Свети еванђелист Марко беше пореклом Јеврејин, из племена
Левијева, ученик светог апостола Петра и његов љубљени син у Духу Светом. Свети
Петар га спомиње у својој посланици, говорећи: Поздравља вас црква с вама
избрана у Вавилону, и Марко син мој (1. Петр. 5, 13). Син не по телу него по
духу, рођен благовешћем и бањом светог крштења. Свети Марко беше уврштен у лик
светих Седамдесет апостола Христових. Најпре је пратио светог Петра, и био
постављен од њега за епископа. А кад је с њим био у Риму, он на молбу верних
написа Свето Еванђеље. Јер хришћани у Риму молише га да им напише оно што им је
са светим Петром усмено казивао о Господу Христу.
Он се одазва њиховој молби и
написа Свето Еванђеље, и прво га показа самом апостолу Петру. Свети Петар га
прочита и посведочи као истинито, и препоручи га свима да га читају и да верују
ономе што је написано у њему. Затим од светог апостола Петра би свети Марко
послат најпре у Аквилеју на проповед Божје речи. а потом у Египат. И тако у
Александрији свети Марко би и први проповедник Еванђеља и први епископ. Египат
сав беше притиснут густим мраком незнабоштва, и идолопоклонства, гатарства и
злоће. Но с помоћу Божјом свети Марко успе да посеје семе науке Христове по
Либији, Амоникији и Пентапољу, и да их просветли светлошћу свете вере и Христу
приведе.
Чудотворећи свуда, он црквама постави епископе, свештенике и
ђаконе, и многе људе научи тако врлинском животу, да су се и неверници томе
дивили и хвалу одавали. Достоверни црквени историчари, Јевсевије Кесаријски и
Никифор Ксантопул, бележе како знаменити јеврејски философ Филон, који се добро
упознао са светим Петром у Риму, пишући многе похвале о александријским и
уопште египатским хришћанима, које је свети Марко упутио, каже и ово: Ови
хришћани остављају привремена богатства и сва своја имања, и не желе да ишта
своје имају на земљи. И на ком год се месту они налазе, свуда имају за молитву
своје посебне и освећене храмове. У тим храмовима они побожно и чисто врше
своје тајне, не бавећи се у њима никаквим световним пословима. Они тамо само
читају Свете Књиге, и по свом обичају славе Бога појањем. Неки од њих напуштају
градове и, одбацивши све световне бриге, живе у пољима, у градовима, у
пустињама, чувајући себе од заједничког борављења с људима, јер знају да је
дружење с људима друкчијег живота сметња за врлину. У њих је уздржање и
умртвљење тела темељ, на коме зидају остала добра дела. Ниједан од њих не једе
пре сутона, нити пије; а неки тек четвртога дана узимају храну. Најискуснији
пак међу њима у тумачењу и разумевању Светог Писма, не могући да се засите том
духовном храном богоразмишљања у Божанском Писму, по читавих шест дана се и не
сете за телесну храну. Нико од њих не пије уопште вина, нити једе меса, нити
ишта од живих створова. За њих је наслада хлеб са сољу и водом. Има и
хришћанских жена које су навикле на такав живот. Много је њих већ остарелих у
девству. Чувајући добровољно и побожно чистоту тела, и учећи се оној мудрости,
освећују се не само срцем него и телом, и сматрају да је непристојно да
сладострашћу служи сасуд, уготовљен за примање мудрости, и да служи телесном
рађању оно лице, које жели нетрулежно и бесмртно семе Божје речи, од кога се
рађа плод који никада не умире. Тумачење Светог Писма они добијају од својих
најстаријих. У Светом Писму они траже духовни смисао и сакривене тајне, јер сматрају
да је само Свето Писмо као видљиво тело, а његов тајни смисао као невидљива
душа. Они рано устају на славословље Божје и молитву, на појање и слушање Божје
речи, посебно мушкарци, а посебно жене. Неки од њих проводе по седам недеља у
непрекидном пошћењу. Код њих је седми дан у великом поштовању. Припремајући се
за овај дан и остале своје празнике, они спавају на земљи. Божју службу врше
свештеници и ђакони; а над свима њима је старешина епископ (Цркв. Историја II,
17).
Тако пише Филон Јеврејин о ученицима светог Марка и о светим
обичајима Цркве Божје, првенствујуће у Духу Светом и у предањима апостолским.
Тако свети Марко многострадалним трудовима својим обради у Егапту виноград
Христов, имајући свој епископски престо у Александрији, где мученички сконча.
О страдању светог еванђелиста Марка блажени Симеон Метафраст
пише ово: У време када се свети апостоли разиђоше по свету ради проповеди
Еванђеља, свети Марко по Божјој вољи дође у Египат. А божанствени канони свете
апостолске Цркве назваше га еванђелистом, јер он беше први проповедник Еванђеља
Господа и Спаса нашег Исуса Христа у целом Египту, у Либији, Мармарикији,
Амоникији и Пентапољу. Сви житељи тих земаља беху необрезана срца и окорели
идолопоклоници, испуњени сваке нечистоте и служитељи нечистих духова. По свима
градовима, и селима, и раскршћима они подизаху идолишта и постављаху идоле; и у
њих беху чарања, гатања, враџбине, и сва демонска сила, коју Господ наш Исус
Христос разруши и уништи доласком Својим. Када божанствени еванђелист Марко проповедаше
небеско царство Христово у пентапољском граду Киринеји, он сатвори велика
чудеса: речју божанске благодати болесне исцељиваше, губаве очишћаваше, нечисте
и зле духове изгоњаше. Просвећени том апостолском проповеђу и чудотворством,
многи повероваше у Господа нашег Исуса Христа, поразбијаше своје идоле,
порушише идолишта, и крстише се у име Оца и Сина и Светога Ауха.
Тамо му би наређено Духом Светим да иде у Александрију и
сеје добро семе Божје речи. Као силан и сјајан подвижник, свети Марко се свесрдно
припреми да крене на тај подвиг. Пошто се опрости са братијом, он им рече:
Господ мој нареди ми да идем у град Александрију. Братија га испратише све до
лађе, и пошто једоше хлеб са њим, они га отпустише говорећи: Нека ти Господ
Исус Христос устроји добро путовање!
Отпловивши одатле, свети Марко стиже другог дана у
Александрију. Пошто се искрца из лађе, он дође у место звано Мендион. И кад уђе
на градску капију, њему се распаде сандала. Видевши то, апостол рече себи:
Заиста ми је овај пут срећан. И угледавши обућара који је крпио стару обућу,
даде му своју сандалу. Шијући сандалу обућар случајно прободе шилом своју леву
руку и, јаукнувши, призва Бога, као што то бива у таквим случајевима. Чувши име
Божје, апостол се обрадова духом, и рече у себи: Мој пут Господ учини срећним.
- А рана на руци обућаревој беше велика, и силна крв иђаше из ње. Свети Марко
пљуну на земљу, начини кал од пљувачке, и помаза обућареву рану, говорећи: У
име вечито живог Исуса Христа буди здрав! - И одмах се излечи рана, и рука постаде
здрава.
Кад обућар виде такву силу овога човека и дејство његових
речи, и кад по лицу познаде чисто и врлинско житије његово, рече му: Молим те,
човече Божји, хајде мојој кући и проведи дан код мене слуге твога, да заједно
хлеб једемо, пошто си ми указао ову милост. Апостолу то би мило, и одговори:
Господ нека да теби небески хлеб живота!
Обућар сав радостан, одведе апостола дому своме. А свети
Марко, ушавши у његов дом, рече: Нека благослов Господњи буде овде! Помолимо
се, брате, Богу! - И сатворише молитву заједно. По молитви седоше да једу, и
стадоше с љубављу разговарати међу собом. У разговору обућар упита светитеља:
Оче, ко си ти, и откуда твоја реч има толику силу? Свети Марко му одговори: Ја
сам слуга Господа Исуса Христа, Сина Божјег. Човек на то рече: Желео бих да
видим тог Сина Божјег. Свети Марко му одговори: Ја ћу ти Га показати.
И стаде му казивати Еванђеље Исуса Христа, и показивати из
Пророка што је о Господу нашем било претсказано. Обућар на то рече: Ја никад
нисам чуо за Свето Писмо о коме ти говориш, већ за Илијаду и Одисеју, и што
мудрују египатски младићи. - Свети Марко му онда изложи учење о Христу, и
доказиваше му да је мудрост овога света лудост пред Богом.
И верова обућар речима светога Марка, видећи његова знамења
и чудеса, и крсти се сав дом његов и велико мноштво житеља тога места. Име пак
обућару беше Аниан. А пошто из дана у дан растијаше и увећаваше се број верних,
чуше старешине града да је к њима дошао неки галилејанин и хули богове њихове,
и забрањује да им се приноси жртва. Стога тражаху да га убију; и прављаху
заседе, не би ли га како ухватили.
Сазнавши за ову заверу, свети Марко постави вернима за
епископа Аниана, и три презвитера: Малеона, Савина и Кердона, и седам ђакона, и
других једанаест клирика, да служе Цркви. А сам побеже одатле, и дође опет у
Пентапољ. И проведе у Пентапољу две године, где продужи утврђивати своје раније
дело. И постави у околним покрајинама и градовима епископе, презвитере и
клирике, па се поново врати у Александрију. И нађе да се братија умножила у
благодати и вери Господњој, па беху и цркву саградили у приморју, у месту
Вукула. И праведник се веома обрадова томе и, преклонивши колена, прослави
Бога. И проведе у тој цркви дуго време. А хришћани се умножаваху, и потсмеваху
се незнабошцима, и идоле њихове ружаху.
А кад незнабожни градоначелници дознадоше да је свети Марко
дошао у њихов град, и живи у њему, испунише се љубоморе и зависти пошто чуше да
он твори многа чудеса: исцељује болесне, глувима даје слух а слепима прозрење.
И стадоше га тражити, и не налазећи га они шкргутаху зубима, и по идолиштима
својим поганим и пировима идолопоклоничким они љутито викаху: Велику нам муку
задаје онај мађионичар и чаробњак!
Уто настаде пресветли празник Ускрс, дан Христова Васкрсења,
двадесет четвртог априла. У исти дан паде и нечестиви празник незнабожачког
поганог бога Сераписа. На Ускрс свети Марко служаше у цркви божанствену службу.
Огромна руља незнабожаца нападе изненада на цркву, ухватише светитеља, везаше
га чврсто око врата, и почеше вући по калдрми вичући: Повуцимо овог вола у
обор! А свети Марко благадараше Христа Бога говорећи: Благодарим Ти, Господе
Исусе Христе што си ме удостојио да страдам за име Твоје! - А вучен би светитељ
по земљи пуној оштрог камења, и из изранављеног тела његовог лијаше се крв
целим путем.
Кад паде вече, незнабожни идолопоклоници вргоше у тамницу
светог апостола, док се договоре којом смрћу да га уморе. А у поноћи, док врата
беху закључана и стражари спаваху пред њима, настаде велики земљотрес, јер
Анђео Господњи, сишавши с неба, косну се апостола говорећи: Слуго Божји Марко,
врховни међу светима у Египту, ето уписано је име твоје у књизи живота на
небесима, и увршћен си међу свете апостоле, и спомен твој на земљи неће се
заборавити никада, и ти ћеш ликовати с Вишњим Силама, Архангели ће примити на
небу дух твој, а мошти твоје биће сачуване на земљи.
Видевши ово виђење, свети Марко пружи к небу руке своје
говорећи: Благодарим Ти, Господе мој Исусе Христе, што ме ниси оставио него си
ме уврстио међу светитеље Своје. Молим Ти се, Господе, прими у миру душу моју,
и не лиши ме благодати Твоје! - Када он то изговори, Господ Исус Христос дође к
њему у оном обличју у ком је био са ученицима својим пре Крста и погребења, и
рече му: Мир теби, Марко, еванђелисте мој!
- Свети Марко му одговори: Мир и Теби, Господе мој Исусе
Христе! - И отиде Господ од њега.
Сутрадан дођоше к тамници мноштво грађана, извукоше
светитеља из тамнице, поново га конопцем везаше за врат, и опет га вукоше по
улицама са истом виком: Повуцимо вола у обор!
- А свети Марко вучен, благодарећи Бога и молећи се, рече: У
руке Твоје, Господе, предајем дух мој! - И рекавши то, предаде дух свој Богу. А
руља поганих незнабожаца, желећи да спали тело светитељево, наложи огањ. на
месту које потом би названо:Анђелско. И тог часа силом Господа нашег Исуса
Христа спусти се мркли мрак, јер сунце сакри своје зраке, и би страшна
грмљавина, и велики земљотрес, и киша са силним градом падаше све до вечера. И
народ побеже од страха, оставивши светитељево тело. Од кише пак угаси се огањ,
а од земљотреса срушише се многе зграде и побише многе. А неки од незнабожаца
дрзнуше се рећи да преблажени бог њихов Серапис посетом својом почини те
страхоте.
Побожни хришћани онда дођоше, спремише за укоп тело
светитељево, и однесоше на место, где су они творили своје молитве и
псалмопјенија, и сахранише чесно свете мошти на источној страни у каменој
гробници. И спомен његов вршаху ревносно и побожно, почитујући првог
александријског светитеља; и за њих ништа не беше чесније и скупоценије од
његових светих моштију.
Свети апостол и еванђелист и мученик Христов Марко сконча у
Египту, у граду Александрији, двадесет и петог априла, за Неронова царовања у
Риму, око 68 године, а за царовања међу нама Господа нашег Исуса Христа, коме
част, слава и моћ са Оцем и Светим Духом вавек, амин.
Нема коментара:
Постави коментар