- Јадне
животиње су боље у понашању од безоћајних људи, јер бивају власништво и
предусретљивих и немилосрдних, непристрасно се подвргавају тешким радовима и
трпе без роптања и награде. То значи да су нас надишле у сиромаштву, тпељењу и
послушности.
***
***
- Прихвати неправду као велики
благослов, јер тако добијаш небески благослов. Ипак, немој желети неправду јер
то може бити прикривена ''племенита'' злоба.
***
- Кад си обесправљен немој говорити:
''Нека га Бог казни'', јер тада притварно племенито падаш.
***
- Човек који ти тражи искрен опроштај
кад погреши, опрости му добровољно сваки пут кад погреши и присно га воли. А
препреденог који ти, тобоже тражи опроштај како би остварио своје намере, а
затим и тебе увуко у воја злодела која штете и душама других људи, опрости му
седамдесет седам пута, а надаље да га волиш на одстојању и да се молиш за њега.
***
- Радосно прихвати неправду ако не
штети души. Све што је човек духовнији толико мање права има у овом животу, јер
ствари правде чува Христос у небеском животу.
***
- Све што се тело више труди за
Христа утолико се душа више радује близини Христовој, и помоћ човека својим
ближњима биће плоднија јер је тада духовнија.
***
- Састрадални човек се ставља на
место болесног, моли се, теши, и сам бива награђен од Христа божанском утехом
сагласно свом болу. Док, немилосрдни који покушава да заузме место другога, по
заузећу бива и сам обузет душевном муком проживљавајући део пакла у свом
животу.
***
- Кроз нашу љубав према ближњем
крије се наша велика љубав према Христу. Кроз наше побожно поштовање Богородице
и светих крије се наше велико страхопоштовање према Христу и Тројичном Богу.
***
- Да би се човек уздиго треба прво
да полети, односно да одбаци душевне страсти и матерјалне ствари сиромашнима,
јер тамо где је матерјално богатство тамо је и духовно сиромаштво.
***
- Сиромашног човека сажаљева и
саосећа чак и разбојник, док багаташа разбојник чини сиромашним на неугодан
начин. Добро је да човек самог себе, кроз јеванђеље Христово, лиши поседа да би
наследио Његово Царство небеско.
***
- И пошто ће небески живот људи бити
анђелски, неки ревносни младићи тај живот започињу овде постајући монаси и
живећи девичански, сиромашно и покорно.
***
- Једна је схима монаха и
манастирског живота. ''Нема мушког и женског?'' (Гал. 3, 28).
***
- Да би се развио монашки начин
размишљања у нашем срцу мора претходно наш световни начин размишљања умрети и
постати земља. А да би умрле страсти треба размишљати о смрти и суду. Треба
ревносно састрадавати Христу који је страдао до смрти да би нас искупио.
***
- Добро је да монах умре у покајању,
али је боље да умире стално кајући се.
***
- Онај ко познаје велику вредност
анђеоске схиме не стреми другим вредностима.Ако будеш прави монах анђелски ћеш
се радовати и на земљи и на небу. У супротном, људи из света ће те исмејати а
анђели ће се ожалостити.
***
- Монах који живи световно је
паћеник и несрећник у животу. А и за Христа ће бити потешкоћа где да га уврсти
у другом животу, са монасима или световњацима.
***
- Монах јесте светионик на стенама
али није лампа за свет.
***
- Када монах Христа ради непримећује
људе, тада види многе људе и богоподобно помаже молитвом у стварима које нису
по људској мери.
***
- Монаси су бежична веза устројства
наше Цркве, и то је разлог њиховог удаљавања од буке света, не би ли имали бољу
везу са Христом у молитви и тако помогли свету.
***
- Ако монах надмено пореди себе са
световњацима постаће и сам световњак. Ако понизно проси милост Божију и бори се, и сматра све
људе добрима и светима, тада опонаша светитеље.
***
- Да би се душа духовно обновила
човек се мора распети и умртвити страсти, пре свих егоизам који је анархично
дете гордости што смета божанску благодат и унаказује лице човеково.
***
- Да би монах духовно напредовао
треба да запостави логику, да се понизи и служи срцем. А да би монахиња
напредовала треба да острани завист итд..., да се духовно омужеви, а испред да
иде логика како би контролисала срце.
***
- Немојте сматрати губљењем времена
духовни рад над самим собом, јер је то претпоставка ваше духовности и стварна
помоћ ближњима.
***
- Пазите да не бринете о угледу јер
он може постати највећи непријатељ вашег тиховања. Оно што је монаху потребно
јесте да посебно пази да не створи добар глас о свом духовном животу, јер тако,
због похвала света, губи плодове свог труда. А чак и од немарног живота (будући
да је пао у очима света), може се изравнати и понеки грех.
***
- Када човек учини добро и то
обзнани, и поноси се тиме, одмах га обезврењује и безразложно се умара и мучи.
***
- Монах који световно размишља изгледа
да је пгрешио пут, јер, пошао је за Христом а душа му је још у свету.
***
- Монаси који се баве сувишном
градњом и зидањем показују да су овоземаљски. Цигла - тестера и нимало
божанског ума.
***
- Просте зграде и скромне ствар умно
одводе монахе у пећине и оскудне испоснице наших светих отаца, што је духовна
корист. Док раскошне зграде подсећају на свет и чине монахе световњацима у
души.
***
- Атонски светитељи су били људи као
и ми. Атос је био врлетна планина као и друге планине. Ревносно се подвизавајући
наши оци су постали свети и осветлили ову планину која је зато названа Светом
Гором, и ми смо сада поносни што смо свтогорци.
***
- Наши оци су осветлили пустињу и
претворили је у духовну државу, а ми је, на жалост, претварамо у световну државу.
***
- Било какав световни поредак у
монаштву је један велики духовни беспоредак.
***
- Немој покушавати, брате, мирну
пустињу да прилагодиш себи световном, него поштуј пустињу да би ти помогла
својим миром да се и ти смириш од својих страсти и обрадујеш се Христом.
-----------------------------------------------
СТАРАЦ ПАЈСИЈЕ СВЕТОГОРАЦ - ПОВРАТАК БОГУ СА ЗЕМЉЕ НА НЕБО (I)
-----------------------------------------------
СТАРАЦ ПАЈСИЈЕ СВЕТОГОРАЦ - ПОВРАТАК БОГУ СА ЗЕМЉЕ НА НЕБО (I)
Нема коментара:
Постави коментар