Хтели сте знати значење оних седам речи, што их је Господ изрекао са Крста. Зар нису јасне?
Прва реч: Оче, опрости им јер не знају шта чине.
Овим речима Господ је прво показао милост Своју према убицама Својим чија Га
злоба није остављала ни у крсним мукама. А друго,
Друга реч: Заиста ти кажем: данас ћеш бити са мном у
Рају
Ова реч упућена је покајаном разбојнику на крсту. Милост је Божја неисказано
велика. Господ врши своју мисију и на Крсту. До последњег даха Он спасава оне
који покажу и најмање воље да се спасу.
Трећа реч: Жено, ето ти сина. Тако рече Господ
Својој Светој Матери, која стајаше под крстом душе распете. А Јовану апостолу
рече: ето ти мајке. Ове речи показују синовску бригу, коју свако дугује
родитељима. Гле, Онај који је дао људима заповест: Поштуј оца својега и матер
своју, сам испуњава Своју заповест до последњег часа.
Четврта реч: Боже, Боже мој, зашто си ме оставио?
Ове речи исказују колико немоћ природе људске толико и видовитост. Јер човек
страда. Но, има ту једна тајна испод бола човечјега. Гле, једино ове речи могле
су да разбију јерес, која је у доцнијим временима потресала цркву, а која је
неправилно учила, да је Божанство страдало на крсту. Међутим вечни Син Божји
зато се и ваплотио као човек, да би као човек телом и душом могао у даном
тренутку пострадати за људе и умрети за људе. Јер да је Божанство у Христу
страдало, значи да је Божанство у Христу и умрло. А то се не да никако ни
замислити. Удубите се што јаче у ове велике и страшне речи: Боже, Боже мој,
зашто си ме оставио?
Пета реч: Жедан Сам.
Крв Му се излила. Отуда жеђ. Сунце са запада већ Га је ударало у лице, и
удружено са другим мукама пекло Га страшно. Природно да је жедан. Но, о
Господе, да ли си заиста жедан воде или љубави? Да ли си жедан као човек или
као Бог,или и једно и друго? Ево легионар римски додаје Ти сунђер умочен у
сирће. Једна капља милости, коју си осетио од људи за три сата висења на Крсту!
То римски војник ублажава грех Пилатов - гpеx римскога царства - према Теби, ма
и сирћетом. Зато ћеш ти разорити римско царство, али ћеш на његово место ново
сазидати.
Шеста реч: Оче, у руке Твоје предајем дух Мој.
То Син предаје дух Свој у руке Оцу Своме. Да се зна, да је од Оца дошао а не
самовласно, како су Га Јевреји оптуживали. Но још су ове речи изговорене и
зато, да би чули и разумели будисти, питагорејци, окултисти и сви они философи
који баснослове о сељењу душа умрлих људи у друге људе, или у животиње, или у
биљке, или у звезде и минерале. Одбаците све ове фантазије па погледајте, куда
одлази дух умрлог праведника: Оче, у руке Твоје предајем дух Мој!
Седма реч: Сврши се.
То не значи: сврши се живот. Не, него сврши се мисија искупљења и спасења рода
људског. Сврши се, и запечати се крвљу и смрћу на земљи, божанско дело јединог
истинитог Месије људи. Сврши се мука, а живот тек настаје. Сврши се трагедија,
али не и драма. На реду је последњи, величанствени чин:
Победа смрти, Васкрс, Слава.
Амин.
Владика Николај Велимировић
Мисионарска писма
#седамречи, #мисионарскаписма, #крст, #распеће, #sedamreci, #misionarskapisma, #krst, #raspece, #великипетак, #velikipetak
Нема коментара:
Постави коментар