Наша религија је религија над религијама,
богооткривена религија; права, истинита религија. Друге религије су
људске, празне, не познају величину Тројичнога Бога. Не знају да је циљ и
назначење нашега постојања да постанемо богови по благодати, да се
уподобимо Тројичноме Богу, да постанемо једно са Њим и међусобно. Ове
ствари друге религије не знају. Крајњи циљ наше религије јесте
остварење Христових речи:...Да буду једно. Тиме се довршава дело
Христово. Наша религија јесте љубав, ерос, одушевљење, света и
благодатна „лудост", чежња за Божанством. Све се то налази у нама.
Стицање свега тога захтев је наших душа.
Често ни труд, ни метаније или земни поклони, ни осењивање себе знаком крста не привлаче благодат Божју. Ту постоје одређене тајне. Најбитније јесте то да избегаваш форму, а држиш се суштине. Што год да чиниш, чини из љубави.
За многе људе, међутим, религија је борба,
агонија и немир. Зато многи сматрају „религиозне" људе за несрећнике
јер виде у каквој се мизерији налазе. А и јесте тако. Јер, ако човек не
схвати и не доживи дубину религије, онда религија постаје болест, и то
страшна болест, тако страшна да човек губи контролу над својим
поступцима и постаје безвољан и немоћан, испуњен агонијом и немиром,
тако да њиме руководи зли дух. Такав човек врши метаније, плаче, виче,
тобоже се смирава, а све то смирење је уствари сатанско дејство. Неки
такви људи доживљавају религију као неку врсту пакла. У цркви метанишу,
крсте се, говоре: „Ми смо грешни и недостојни", а чим изиђу из цркве,
почињу да псују и хуле на светињу ако их неко макар мало увреди.
Потпуно је очевидно да је на делу демон.
Хришћанска религија, у стварности, мења
човека и исцељује га. Но, главни предуслов да човек уочи и распозна
истину јесте смирење. Егоизам или самољубље помрачује човеков ум,
смућује га и одводи у заблуду, у јерес. Веома је важно за човека да
појми истину.
Некада, у давнини, људи су живели у
примитивном стању: нису имали ни куће ни било шта друго. Склањали су се у
пећине без прозора, а и улаз у пећину би затварали помоћу камења и
грања да не продире ветар. Нису схватали да напољу царује живот,
кисеоник. У пећини човек пропада, разбољева се, упропашћује се, док се
напољу оживотворава. Можеш ли да разумеш истину? Тада си на сунцу, на
светлости. Видиш сву величину Божјега света. У противном, затворен си у
мрачну пећину. Имамо светлост и таму. Шта је од тога двога боље? Шта
је боље: да си благ, смирен, спокојан, да у теби влада љубав, или да си
нервозан, мрзовољан, и да се са свима препиреш? Свакако, узвишенија је
љубав. Наша религија садржи у себи сва ова добра. Она јесте истина. Али
многи застрањују у нешто друго.
Они који одричу ову истину душевно су
болесни. Они су налик на болесну децу - на ону децу која или су остала
без родитеља, или су им се родитељи развели, или су провели век у
свађи, па су им деца постала неприлагодива, асоцијална. У јереси и секте
одлазе сви духовно збуњени и смушени, сви поремећени. То су поремећена
деца поремећених родитеља. Но, сви ти смушени, неуравнотежени и
неприлагодиви људи имају у себи храброст и упорност, те постижу много
тога.
Нормалне и мирне људе потчињавају себи пошто
врше утицај и на друге себи сличне, а надмоћни су и у свету јер су
већина и налазе себи присталице. Постоје и други који, додуше, не
поричу истину, али су и они поремећени и душевно болесни.
Грех утиче да човек постане душевно
поремећен. Та неуравнотеженост ничим се не може одстранити. Само уз
помоћ светлости Христове долази до разрешења. Први покрет чини Христос:
„Ходите к мени сви који сте уморни и натоварени и ја ћу вас одморити"
(Мат. 11, 28). Затим ми, људи, прихватамо ову светлост својом
слободном вољом, коју изражавамо кроз љубав према Њему, кроз молитву,
кроз учешће у животу Цркве, кроз учешће у светим Тајнама.
Често ни труд, ни метаније или земни поклони, ни осењивање себе знаком крста не привлаче благодат Божју. Ту постоје одређене тајне. Најбитније јесте то да избегаваш форму, а држиш се суштине. Што год да чиниш, чини из љубави.
Љубав је вазда спремна на жртву. Ако нешто
чиниш као да је то за тебе кулук, душа ти се буни и реагује против
тога. Љубав привлачи благодат Божју. Када сиђе благодат, самим тим
силазе благодатни дарови Светога Духа: „А плод Духа јесте: љубав,
радост, мир, дуготрпљење, благост, доброта, вера, кротост, уздржање. За
такве нема закона" (Гал. 5,22-23). Ово су својства што треба да их има
душа која је здрава у Христу.
Сједињен са Христом, човек постаје благодатан и на тај начин живи изнад зла. Зло за њега не постоји.
Постоји само добро, само Бог. У овом случају зло не може да постоји.
Другим речима, ако је ту светлост, не може
на истом месту постојати мрак. Нити човека може да обузме тама ако он у
себи има светлост.
Живот и поуке старца
Порфирија Кавсокаливита,
Беседа, Нови Сад 2005. год.
Порфирија Кавсокаливита,
Беседа, Нови Сад 2005. год.
Извор: Епархија далматинска
Нема коментара:
Постави коментар