему Бог засновао спасење света.
- Да ли је исправно, Старче, да уместо да говоримо Господе Исусе Христе, Сине Божији, помилуј ме, кажем: „Господе Исусе Христе, просвети ме“, или „опрости ми“, или „заштити ме“­?
Боље да говориш молитву онакву какава јесте „Помилуј ме“ садржи све у себи: оно значи и „спаси“, и „просвети“, односи се и на телесне потребе и на ослобођење од страсти,и остало. Међутим, ако у неком моменту осетиш потребу да кажеш: „Господе Исусе Христе, просвети ме“, или „опрости ми“, можеш то да учиниш.
- Старче, да ли после „помилуј ме“ треба увек да говорим „грешну“­?
У почетку можеш то неколико пута да говориш, а касније нема потребе; довољно је да имаш осећај своје грешности.
- Старче, мени је лакше да се молим на бројаници Богородици или Светима, него да говорим Исусову молитву. Да ли је припродно да се то дешава?
Једно је једно, друго је друго. Молитва Исусова има други смисао; њоме човек остварује везу са Христом, сједињује свој ум са Богом. Али, потрено је да ум буде у молитви; то је тајна. Када окрећемо много бројаница једном или другом Светитељу, и то је добро, али не помаже у непрестаној молитви. Стекни навику да више говориш молитву Исусову, не би ли се ум непрестано усмеравао ка „Господе Исусе Христе“. Тако ћеш се природно налазити у непрестаном молитви, која се по навици усредсређује на Господе Исусе Христе, Сине Божији, помилуј ме, што треба да говоримо „свим срцем, свом душом и свим умом“. Друго је када желимо да умолимо једног Светитеља да посредује, да помогне у неком проблему. То говорим из свог личног искуства, како мени помаже; не знам да ли је од помоћи и другима. Суштина је у томе да се окренемо молитви, да се присјединимо Богу. Само то има вредност, јер је човек у сродству са Духом Божијим , и духом се сједињује са Богом на један свештен начин, кроз молитву. Понављамо, дакле, много пута најслађе име Христово, не зато што Христос не чује када Га призивао једанпут, већ да бисмо свој ум сјединили са Њим. Зато што је Христос за нас - све, и у Њему је наш крај.

Молитва: страшно оружје
против ђавола

- Сраче, осећам се неспособном да се супроставим било каквим искушењима и тешкоћама.
Зар не говориш молитву? Као што бродови који су у опасности шаљу S.O.S. сигнал, тако и ти непрекино да говориш: Господе Исусе христе, Сине Божији, помилуј ме, и добићеш помоћ.
Једном приликом, мене би  исушење стровалило у провалију да нисам говорио молитву; молитва ме је спасила. Када сам био у манастиру Соми, једне вечери пошао сам у пећину која се налазила на једном опасном и стрмом месту. Била је веома мала; могао сам да се сместим у њу само седећи. Поређао сам неколико каменова са спољње стрене отвора пећине, јер је доле био бездан. Целе ноћи говорио сам молитву. Негде у зору, усред мукле тишине, најдном зачух једно језиво кукурику, и снажно лупање крилима тик поред мене. Пренух се. „Господе Исусе Христе!“, узвикнуо сам и излетео напоље. Мало је фалило да се не сурвам у провалију. Али одмах сам схватио да је у питању било искушење, и продужиио сам да се молим, мада ми је све зујало у ушима од буке.
- Старче када неко само устима говори молитву, а да ум притом не учествује, да ли то помаже?
Помаже и то. Додуше, не одгони непријатеља, али пуцњима које на њега испаљује блокира га тамо где се налази.
Молитва има велику силу; она је страшно оружије против ђавола. То је као да испаљујеш на ђавола духовне метке, и он не може да се приближи. Једанпут је неки искушеик, (реч је о самом старцу Пајсију) који је живео у скиту Свете Ане, говорио молитву, а ђаво му се изругавао и правио му непрестано ммммм... Касније је зачуо ђавола како виче: „У Бакином скиту (мисли на скит св. Ане) калуђери ми нису допуштали да се приближим.“
- Старче када имам зле или хулне помисли, и покушавам да говорим молитву, можда тиме изазивам гнев Божији?
Не. Ђаволак по својој злоби сеје лукаве помисли, али ти то искористи за обделавање непрекидне молитве. Реци му: 0ёБаш добро да си ми донео ове помисли, јер сам заборавила на Бога“, и говори молитву. Када ђаво види да ти чини добро, сам ће се повући, јер му није у интересу да постаје узрочником твоје молитве. Када он одступи и више те не искушава, значи да си већ стекла непрестану молитву.
Ђаво увек, и не хотећи то, на крају чини велико доброчинство; због тога га Бог и трпи. У време док сам боравио у Ивиронском Скиту, једне ноћи дошли су ђаволци да ме убију једном каменом плочом! Тог  поподнева пролазио је из правца Келије неки напаћен човек. Дао сам му сав новац који сам имао, и он је отишао. Ноћу зачух како куцају на врата. Паде ми на памет да је онај човек помислио да имам још новца, па је дошао поново. „Ко је?“ повиках. Ништа. Чијем потом куцање на другим вратима. Упали једну свећу, да баци мало светлости. „Ко је“, поново викнух. Ништа. Убрзо зачух лупњаву горе на тавану. „Е, сад смо се разумели!“, рекох. И запчне прави лом! Клекнуо сам и непрестано изговарао молитву. Кад одједном, сручи се одозго један комад камене плоче: Бам! Пукла је даска од таванице, и половина плоче избила је тачно изнад моје главе, са шиљком окренутим надоле. „Схватио сам“, рекох, „тако ћемо да терамо целе ноћи!“ И после смо имали бдење. Ја са својом молитвом, а ђаволци са својим лупањем одозго по крову... Лепа су то бдења била!
Молитва значи рт против ђаволка. Она ће ратовати фронтално, а ђаволак одбранбено. Ђаволци бивају разоружани само када се неко с њима бори са одважношћу пуном смиреноумља, а не са егоистичном смелошћу.
За очишћење срца
потребне су молитва и подвиг

- Старче, како се очишћује срце?
Смирењем, трпељивошћу, жртвом, некористољубљем, исповешћу, подвигом и пре свега молитвом очишћује се срце. Молитва елиминише сав отпад који у срцу постоји.
- Може ли Старче, само молитвом да се срце очисти?
Не, очишћење се не постиже само молитвом, ако уз то не постоји смирење и не врши се одговарајући подвиг. Ако се молиш, а не настојиш да се држиш и свега другог што сам навео, онда је то залудна труд. Или, акоиспуњаваш све то, а занемарујеш молитву, и опет ако испуњаваш све то, а занемарује молитву, опет - пропао труд. Подвизаваш се и у исто време се молиш, тражиш помоћ Божију кроз молитву, и тако се мало-помало очишћује срце. Подвиг и молитва иду заједно.
РАД НА МОЛИТВИ
Творење молитве шапатом или умом

- Старче, како је боље да говорим молитву? Наглас, шапатом, или умом?
Ако је изговараш наглас, уморићеш се и брзо ћеш клонути. Зато је говори некад шапатом, а некад умом. Молитва која се врши умом је боља, али пошто не могу сви људи непрекидн да је твојре умно, помаже да је неко изговара и полугласно, као неку врсту припреме. Можеш да почнеш да је говориш шапатом, и да наставиш умом, па после опет шапатом, па опет умом. Ради то наизменично, све док молитва не дође дотле да се врши само умом, то јест да постане умна, како се већ и зове - „умна молитва“. Тада се човек моли умом, а срце му трепери и радује се; обузима га божанска љубав, доживљава небеска стања.
- Ових дана, Старче, сваки пут када уђем у келију, ум почиње да ми лута и долазе ми хулне помисли. Зашто ми се то дешава?
Изгледа да си заборавила на молитву, и због тога је кушач монтирао своју сцену испред твоје келије. Покушај да током празног временакоје проводиш у келији говориш молитву шапатом, не би ли одагнала расејаност и помисли које ти подмеће непријатељ. Молитва изговарана шапатом много помаже за време непријатељских напада, јер је у том тренутку потребна пажња, како би се човек спасио од непријатељских бојних редова.
- Старче, када ми долазе зле или хулне помисли, да ли је корисно да се упуштам у борбу противречењем (борба протвречењем подразумева да неко оповргава лоше помисли, износећи њима супротне, добре помисли)?
Боље је да се против њих бориш молитвом него противречењем. Колко можеш, умно разговарај са Христом кроз умну молитву и не расправљај умом „ово“ илии „оно“. Обделавај молитву, која ће те пре свега ослободити лоших помисли, и на крају постати једно са твојим дисањем.

део из књиге: О МОЛИТВИ 

#ПајсијеСвeтогорац, #Пајсије, #СветиПајсијеСветогорац, #PajsijeSvetogorac, #Pajsije, #SvetiPajsijeSvetogorac, #Исусовамолитва, #Isusovamolitva,

Нема коментара:

Постави коментар