1. Преп. Григорије Декаполит. Рођен у
Декапољу Исавријском од родитеља знаменитих и благочестивих, Сергија и
Марије. Када сврши школе, хтедоше га родитељи оженити, но он одбеже у
пустињу и замонаши се. Живео је на разним местима, као у Византији, у
Риму, на гори Олимпиској. Где год је био, свуда је удивљавао људе својим
подвизима и чудесима. Дешавало се да га је озаравала светлост небеска;
да су му се ангели Божји јављали. Он је гледао красоту ангелску и слушао
умилно појање њихово. Поживео дуго и богоугодно, и скончао мирно у IX
столећу у Цариграду преселивши се душом у радост Господа свога. |
|
2. Св. Прокл патријарх Цариградски.
Ученик св. Јована Златоустог. 426. год. посвећен за епископа Кизичког, а
435. год. изабран за патријарха Цариградског. Управљао је црквом Божјом
као мудри архијереј. За његово време догодила су се два знаменита
догађаја. Прво, пренете су мошти Св. Јована Златоуста из Комана у
Цариград, по жељи цара и патријарха. А у то време цароваше цар Теодосије
Млађи са сестром Пулхеријом. Друго, беше велики земљотрес у Цариграду и
по околини. Многа од најлепших и највећих здања попадаше од страшнога
труса. Тада патријарх с царем и мноштвом свештенства, великаша и народа,
изађоше на литију. И када се на литији мољаху Богу, деси се, да неко
дете чудесно би узето високо у ваздух тако да се најзад не могаше очима
догледати. По том се врати и спусти лагано на земљу. Упитано где је било
дете одговори, да је било однесено на небо међу ангеле и да је чуло
како ангели поје: свјатый Боже, сватыий крјепкiй, свјатый безсмертный,
помилуй нас! Чувши ту песму почеше је сви људи у литији певати, и
земљотрес одмах престаде. Од тада се одомаћи у цркви та дивна песма. А
дете оно ускоро се упокоји, и би сахрањено у цркви св. Ирине. Св. Прокл
послужи
као архијереј 20 година и сконча мирно у Господу 446. године. |
|
3. Св. муч. Јевстатије, Теспесије и Анатолије.
Беху ово браћа рођена, из Никомидије, од родитеља незнабожачких,
Филотеја и Јевсевије, који доцније приме веру истиниту од св. Антима еп.
Никомидијског заједно са синовима својим. Филотеј беше рукоположен за
презвитера. Када се он упокоји са женом својом, наста страшно гоњење
хришћана под злочестивим царем Максимијаном, и три сина Филотејева беху
изведени на суд. Суђени, мучени, истјазавани на разне начине и најзад на
смрт осуђени. Више пута јављаху им се ангели у тамници, те им даваху
ману за храну и испуњаваху срца њихова млада снагом и храброшћу у
трпљењу. Када их изведоше на губилиште приђоше им два друга, Паладије и
Акакије, и разговараху с њима. И док још беху у разговору мученици свети
предадоше Богу душе своје. Тада им војници одсекоше мртве главе и
однеше, да би их показали судији. Пострадаше за Христа Господа око 313.
године и преселише се у бесмртно царство Христово. |
|
4. Св. Исак архиеп. Јерменски.
Родио се у Цариграду у време када отац његов беше посланик цара
Јерменског на двору Византијском. Био десетим архиепископом Јерменским, и
у том звању управљао црквом педесет година. Своје пастирствовање
ознаменовао, између других ствари, и преводом Св. Писма на јерменски
језик. У једној визији казало му се да ће Јермени временом одступити од
чисте вере православне. Овај знаменити јерарх упокојио се мирно 440.
год. и предстао ка Господу. |
|
5. Св. три девице.
Персијанке. У време цара Сапора ове три девице бише гоњене као
хришћанке, и најзад ножевима исечене. Из њиховог гроба израсту три
смокве, које су лечиле од сваке муке и болести. |
|
|
|
Учениче славни славног учитеља,
О премудри Прокле, слуго Спаситеља,
Ти укрепи веру, јереси истреби,
Зато црква света славопоји теби,
И велича црква великана свога,
Кој’ прослави себе прославивши Бога.
Као вешт крманош ти црквом управи,
И чудеса виде, и Бога прослави.
Видовита духа, благодатна ума,
Ти послужи Духу као гласна струна.
Научен од Духа ти научи цара,
Да пренесе мошти Златног Патријар’а
С народом и царем ти сагледа јавно
Чудеса од мошти’ јављена преславно.
Сад се за нас моли у бесмртном Рају,
Да верни до краја у вери истрају!
|
|
|
РАСУЂИВАЊЕ |
|
Нико од смртних није протумачио посланице
апостола Павла са већом љубављу и са већом дубином него св. Јован
Златоуст. Да је сам св. Павле себе тумачио, не би боље протумачио. И
гле, историја нам каже, да и јесте сам Павле себе тумачио кроз ум и перо
Златоустово. Кад је св. Прокл био послушником код златоустог
патријарха, његова служба беше да пријављује посетиоце. Неки велмож би
оклеветан код цара Аркадија, и цар га истера из двора. Тај велмож дође
да моли св. Златоуста за посредовање код цара у корист своју. Прокл га
хтеде пријавити патријарху, но погледавши кроз отшкринута врата виде
некога човека, где стоји наднет над патријархом и нешто му шапће у уши,
док патријарх пише. И тако се то продужаваше до саме зоре. Прокл тада
рече велможи, да дође друго вече, и сам оста у чуду, ко беше очај човек
код патријарха и како могаше непријављен ући у одају патријархову. Друге
ноћи опет се деси то исто. И Прокл беше још у већем чуду. Треће ноћи
опет се деси то исто. И Прокл беше у највећем чуду. Па када га Златоуст
упита, да ли није долазио тај и тај велмож? Одговори Прокл, да је већ
три ноћи чекао да уђе, но да га он није смео пријавити због неког
страног човека, постаријег и ћелавог, који је три ноћи нешто шаптао
патријарху на уши. Изненађени Златоуст рече, да се он не сећа, да је ико
последње три ноћи улазио код њега. И када упита послушника свога, какав
изгледаше страни човек, Прокл показа на икону св. апостола Павла, и
рече, да беше исти такав. То беше, дакле, сам апостол Павле, који
управљаше умом и пером највећега тумача свога. |
|
СОЗЕРЦАЊЕ |
|
Да созерцавам чудесно стварање света, и то:
1. како се Бог Света Тројица саветоваше са самим Собом о стварању човека;
2. како створи Бог човека по образу Своме.
|
|
БЕСЕДА |
|
о владању сходно звању
Да се владате достојно своме звању,
у које сте позвани, са сваким смирењем,
кротошћу и дуготрпљењем, (Еф. 4, 1–2).
Да се не гордите, да се не гневите, да не малодушествујете; јер је
све то недостојно звања хришћанскога. А то је звање тако високо и дивно,
да се тешко човеку од гордости чувати; тешко се уздржати изнад
малодушности при опасностима и губитцима. Против три нездрава стања
апостол истиче три здрава стања, и то: против гордости смирење, против
гневљивости – кротост, против малодушности – дуготрпљење. Ове три
врлине, смирење, кротост и дуготрпљење не изражавају, рећиће се, у пуној
мери висоту хришћанскога звања. Но ништа у овоме свету не изражава
потпуно висоту хришћанског звања. Драгоценост и богатство тога звања не
може ни да се види овде на земљи, то је као затворен сандук, кога човек
носи затворена по овоме свету, а отвара и износи блага из њега у ономе
свету. Висоту хришћанског звања могао би само онај да оцени ко би се
могао уздићи до највиших небеса и видети Христа Господа у слави, са
ангелима и светитељима. Ту је победнички скуп свих богоугодника са
земље, који се удостојише високе, високе почасти.
Господе Исусе Христе Боже наш. Твоје име најдраже нам је име. Теби слава и хвала вавек. Амин.
|
Нема коментара:
Постави коментар