1. Преп. Јован. Ученик св. Григорија
Декаполита. У време иконоборне јереси цар Лав Јерменин стави овога
Јована на муке заједно са његовим учитељем Григоријем и са св. Јосифом
Песмописцем. Када Григорије сконча свој земаљски живот, Јован постаде
игуман манастира Декаполитовог у Цариграду. Поставши игуман он усугуби
свој подвиг ради царства Божјег. Скончао мирно око 820 год. А по смрти
сахрани га св. Јосиф чесно близу гроба св. Григорија. |
|
2. Св. муч. Јован Нови Јањински.
Родом из Јањине, негдашње престонице цара Пира. Када његови сиромашни
родитељи помреше, тада се млади Јован пресели у Цариград и тамо продужи
свој занат (јер занатлија беше). Не много пре тога Турци беху освојили
Цариград, и многи од хришћана из страха беху се одрекли Христа и примили
Мухамедову веру. Св. Јован имаше своју радњу баш међу оваквим
потурицама. У колико млади Јован више гораше љубављу према Христу
Господу у толико се јаче испољаваше као хришћанин пред овим издајницима
Христа. И поче се с њима препирати о вери, па најзад и укоревати због
издаје Христа. Тада га они одвукоше пред суд и лажно оптужише као тобож
да је он био раније примио Ислам, па се сад поново вратио у хришћанство.
Пошто би мучен и тучен штаповима и гвозденим шипкама, вргоше га у
тамницу. Други дан — беше дан Васкрса Христова — поново га поведоше на
истјазање, а Јован изађе радосно певајући: „Христос воскресе из мртвих!"
Мучитељима својим он храбро рече: „чините што хоћете, да би ме што пре
послали из овог кратковременог живота у живот вечни: роб сам Христов,
Христу следујем, за Христа умирем, да би с Њим живео!" После тога Јован
би везан у синџире и доведен на спалиште. Видећи огањ велики, спремљен
за њега, Јован сам потрча и скочи у пламен. А мучитељи његови смотривши
како он воли смрт у огњу, извукоше га из огња и осудише на посечење
мачем. Када му одсекоше главу, бацише и главу и тело у огањ. Доцније
хришћани разгрнуше пепео и сабраше неке остатке његових чесних и
чудотворних моштију, и сахранише их у Великој Цркви у Цариграду. Тако
сконча смрћу мученичком и прими славни мученички венац свети Јован
Јањински 18 априла 1526 г. |
|
3. Св. муч. Виктор, Зотик, Зинон, Акиндин и Северијан.
Сви намучени у време цара Диоклецијана. Беху незнабошци док не видеше
муке св. Ђорђа великомученика. Но видећи те муке, и храброст овога
славног мученика, и чудеса многа која се појавише тада, они примише веру
хришћанску, за коју ускоро и пострадаше, и славом увенчани бише. |
|
|
|
Занатлија Јован од чесна заната,
Душа му је светла као грумен злата,
Осветљена дивно Христовом науком,
Па он моли Бога, да га венча муком:
— О победни Христе, што се распе за ме,
Очисти ме муком од греховне таме!
О не дај ми срамну славу издајника,
Но венчај ме муком Твојих мученика.
Духом Твојим Светим за муке ме спреми,
Па попусти муке, на ме их устреми,
И ти, Богомајко, милошто без краја,
Што под Часним Крстом Свога Сина стаја,
Помоли се за ме у време мучења,
Да постојан будем као тврда стена.
Смилујте се и ви свети апостоли,
Да враг рода људског мени не одоли.
Мученици свети, радовање моје,
Примите и мене у редове своје!
А сад мучитељи, издајице Бога —
Ваш је мач и огањ — ево тела мога! |
|
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
У једноме опису мучења хришћана под
персијским царем Сапором каже се: „мачеви се утупеше, маченосци
попадаше, мачековци заморише — а Крст се све више уздизаше и блисташе из
крви мученика Христових." Колико и колико су пута гонитељи хришћана
самоуверено мислили, да су свршили са хришћанством за свагда! У ствари
они су свршавали свој живот док се хришћанство увек изнова зеленило и
цветало. Па ипак, и поред тога искуства неки наши савременици мисле, да
се хришћанска вера може силом искоренити. Но само не кажу, којим
начином? и заборављају, да су сви начини безбројно већ пута пробани, и
сви безуспешно. С разлогом је Тертулијан довикнуо незнабошцима: „Узалуд
пролевате крв нашу: крв мученика семе је хришћана". |
|
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам васкрслог Господа Исуса, и то:
1. како Његово васкрсење донесе неизречену радост онима који Га љубљаху;
2. како Његово васкрсење донесе неизречену горчину онима који Га мрзаху;
3. како ће и Његов последњи долазак у свет, у слави и сили, изазвати код разних људи разна осећања, или радост или горчину. |
|
БЕСЕДА |
|
о сведочанству поузданих сведока
Сами смо видјели славу његову (II Петр. 1, 16).
Кад апостоли говоре о славном васкрсењу Господњем они говоре у
множини. Јер сваки од њих предаје своје сведочанство и сведочанство
осталих другова својих. Тако и апостол Петар пише: јер вам не показасмо
силе и доласка Господа нашег Исуса Христа по приповијеткама мудро
измишљенијем, него смо сами видјели славу Његову. Натанаил није хтео
веровати само по чувењу. Зато га апостол Филип позва: дођи и види!
Натанаил дође, и виде и верова. Тако и сви остали апостоли: док се не
приближише Христу, докле не чуше и не видеше, не хтеше веровати.
Приповетке мудро измишљене нису привлачиле апостоле. Њихов здрави
природни смисао тражио је очевидна факта а не приче. О браћо моја, наша
је вера добро утврђена и доказана. Траг Божји у свету добро је утрвен.
Нико не мора сумњати. Христово васкрсење добро је посведочено. Нико не
мора очајавати. Сумња и очајање два су црва, која се рађају од упљувака
греха. Ко не греши, тај јасно види утрвени траг Божји у свету и јасно
познаје васкрсење Христово.
О васкрсли Господе, укрепи нас силом Духа Твог Светог, да не
грешимо, те да не ослепимо за траг Твој у свету и за светло васкрсење
Твоје. Теби слава и хвала вавек. Амин. |
Нема коментара:
Постави коментар