Мирна и званична посетa Његовог Блаженства патријарха Јована
X од 11. до 19. октобра 2018. године
Београд, 19. октобар 2018. - Ова историјска посета, прва
откако је православни антиохијски патријарх Теодосије VI посетио Београд,
остварена је у контексту тешких и болних околности са којима се суочава Православна Антиохијска Црква у Сирији, Либану и на Блиском Истоку, а и с обзиром на кризу с којом се суочава Православна Црква данас, када се убрзано дешавају ствари на начин који узнемирава и који би могао проузроковати трајне штетне последице по свезе општења, мира и јединства између браће.
остварена је у контексту тешких и болних околности са којима се суочава Православна Антиохијска Црква у Сирији, Либану и на Блиском Истоку, а и с обзиром на кризу с којом се суочава Православна Црква данас, када се убрзано дешавају ствари на начин који узнемирава и који би могао проузроковати трајне штетне последице по свезе општења, мира и јединства између браће.
1. Ова посета је била важна братска прилика да се браћа
састану и да Српска и Антиохијска Црква загрле једна другу и проуче разна
питања која су заједнички чиниоци у њиховом служењу и сведочењу Цркве у данашњем
свету у кризи. Такође, то је била прилика да се обави братска консултација
између обеју Цркава о начелним православно-црквеним питањима и о средствима
како да се избегне продубљивање расцепа између браће, као и о захтевима
потребним да се консолидују усредсређени процеси и задобије консензус међу
Православним аутокефалним помесним Црквама.
2. Разговори између двеју Цркава били су потхрањивани
високим степеном духа заједништва, љубави, мира и отворености и на тај начин су
почивали на истинским црквеним начелима која треба разлучити од унилатерализма
и приступа потхрањиваних интересом, а која чињеница је породила консензус и
хармонију између двеју Цркава. Две делегације су размотриле сличне облике
живота у историјском опиту сваке, Српске и Антиохијске Цркве, с обзиром на то
да би се свака од њих могла сматрати за „сведочећу“ Цркву и мученичку Цркву
која и даље, упркос тешкоћама и страдањима, сведочи о Истини и о Христу у свом
аутентичном историјском друштву и у свету. Разговори су обухватали међусобне
односе између двеју Цркава и начине како да се они развијају и унапређују.
Потврђена је важност обнављања међусобних црквених односа, као што су, на
пример, погледи на богословско школство, академску и културну сарадњу и друго.
Две Цркве су истакле да ће се мирна посета коју ће се Његово Блаженство
патријарх Иринеј учинити Антиохијској Патријаршији остварити у времену пред
нама.
3. Две делегације су размотриле сталне напоре која Српска
Црква предузима на свим нивоима како би очувала своје историјско, духовно и
национално наслеђе, нарочито на Косову и Метохији, које је историјско извориште
Српске Цркве. Обе делегације су истакле важност подршке овом напору, сходно
начелима о људским правима, мирној коегзистенцији између цивилизација и
религија и у складу са међународним законима и поретком, а с озбиром на значај
српског наслеђа за историју и егзистенцијалну свест Српске Цркве, њене
садашњости и будућности.
4. Антиохијска и српска делегација размотриле су тешко и
болно стање с којим се Антиохијска Православна Црква суочава у Сирији и Либану
и у другим државама и друштвима Блиског Истока, која пате од убистава,
тероризма, разарања, присилног расељавања становништа, емигрирања и разних
облика политичке и друштвене нестабилности, што погађају људе у њиховом
достојанству, слободи и у свакодневном животу. Две делегације су поново истакле
чињеницу да је хришћанско антиохијско присуство на Истоку аутентично, да иза
себе има две хиљаде година постојања и да тамошњи хришћани нису и не могу се
сматрати мањином у овом региону него су народ са историјским изворним
атрибутима који живи у државама и друштвима и интегрални су део историјског,
друштвеног ткива овог региона и антиохијског простора. Они и надаље остају тамо
и строго су везани за своју земљу и своје сведочење у овом централном региону
света.
5. Две Цркве су снажно истакле важност подршке Антиохијској
Цркви у свему ономе што ће ова апостолска Црква и даље чинити у њеном сведочењу
спасења на Блиском Истоку, у томе да народ остане на свом огњишту и буде
партнер при изградњи грађанске државе која православне хришћане чини једнакима,
са истим правима и обавезама које имају и други грађани. Обе Цркве сматрају да
је једино могуће решење да се на миран начин окончају све трагедије држава овог
региона, да се остане у дијалогу и у прихватању другога и његове различитости,
као и у започињању отвореног дијалога и неговању мирне коегзистенције између
свих страна обезбеђивањем једнаких права и обавеза међу грађанима. Више него
икада, промовисање мира и уважавање верске различитости јесу два значајна
чиниоца за ширење мира широм Блиског Истока.
6. Обе Цркве жале због трајног и најдубљег ћутања поводом
отмице двојице јерараха из Алепа, митрополита Павла Јазигија и митрополита
Јована Ибрахима. Већ дуже од пет година свет као да је заборавио овај значајан
хуманитарни случај. Обе Цркве упућују апел свим локалним, регионалним и
међународним инстанцама и организацијама да хитно предузму даље праћење овог
предмета, да открију судбину двојице јерараха и учине све што је могуће да они
буду ослобођени и да се врате у своје епархије и међу своје вернике.
7. Обе Цркве, Српска и Антиохијска, жале због сукоба између
Антиохијске и Јерусалимске Патријаршије услед одлуке ове друге да изабере и
хиротонише архиепископа Катара који се налази у историјској канонској црквеној
јурисдикцији Антиохијске Патријаршије, а што још није разрешено. Две Цркве
изражавају жаљење и због тога што последице овог сукоба по цело Православље
нису узимане у обзир на време код свих других Православних Цркава без обзира на
ставке у договору постигнутом у разговорима двеју Цркава у јуну 2013. г. у
присуству и посредовањем Васељенске Патријаршије и грчког Министарства спољних
послова, а који договор је документован код споменутог Министарства и у
дописима Васељенске Патријаршије, чиме се признало да постоји договор и његове
ставке.
8. Српска и Антиохијска Црква изражавају велику забринутост
због опасности од отуђивања, поделе и издвајања које данас прети помесним
Православним аутокефалним Црквама услед једностраних одлука које се тичу
основице консензуса и братских односа између ових Цркава и угрожавају њихове
свезе јединства и утицај сведочења Православне Цркве у данашњем свету. Две
Цркве сматрају да је садашњи историјски тренутак веома тежак и осетљив. Овај
тренутак захтева више него икада много мудрости, стрпљења и духовне будности
како би се очувао мир Православне Цркве и њено јединство, и спречило да то
ескалира, свесно или несвесно, у јаме политичких секира и политичких интереса
државâ, а које чињенице ће се одразити на православно сведочење у данашњем
свету и ослабити га.
Из овог разлога две Цркве изјављују следеће:
А. Јединство
хришћанског православног света и његов мир предао нам је у наше руке Исус
Христос. Стога, две Цркве тврде да је јачање јединства Православне Цркве ствар
од велике важности, јер из разлога што је Црква данас изложена разним
опасностима и изазовима које јој данашњи свет причињава својим
супростављеностима и поделама и својим разним друштвеним и егзистенцијалним
утицајима на људе.
Б. Није могуће
спроводити у животу јединство вере, у опипљивој стварности, и ефикасно
сведочити пред људима у данашњем свету растрзаном егзистенцијалним и друштвеним
тензијама уколико Православна Црква не пројављује свету своје црквено јединство
речима и делима, саборношћу, сагласјем и начином доношења одлука који почива на
традиционалном канонском поретку Православне Цркве и на консензусу Православних
Цркава без обзира на њихову величину. Православна Црква је Једна, Света,
Саборна и Апостолска, а није федерација или конфедерација Цркава које би биле
одвојене и независне једна од друге, које би поступале на основу својих
интереса и свету давала утисак да је та група Цркава у сукобу, у расправи и у
отуђивању једних од других.
В. У контексту тога
да је данас Православна Црква универзално присутна свуда у свету, православно
сведочење захтева, данас више него икада, посебну отвореност, разговоре,
размену стручног мишљења и опит предањске канонске саборности између свију
Православних Цркава како би оне удружиле своје сведочење у данашњем свету. Из
овог разлога две Цркве истичу да интерес Православне Цркве и захтеви за
очувањем свеза јединства и општења у братству, љубави и миру између
Православних Цркава које су удови једнога тела (Тела Христовог), захтева
самокритичко разматрање свих једностраних процеса, одлука, али захтева и
озбиљно, делотворно и постепено обнављање духа јединства, сагласја, саборности
и примену начела консензуса при приступању и одлучивању по заједничким питањима
међу Православним Црквама, међу којима су и одлуке које се тичу црквене
аутокефалије, на основу начела православне еклисиологије и канонског поретка.
Г. Једино је
православна саборност делотворан начин да се избегне да конфликтна питања
између Православних Цркава не пређу у чиниоце отуђења, поделе и издвајања међу њима,
чиме би се запретило јединству васколиког православног тела. Једино здрава
саборност која почива на првом месту на евхаристијској Чаши истог Причешћа
јесте основица и подлога.
Опасно стање у православном свету, настало услед стања у
Украјини, не може и даље потрајати, а да не настане стање трајне поделе између
свију чланова Православне Цркве, а што је од штете по свезу мира у православној
плироми и по њено сведочење у данашњем свету.
Из овога разлога, а с обзиром на хитну потребу да се избегне
даља ескалација садашње кризе, српски и антиохијски Патријарх апелују на свога
сабрата, Његову Свесветост Васељенског Патријарха, да успостави братски дијалог
са Руском Православном Црквом како би се, уз братску подршку и учешће свих
других предстојатеља помесних Православних аутокефалних Цркава, разрешио сукоб
између Цариградске и Московске Патријаршије и вратила свеза мира у Православној
Цркви.
ЗА СРПСКУ ПАТРИЈАРШИЈУ ЗА АНТИОХИЈСКУ ПАТРИЈАРШИЈУ
ПАТРИЈАРХ ИРИНЕЈ ПАТРИЈАРХ ЈОВАН Х
Извор: Српска Православна Црква
Нема коментара:
Постави коментар